|

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

امروزه یکی از محبوب ترین ورق های فولادی که بیشترین کاربرد را در موارد کوچک، اما پر اهمیت به خود اختصاص می دهد، ورق گالوانیزه نامیده می شود. به طور معمول ورق گالوانیزه از طریق فرآیند غوطه وری گرم در کشور ما تولید شده و در حوضچه های مذاب حاوی فلز روی غوطه ور می شود تا پوشش روی بر سطح آن قرار بگیرد. این پوشش در برخی مواقع ترکیبی از فلزات روی و آلومینیوم می باشد.

 

به همین سبب ورق تولیدی از این پوشش با نام آلوزینک یا گالوانوم معرفی می شود. ورق گالوانیزه و گالوانوم از نظر پوشش با یک دیگر تفاوت دارند، اما این تفاوت سبب به وجود آمدن سایر تمایز ها در خواص مکانیکی و کاربرد آن ها می شود. بیشترین کاربرد هر دو محصول به علت داشتن مقاومت در برابر زنگ زدگی، خوردگی و رطوبت در مواردی است که این عوامل وجود داشته باشند، اما ورق گالوانیزه استحکام بیشتری داشته و در مواردی به کار برده می شود که نیاز به استحکام و مقاومت بالاتری در برابر ضربه باشد.

از سوی دیگر پوشش ورق آلوزینک به سبب پوششی که دارد، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی را به خود اختصاص می دهد؛ از این رو بیشتر در مصارفی که عوامل خوردگی، رطوبت و زنگ زدگی در آن ها بیشتر باشد، استفاده می گردد. موضوع مقاومت سبب بیشتر بودن طول عمر ورق آلوزینک در مقایسه با ورق گالوانیزه نیز شده است.

همچنین چسبندگی پوشش در شیت های گالوانوم بیشتر از گالوانیزه بوده و از این رو سبب دیرتر از بین رفتن پوشش از سطح آن ها می گردد. تفاوت در ابعاد از دیگر تفاوت های بین این دو محصول فولادی است. ضخامت ورق های آلوزینک بین 4/0 تا 8/0 میلی متر است؛ در صورتی که ضخامت شیت های گالوانیزه از 18/0 تا 6 میلی متر متغیر است. این موضوع به علت تولید فولاد گالوانیزه در کشور به روش غوطه وری گرم می باشد که سبب افزایش ضخامت پوشش خواهد شد.

مشخصات ورق گالوانیزه

از مشخصات و ویژگی های ورق های گالوانیزه می توان به مقاومت در برابر عواملی مانند زنگ زدگی، خوردگی و رطوبت، استحکام بالا، قابلیت فرم پذیری، جوش پذیری و رنگ آمیزی اشاره کرد. هر کدام از این مشخصات سبب به کارگیری این محصول در صنایع مختلف شده است.

از سایر ویژگی های این فلز مقرون به صرفه می توان به سبک بودن وزن، مقاومت در برابر زلزله، سهولت نصب و حمل و نقل، نصب سریع، قابلیت شستشو، عایق در برابر حرارت، افزایش عمر سازه، قابلیت دفع و بازیابی و کاهش در مصرف انرژی اشاره کرد.

همچنین این فلزات در بازه ضخامتی 18/0 تا 6 میلی متر و عرض های 1000 و 1250 میلی متری و وزن کلاف در حدود 5 تا 7 تن تولید و عرضه می شوند. قیمت ورق گالوانیزه بسته به ابعاد انتخاب شده توسط خریدار متفاوت است، اما عواملی نیز بر نرخ آن ها تأثیر گذار می باشند که از جمله آن ها می توان به کارخانه سازنده و میزان پوشش روی، نوسانات ارزی، میزان عرضه در بورس و تقاضا و مشکلات اقتصادی اشاره کرد. از سوی دیگر بهتر است بدانید به علت تولید ورق گالوانیزه با استفاده از روش غوطه وری، این محصول نرخ مقرون به صرفه ای در مقایسه با ویژگی های خود دارد.

لازم به ذکر است ورق های گالوانیزه به صورت رول یا شیت، قابلیت رنگ آمیزی و انجام عملیات فرمینگ را نیز دارند. عملیات فرمینگ شامل یک فرآیند در جهت اعمال طرح های مختلف با دستگاه مخصوص بر روی ورق های فلزی است. به محصولات نهایی ورق های فرمینگ یا شیروانی گفته می شود که الگوهای مختلفی دارند و به صورت ساده و رنگی در بازار عرضه می شوند.

همچنین سطح صاف و صیقلی و درخشان در ورق های گالوانیزه سبب انجام عملیات آماده سازی و اعمال پوشش رنگی بر روی این فلزات شده است؛ در نتیجه تنوع رنگی این محصول نیز برای هر صنعت بالا می باشد.

مشخصات ورق آلوزینک

همان طور که ذکر شد، ورق آلوزینک دقیقاً با استفاده از فرآیند گالوانیزاسیون تولید می شود، با این تفاوت که پوشش سطح آن با فولاد گالوانیزه متفاوت بوده و از ترکیب آلومینیوم و روی به دست می آید. این محصول در بسیاری از مواقع با فولاد گالوانیزه اشتباه گرفته می شود، اما بهتر است بدانید میزان مقاومت و طول عمر این محصول در مقایسه با ورق گالوانیزه بسیار بیشتر است.

از ویژگی های این محصول می توان به مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی و اکسید آهن اشاره کرد. همچنین از سایر ویژگی های آن می توان به قابلیت جوشکاری، انعطاف پذیری و رنگ آمیزی مناسب نیز اشاره کرد.

222222222222222222

در زمان مقاومت ورق آلوزینک در برابر خوردگی، فلز آلومینیوم نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید؛ زیرا فلز روی پس از مدتی دیگر خواص و مقاومت اولیه خود را ندارد، اما این آلومینیوم است که سبب افزایش طول عمر فلز و مقاومت آن در برابر عوامل رطوبتی خواهد شد. از دیگر مزیت های استفاده از فولاد آلوزینک می توان به وزن مناسب، ابعاد دقیق، طول عمر زیاد و ضخامت پایین اشاره کرد.

بهتر است بدانید ورق آلوزینک در مقایسه با ورق های گالوانیزه و سایر محصولات فولادی دارای تنوع کمتری در ابعاد می باشد. این محصول به طور معمول به صورت شیت و رول در بازار عرضه می گردد، اما در ابعاد مورد نظر خریداران نیز سفارش داده می شود. با این وجود بازه ضخامتی برای شیت های آلوزینک در حدود 5/0 تا 8/0 میلی متر بوده و در دو عرض 1000 و 1500 میلی متری تولید و عرضه می گردد.

3333333333

نتیجه گیری

این دو محصول با روش و تقریباً پوشش یکسانی تولید می شوند، اما از نظر ضخامت ورق گالوانیزه در حد بالاتری قرار داشته و از نظر مقاومت، ورق آلوزینک دارای استحکام بهتری می باشد. با این وجود پیشنهاد می شود از مشاوره های تخصصی کارشناسان یک مجموعه معتبر بهره مند شوید تا انتخاب مطمئنی داشته باشید. شرکت آهن اینفو یکی از مراجع معتبر در زمینه تأمین و عرضه انواع ورق های فولادی از جمله گالوانوم و گالوانیزه در کشور می باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها