|

اولین مرکز اهدای پلاسمای استان قزوین افتتاح شد

آیین افتتاحیه اولین مرکز اهدای پلاسمای استان قزوین با حضور چهره ها و فعالان صنعت پلاسمای کشور برگزار شد

اولین مرکز اهدای پلاسمای استان قزوین افتتاح شد

حمیدرضا قربانی، فعال صنعت پلاسما در آیین افتتاحیه اولیه مرکز اهدای پلاسمای استان قزوین گفت: با توجه به نیازی که در کشور به داروها و فرآورده های مشتق از پلاسما وجود دارد، توسعه مراکز اهدای پلاسما ضروری است و بر این اساس و مبتنی برتجربه شکل گرفته در یک دهه فعالیت اینجانب در عرصه پلاسما، در شرکت نیکان فارمد تصمیم گرفتیم که تاسیس و راه اندازی اولین مرکز اهدای پلاسمای استان قزوین را در دستور کار شرکت قرار دهیم.

 

به گفته قربانی راه اندازی هر مرکز اهدای پلاسما، نیازمند سرمایه گذاری حدود 35 تا 40 میلیارد تومان است و این علاوه بر مبلغی است که باید برای تامین ملک اختصاص داده شود.

به گزارش دوشنبه های دارویی، مدیر عامل شرکت نیکان فارمد در ادامه، تصریح کرد : اهدای پلاسما، یک کار انسان دوستانه و مبتنی بر نیت خیرانه است تا به این صورت، گامی در مسیر تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی و همچنین بیمارانی که به دلایلی مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند، برداشته شود.

وی ادامه داد: پلاسماهای جمع آوری شده، پس از انجام آزمایش ها و دریافت تاییدیه های مختلف، به پالایشگاه خون ارسال می شود تا فرآیند تولید داروهای مشتق از پلاسما انجام شود.

 ضرورت توسعه مراکز اهدای پلاسما

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، در این مراسم گفت: در سال‌های پیش مقاومت‌ها در برابر نقش آفرینی بخش خصوصی، سبب کاهش سرعت توسعه صنعت پلاسما و مراکز اهدای پلاسما شد ولی دوره شیوع کرونا نشان داد که صنعت پلاسما، یک نیاز ضروری و حیاتی است.

وی گفت: با توجه به افزایش نیازها به پلاسما در دوره کرونا، به دلیل تلاش‌هایی که در سال‌های پیش در حوزه خون و پلاسما در کشور شکل گرفته بود، در تنگنا قرار نگرفتیم.

به گفته ریاحی، هشت میلیون لیتر پلاسما در جهان کمبود داریم و این فرصت مناسبی است برای کشور ما که روی این صنعت، بیش از این سرمایه گذاری کند.

 وی افزود: فرهنگ اهدای خون و پلاسما را مدیون سازمان انتقال خون هستیم که بیش از پنجاه سال است در این زمینه فعالیت کرده است.

ریاحی اظهار داشت: برنامه‌های عملیاتی برای آینده در دست اجرا داریم که قطعاً همه از شنیدن این اتفاقات خوشحال می‌شوند که در فرصت مناسب خواهیم گفت.

images_1695107745_65094aa1b86d2.jpg

 اهدای پلاسما، اهدای زندگی به بیماران خاص است

منیره بختیاری، مدیر مرکز اهدای پلاسمای شهر قزوین گفت: این مرکز با ظرفیت تامین سالانه 30 هزار لیتر پلاسما و مجهز به 20 تخت اهدا آماده بهره برداری است و افراد سالم از 18 تا 60 ساله می توانند با مراجعه به این مرکز اقدام به اهدای پلاسما و مشارکت در تامین داروها و فرآورده های مورد نیاز بیماران کنند.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان غذاودارو، هر فرد سالیانه 36 مرتبه می تواند اقدام به اهدای پلاسما کند و در هر بار مراجعه افراد اهداکننده پلاسما به مرکز، تیم پزشکی که در مرکز حاضر هستند آزمایشات و معاینات غربالگری لازم را روی فرد اهداکننده و آزمایشات ویروسی را روی پلاسما جهت صحت و سلامت فرد اهداکننده و پلاسمای اهدایی را انجام می دهند

گفتنی است کلیه مراقبت ها و آزمایشات به صورت رایگان برای فرد انجام می شود و افراد می توانند با اطمینان خاطر نسبت به انجام این کار انسان دوستانه به صورت مستمر و مرتب برنامه ریزی کنند.

 

 

images_1695107596_65094a0cf068c.jpg

 

برچسب ها : صنعت پلاسما,دوشنبه های دارویی,داروهای مشتق از پلاسما,مرکز اهدای پلاسما

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها