|

آیا می‌توانیم صندلی هواپیما را خودمان انتخاب کنیم؟

صندلی‌‌های هواپیما از مهم‌ترین بخش‌های آن به حساب می‌آیند و مسافران در طول سفر هوایی خود بیش از هر چیز دیگری با آن سر و کار دارند. به ویژه در پروازهای طولانی موقعیت و وضعیت صندلی مسافران در هواپیما می‌تواند تاثیر زیادی در کیفیت پرواز و همچنین تجربه نهایی مسافران از پرواز داشته باشد. به همین سبب این سوال که آیا می‌توانیم صندلی هواپیما را خودمان انتخاب کنیم؟ همواره جزو پرسش‌های رایج مسافران هوایی بوده است. در مطلب حاضر قرار است ضمن پاسخ به این سوال به برخی نکات مهم درباره انتخاب صندلی در زمان خرید بلیط هواپیما نیز اشاره کنیم پس در ادامه با ما همراه شوید.

آیا می‌توانیم صندلی هواپیما را خودمان انتخاب کنیم؟

انتخاب صندلی هواپیما توسط مسافر

 

در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم صندلی هواپیما را خودمان انتخاب کنیم؟ باید گفت همه چیز بستگی به ایرلاین انتخابی ما دارد. در حقیقت ایرلاین‌های داخلی و خارجی هر کدام در خصوص انتخاب صندلی توسط مسافر بر اساس سیاست‌گذاری‌ها و قوانین خاص خود عمل می‌کنند. در حالت کلی اغلب ایرلاین‌ها به ویژه ایرلاین‌های داخلی به دلایلی نظیر رعایت مسائل امنیتی امکان انتخاب صندلی را به مسافران نمی‌دهند. با این حال برخی از ایرلاین‌ها در قبال دریافت هزینه‌ای جداگانه از بلیط هواپیما و برخی دیگر بطور رایگان این امکان را به مسافران می‌دهند تا صندلی خود را از پیش انتخاب کنند. در چند ساله اخیر به تعداد این ایرلاین‌ها اضافه شده است. از میان ایرلاین‌های داخلی که امکان تخصیص صندلی به انتخاب مسافر را برای برخی مسیرها فراهم کرده‌اند می‌توان به ایرلاین ماهان، زاگرس، سپهران و ایران ایر تور اشاره کرد. حال با در نظر گرفتن این موضوع به چگونگی انتخاب صندلی هواپیما قبل از پرواز توسط مسافران می‌پردازیم.

 

انتخاب صندلی هواپیما پیش از پرواز

فارغ از آنکه قوانین ایرلاین اجازه انتخاب صندلی به مسافران را بدهد یا نه ساده‌ترین شیوه‌ای که می‌توان برای انتخاب صندلی هواپیما بکار گرفت درخواست برای این کار در زمان حضور در فرودگاه و قبل از شروع پرواز است. بدین ترتیب اگر اقدام به خرید آنلاین بلیط هواپیما کرده‌ باشید و بخواهید تا صندلی متناسب با شرایط خود را در اختیار داشته باشید می‌توانید زمانی که برای پذیرش یا چک این پرواز خود به کانتر مربوطه در فرودگاه مراجعه کردید با مسئول صدور کارت پرواز درباره امکان انتخاب صندلی گفتگو کنید. از آنها بخواهید تا در صورت امکان صندلی موردنظرتان را برای شما در نظر بگیرند. بی‌شک اگر از فن بیان خوبی برخوردار باشید شانس بیشتری هم دارید حتی اگر به دلیل محدودیت‌های خاص ایرلاین مربوطه موفق به این کار نشوید دست کم شانس خود را امتحان کرده‌اید.

 

انتخاب صندلی هواپیما آنلاین

این روزها دیگر کمتر مسافری تمایل دارد تا بطور حضوری و با مراجعه به آژانس مسافرتی اقدام به خرید پرواز کند این موضوع در خصوص انتخاب صندلی هواپیما نیز صدق می‌کند و بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند تا به جای مراجعه به کانتر صدور کارت پرواز و درخواست برای انتخاب صندلی بطور آنلاین این فرایند را طی کنند. خوشبختانه فرایند انتخاب صندلی توسط مسافران در پرواز با ایرلاین‌هایی که از پیش این امکان را به مسافران خود داده‌اند نیز اغلب بصورت آنلاین است. اغلب آنها امکان آن را فراهم کرده‌اند تا مسافران بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما معمولی یا بلیط هواپیما لحظه آخری با مراجعه به سایت رسمی ایرلاین یا سامانه‌های مرتبط با آن فرایند چک این یا پذیرش پرواز را بطور آنلاین انجام دهند. از این طریق مسافران قادرند تا با وارد کردن مشخصات خود و شماره بلیط بطور آنلاین پذیرش شوند و قبل از دریافت کارت پرواز اینترنتی صندلی خود را از میان صندلی‌های خالی هواپیما انتخاب کنند. علاوه بر آن گزینه‌های هم در این خصوص وجود دارند که یکی از نمونه‌های بارز آن سسیستم آنلاین انتخاب صندلی پرواز است که مسافران می‌توانند با وارد کردن کد ملی و شماره پرواز خود اقدام به انتخاب صندلی مورد نظر خود کنند.

222

 

انتخاب بهترین صندلی هواپیما

در کنار موضوع انتخاب صندلی هواپیما، مساله انتخاب بهترین صندلی در هواپیما نیز اهمیت زیادی دارد. زیرا اگر هیچ ایده‌ای درباره انتخاب صندلی مناسب در پرواز نداشته باشید در صورتی که ایرلاین خدمات انتخاب صندلی را به شما ارائه دهد باز هم بی‌فایده خواهد بود. با پی بردن به این موضوع احتمالا از خود می‌پرسید کدام صندلی بهترین گزینه است؟ در پاسخ باید گفت تقریبا هیچ کدام از صندلی‌ها را نمی‌توان به عنوان بهترین صندلی هواپیما انتخاب کرد. زیرا هر مسافر شرایط فیزیکی و روحی خاصی دارد و صندلی که بتوان برای همه افراد مناسب باشد وجود ندارد بلکه برای هر فرد گزینه ایده‌آل متفاوتی وجود دارد. برخی مسافران به تنهایی سفر می‌کنند و بیشتر ترجیح می‌دهند در طول پرواز به استراحت بپردازند بنابراین صندلی بخش انتهایی هواپیما برای آنها مناسب‌تر است. در مقابل برخی به همراه فرزندانشان پرواز می‌کنند و در اختیار گرفتن صندلی کنار پنجره هواپیما به آنها کمک می‌کند تا کودک را با تماشای مناظر بیرونی در طول پرواز سرگرم کنند. افراد قد بلند نیز با چالش کمبود فضا میان صندلی‌ها مواجه هستند و صندلی‌های میانی هواپیما که در کنار درهای اضطراری قرار دارند به دلیل فاصله بیشتر با صندلی جلو گزینه مناسب‌تری برای آنها است.

امن ترین صندلی هواپیما

مسأله امن‌ترین صندلی هواپیما سال‌ها است که به عنوان یکی از  موضوعات چالش برانگیز در صنعت هوایی مطرح می‌شود. اگر چه با وجود پیشرفت صنعت هوانوردی و کاهش حوادث هوایی نگرانی در این زمینه معنایی ندارد ولی باز هم مسافرانی هستند که ترجیح می‌دهند در زمان رزرو بلیط هواپیما این موضوع را ملاک اصلی برای انتخاب صندلی در نظر بگیرند. امروزه همه می‌دانیم که در صورت بروز سوانح هوایی جدی خطر متوجه همه مسافران خواهد بود و این که کدام صندلی‌ها در امان هستند نیز کاملا بستگی به نحوه بروز حادثه و بخشی از هواپیما است که بیشتری آسیب به آن وارد شده باشد. با این وجود با توجه به آمار مرگ میرهایی که با بررسی سوانح هوایی بدست آمده است بطور کلی صندلی‌هایی که در بخش‌های انتهای هواپیما قرار دارند امن‌تر شناخته شده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها