|

اهمیت استفاده از تجهیزات آتش نشانی

اهمیت استفاده از تجهیزات آتش نشانی

 

یکی از اصلی ترین کارهایی که برای بالا بردن امنیت ساختمان‌ها انجام می‌شود، استفاده از تجهیزات آتش نشانی و سیستم اعلام حریق است. آتش سوزی  از حوادث ناگوار و غیر قابل پیش‌بینی است که ممکن است در اغلب ساختمان‌ها بروز کند. به همین دلیل قانونی مبنی بر استفاده از تمام تجهیزات ایمنی آتش نشانی و سیستم اعلام حریق در ساختمان‌ها اعمال گردید تا در هنگام وقوع حادثه، ساکنین بتوانند به وسیله‌ی آن‌ها خطرات و خسارات ناشی از آتش سوزی را کاهش دهند. این قانون به اندازه‌ای جدی است که در حال حاضر برای دریافت پایان کار ساختمان‌ها حتما باید این کار انجام شود. ساختمان چه تجاری باشد یا مسکونی؛ اداری باشد یا خدماتی،  در هرصورت اهمیت تجهیزات آتش نشانی در ساختمان‌ها به حدی است که ضریب ایمنی ساختمان افزایش می‌یابد و از بروز آسیب‌های جدی جلوگیری می‌کند. از جمله تجهیزات آتش نشانی که هرکدام از آنها نقش ویژه‌ای را برای مهار آتش ایفا می‌کنند می توان به اسپرینکلر، بیم دتکتور، سیستم اعلام حریق اشاره کرد.

اسپرینکلر

یکی از تجهیزات مهم آتش نشانی و جلوگیری از توسعه حریق، دستگاه اسپرینکلر است. این دستگاه به عنوان آب پاش، جهت جلوگیری از توسعه آتش سوزی و همچنین به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم اعلام حریق، وظیفه‌ی اطفاء آتش را برعهده دارد. اسپرینکلرها از تجهیزات آتش نشانی اتوماتیک هستند که مانند سیستم اعلام حریق  به هرگونه دود و گاز و حرارت حاصل از مواد آتش‌زا حساس هستند. وقتی که تیم آتش نشانی هنگام تأمین آب مورد نیاز به مشکل بر می‌خورد، این دستگاه نقش مهمی دارد، زیرا عملکرد این دستگاه به گونه ای است که بوسیله‌ی پاشیدن آب، سرعت گرما و توسعه‌ی آتش را کم کرده وتا مرز اطفاء کامل پیش می‌رود. این سیستم به شبکه آبرسانی شهری متصل می‌شود.

 اسپرینکلرها در سقف و یا دیوار نصب می‌شوند که دارای پاشنده‌های قدرتمندی هستند که در داخل خود حباب‌های شیشه‌ای جا داده‌اند که این حباب‌ها دو فاز دارند، یک فاز مایع و دیگری فاز بخار مایع که در هنگام بالا رفتن غیر طبیعی دمای محیط،  حباب‌ها شکسته می‌شوند و آب پاشی در فضا انجام می‌شود. سیستم های اسپرینکلر شامل چهار دسته هستند لوله خشک، لوله تر، سیلابی و پیش عملگر که همگی دارای عملکرد یکسانی هستند فقط نحوه‌ی خارج شدن آب از آنها متفاوت است‌. از شبکه لوله کشی در دیوار و یا سقف می توان برای نصب این سیستم استفاده کرد. از این سیستم برای پارکینگ‌ها، هتل‌ها، واحدهای مسکونی و انبارهای نگهداری مواد آتش زا و سوخت می‌توان استفاده کرد. از مزایای استفاده از اسپرینکلر می توان به کاهش هزینه‌ی بیمه، افزایش ارزش ملک و ساختمان و کمک به کنترل هرچه بهتر آتش سوزی اشاره کرد.

 

111

بیم دتکتور

بیم دتکتور یکی از کاربردی ترین انواع دتکتورهای دودی خطی می‌باشد که از امواج مادون قرمز برای تشخیص آتش و دود بهره می‌برد. این سیستم یک گیرنده و یک فرستنده دارد که در دو طرف یک سالن نصب می‌شود، این امواج از سوی فرستنده به گیرنده ارسال می‌شوند. در صورتی که دود در محیط باشد این امواج قطع شده و باعث فعال شدن دتکتور می‌شود. بیم دتکتورها با توجه به مکانیزم عملکردشان، فضای بیشتری را پوشش می‌دهند و در محیط‌‌های با مساحت زیاد از آنها استفاده می‌شود. به بیم دتکتورها، دتکتور لیزری یا دتکتور دودی خطی نیز می‌گویند. حساسیت دتکتورها با توجه به محیطی که در آن نصب می‌شوند و به برد مورد نظرشان بستگی دارد همچنین نیاز به لوله کشی و کابل کشی ندارند و پوشش دتکتورها به صورت شعاعی یا پروژکتوری است. بیم دتکتورها به رنگ و نوع دود حاصل از آتش حساسیت بسیار کمتری دارند و به همین علت نصب این دتکتورها در فضاهایی که حریق با دود سیاه دارند مناسب تر است. بیم دتکتور نمی تواند دودهای ضعیف و غیر قابل مشاهده را تشخیص دهد.

 وقتی بیم دتکتور نصب شود فرستنده آن برای اولین بار روشن می‌شود و سیگنال نوری دریافتی در آن زمان را به عنوان نقطه‌ی مرجع خود در نظر می‌گیرد. جمع شدن گرد و غبار توان سیگنال نوری بیم دتکتور را کاهش می‌دهد. در زمانی که آلودگی کم باشد فرستنده خود می تواند این آلودگی را جبران کند ولی وقتی میزان آلودگی از یک حد مشخص عبور کند دستگاه دیگر کار نمی‌کند و شرایط موجود را خطا در نظر می‌گیرد.از بیم دتکتورها می‌توان در نمایشگاه‌ها و سالن‌های کنفرانس، موزه‌ها و ساختمان‌های تاریخی، فرودگاه‌ها، مراکز خرید، انبارها، مساجد، کارخانه‌های تولیدی و ...استفاده کرد. کارایی و عملکرد بیم دتکتورها در شرایط محیطی مانند یخ‌زدگی، رطوبت، برف وباران، دمای بالا و مه دچار تداخل می‌شود و ممکن است باعث ایجاد هشدارهای کاذب گردد. اینکه چه نوع بیم دتکتوری را انتخاب کنیم به عوامل محیطی تحت حفاظت بستگی دارد مثلا اگر سقف شامل سازه‌های فضایی باشد باید از مدل فرستنده-گیرنده استفاده کرد.

123

 

سیستم اعلام حریق

یکی از مهمترین و ضروری ترین تجهیزات آتش نشانی است که در بیشتر ساختمان‌های مسکونی و تجاری دیده می‌شود. این سیستم دارای مجموعه‌ی جداگانه‌ای است که به صورت یکپارچه از دستگاه‌های مختلف می‌باشد که دتکتورهای بسیار مهمی در آن بکار رفته است. این دتکتورها وقتی با حرارت بالا، دود، شعله، حتی گاز کربن دی اکسید مواجه شوند، هشدارهایی را از طریق آژیرها و فلاشرها اعلام می‌کنند. سیستم اعلام حریق می تواند هشدارهای خطر را بوسیله‌ی سیستم‌های بصری و یا سیستم‌های صوتی بروز دهند و با این روش همه‌ی کسانی که در یک ساختمان حاضر هستند را از وقوع حادثه‌ای ناگوار آگاه سازند. سیستم‌های اعلام حریق شامل دو دسته هستند، سیستم اعلام حریق دستی و اتوماتیک. در سیستم‌های اعلام حریق دستی،  تشخیص حریق از طریق سنسور انجام نمی‌شود.

 در این روش در طبقات و نقاط مختلف ساختمان یک شستی اعلام حریق قرار دارد که توسط  شخص زده می‌شود و آژیر خطر به صدا در می‌آید. در اصل عامل انسانی در به کار افتادن و اطلاع رسانی سیستم اعلام حریق دستی، نقش دارد. ولی در سیستم اعلام حریق اتوماتیک، بوسیله‌ی سنسور تشخیص حریق،  آتش سوزی مشخص شده و به کار می‌افتد در این روش سنسور، حرارت را تشخیص می‌دهد و شروع به کار می‌کند. در این حالت سنسور مشخص شده  به دود و حرارت حساسیت نشان داده و وقتی هر یک از این عوامل مشخص شود، شروع به هشدار ، خطا و اطلاع رسانی می‌شود و سیستم اعلام حریق را به کار می اندازد.

 شرکت آتش ندا، با بیش از چندین سال تجربه در زمینه نمایندگی اختصاصی و ویژه این صنعت با حضور کارشناسان مجرب، تیم پشتیبانی و متخصصان حرفه‌ای و پخش، اجرا و فروش پروژه‌های سیستم امنیتی و حفاظتی(سیستم اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق، سیستم اعلام سرقت) محصولاتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند که خدمات ویژه‌ای از جمله دارای اینترفیس کاربر، نصب سیستم اعلام حریق، سهولت استفاده، طراحی خارجی منحصر  به فرد را داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها