|

وکیل جرایم پزشکی و وکیل دیوان عالی کشور را بشناسید.

وکیل جرایم پزشکی از جمله وکلا در حوزه کیفری محسوب می شود که به صورت تخصصی در خصوص جرایم اتفاق افتاده در حوزه پزشکی فعالیت می کند.

وکیل جرایم پزشکی و وکیل دیوان عالی کشور را بشناسید.

وکیل جرایم پزشکی از جمله وکلا در حوزه کیفری محسوب می شود که به صورت تخصصی در خصوص جرایم اتفاق افتاده در حوزه پزشکی فعالیت می کند. در واقع پزشکی جزو مشاغلی محسوب می شود که نیاز به تخصص کامل و بالایی دارد. از این رو نمی توان انتظار داشت که هر وکیلی بتواند به سادگی در خصوص جرایم اتفاق افتاده در این حوزه نظر بدهد. این کار خود یک نوع تخصص در بین وکلا محسوب می شود.

اما در کنار وکیل جرایم پزشکی از عنوان وکیل دیوان عالی کشور  نیز یاد می شود. در واقع دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مرجع قضایی در ایران شناخته می شود. این دیوان قادر است رای وحدت رویه صادر کند که ارزشی برابر با ارزش قانون دارد. در دیوان عالی کشور جرایم مهمی از جمله جرایم ریاست جمهوری مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین می توان گفت که وکیل دیوان عالی کشور با مرجعی سر و کار دارد که سخت گیری های خاص خودش را دارد و نمی توان به سادگی در آن حرکت کرد.

در واقع سوالی که به وجود می آید این است که آیا جرایم پزشکی ممکن است در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار بگیرد؟ اگر این چنین است کارکرد وکلایی مانند وکیل جرایم پزشکی و وکیل دیوان عالی کشور چه خواهد بود؟ در چه شرایطی امکان بررسی جرم پزشکی در دیوان عالی کشور وجود دارد؟ این ها سوالات مهمی است که می خواهیم در ادامه به آن ها بپردازیم.

222222

وکیل جرایم پزشکی و کارکردی که دارد

به طور کلی وکیل جرایم پزشکی در حوزه کیفری فعالیت می کند. بنابراین با مفهوم جرم سر و کار دارد. جرم در قانون عنوانی است که بر اساس سه رکن مادی، معنوی و قانونی اثبات یا رد می شود. رکن مادی به اثرات جرم و اثبات آن می پردازد. رکن معنوی به عمدی یا سهوی بودن جرم نگاه می کند و رکن قانونی سعی می کند فعل را در قالب قانون بیان کند. اگر این سه رکن به صورت همزمان اتفاق بیفتد جرم اثبات می شود.

اگر بخواهیم این سه رکن را برای جرایم پزشکی به صورت کلی بررسی کنیم اینگونه باید بگوییم که یک جرم پزشکی علاوه بر آسیب جانی می تواند آسیب مالی نیز داشته باشد. این رکن معمولا توسط پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین اگر اثبات شود که پزشک به عمد این چنین کاری را انجام داده است رکن معنوی جرم نیز تایید می شود. در نهایت نیز قانون مصداق های مختلفی برای چنین کاری در نظر گرفته است. بنابراین با در کنار هم قرار دادن این سه رکن جرم تایید می شود. در واقع یکی از کارکرد های مهم وکیل جرایم پزشکی این است که بر اساس این ارکان سعی کند به نفع موکل خود جرم را اثبات یا رد کند. به بیان ساده تر وکیل جرایم پزشکی با رد تنها یکی از این ارکان می تواند مانع اثبات جرم شود. اما اگر جرم ثابت شود باید مجازات متناسبی نیز برای مجرم در نظر گرفته شود.

33333

وکیل جرایم پزشکی و رابطه آن با وکیل دیوان عالی

برای این که بتوانیم رابطه کاری میان وکیل جرایم پزشکی و وکیل دیوان عالی کشور را کشف کنیم باید به مراجع صالح در رسیدگی به جرایم پزشکی نگاه کنیم. در واقع کلید اصلی در رابطه میان این دو وکیل مراجع صالح رسیدگی به جرایم پزشکی است.

به طور کلی 4 مرجع اصلی برای رسیدگی به جرایم پزشکی وجود دارد. این 4 مرجع عبارتند از دادگاه عمومی ( اعم از دادسرای جرایم پزشکی و شورای حل اختلاف )، سازمان نظام پزشکی، دادگاه انقلاب و سازمان تعزیرات حکومتی. در واقع بر اساس نوع جرم هر کدام از این مراجع به عنوان مرجع رسیدگی به آن انتخاب می شود.

به طور مثال اگر از جنبه شغلی و کسب و کاری به پزشکی نگاه شود و پزشک از این جنبه خطایی کرده باشد این سازمان تعزیرات حکومتی است که به عنوان مرجع ذی صلاح این دعوی را بررسی می کند. در خصوص رفتار پزشکی و عدم رعایت اخلاق حرفه ای و جرایم این چنینی این سازمان نظام پزشکی است که به عنوان نهاد متولی در این حوزه وارد عمل می شود. اما آن چیزی که برای ما اهمیت دارد دادگاه های انقلاب است. در واقع دادگاه انقلاب مهمترین دادگاهی است که می تواند برای یک جرم تشکیل شود. به نوعی این دادگاه برای جرایم بسیار مهم و اساسی شکل می گیرد که برخی از جرایم پزشکی نیز جزئی از آن ها محسوب می شود. چرا که اگر اثبات شود پزشکی به عمد جان بیماران خود را به خطر می انداخته دیگر نمی توان او را مجرم دانست بلکه این فرد یک جانی است و جرم او یک عمل جنایت بار محسوب می شود. به واقع می توان مهمترین کارکرد وکیل جرایم پزشکی را در این حوزه بدانیم.

4

وکیل دیوان عالی چه کارکردی دارد؟

همانطور که گفتیم برخی از جرایم پزشکی در مهمترین دادگاه ایران یعنی دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار می گیرد. نکته ای که می تواند برای ما مشخص کند که یک وکیل جرایم پزشکی چه ارتباطی می تواند با یک وکیل دیوان عالی کشور داشته باشد دقیقا در همان دادگاه انقلاب نهفته است.

در واقع دیوان عالی کشور به عنوان یک مرجع بزرگ قضایی وظایف بسیار مهم و حیاتی بر عهده دارد. یکی از این وظایف رسیدگی به تجدید نظر احکام صادره از دادگاه های نظامی 1، دادگاه انقلاب و برخی از دادگاه های عمومی است. بنابراین اگر وکیل جرایم پزشکی بخواهد نسبت به رای صادر شده توسط دادگاه انقلاب اعتراض کند و درخواست تجدید نظر داشته باشد این دیوان عالی است که به این پرونده رسیدگی می کند. اینجاست که کارکرد وکیل دیوان عالی کشور شروع می شود. این مسئله احتمالا کمی پیچیده به نظر می رسد. پیشنهاد ما این است که از کارشناسان گروه وکلای پارسا بخواهید تا این موضوع را بیشتر برای شما توضیح دهند. در واقع شما می توانید نیاز حقوقی و قانونی خودتان را با کارشناسان امین گروه وکلای پارسا در میان بگذارید تا این کارشناسان حرفه ای بتوانند بر اساس نیاز شما بهترین وکلا و بهترین راه حل ها را در اختیار شما قرار دهند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها