|

نکاتی که در ثبت شرکت به شما نمی گویند!

ثبت شرکت و تاسیس کسب و کار، فرآیند پیچیده‌ای است که جزئیات فراوانی دارد. برای اینکه بتوانید با موفقیت شرکت خود را به ثبت برسانید، باید اصول متعددی را رعایت کنید. زیرا ثبت شرکت فرآیندی حقوقی است که هر اشتباهی در آن، خسارات مالی و قانونی جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی را درباره ثبت شرکت به شما بگوییم که کمتر کسی پیرامون آن صحبت می‌کند، درحالیکه از اهمیت به سزایی برخورداند. با ما همراه باشید.

ثبت شرکت و تاسیس کسب و کار، فرآیند پیچیده‌ای است که جزئیات فراوانی دارد. برای اینکه بتوانید با موفقیت شرکت خود را به ثبت برسانید، باید اصول متعددی را رعایت کنید. زیرا ثبت شرکت فرآیندی حقوقی است که هر اشتباهی در آن، خسارات مالی و قانونی جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی را درباره ثبت شرکت به شما بگوییم که کمتر کسی پیرامون آن صحبت می‌کند، درحالیکه از اهمیت به سزایی برخورداند. با ما همراه باشید.

اصلا چرا باید به ثبت شرکت ثبت کنیم؟ ثبت شرکت؛ اولین مرحله از شروع هر کسب و کار نوظهور یا استارت اپی میباشد که با این کار پا به فضای قانونی و رسمی کشور میگذارد، این امر برای مدیران عامل مزایای بی شماری از برندینگ گرفته تا مزایای دانش بنیان شدن و تحقق رویا های خود به همراه دارد.

10 نکته مهم در ثبت شرکت

ثبت شرکت مراحل متعددی دارد که مستلزم توجه و موشکافی دقیقی است. ما به پشتوانه تجارب به دست آمده در شرایط ثبت شرکت، نکاتی را در این باره مطرح کرده‌ایم که با در نظر گرفتن آن، می‌توانید بدون مشکل و هدر دادن زمان و هزینه، این پروسه را به آسانی به سرانجام برسانید. در ادامه این نکات را شرح می‌دهیم.

نکته اول: برای ثبت شرکت عجله نکنید

ثبت شرکت ممکن است کار ساده‌ای به نظر برسد، اما فراموش نکنید، بعد از اینکه شرکتتان را ثبت کردید، با وظایف قانونی گوناگونی مواجه خواهید شد که قبل از ثبت شرکت، چیزی درباره آن نشنیده بودید. اما زود جا نزنید. فقط کافیست قبل از ثبت شرکت، کسب و کارتان از حالت ایده خارج شده و به تولید محصول و خدمات رسیده باشد. همچنین باید آمادگی کافی برای پایبندی به تعهدات مالی و حقوقی شرکت را به دست آورده باشید.

نکته دوم: در انتخاب شریک دقت کنید

انتخاب شریک معیاری مهم در موفقیت و پایداری کسب و کار شماست. شرکا را می‌توانید از میان خانواده، دوستان و آشنایان انتخاب کنید. اما قبل از شراکت باید اطمینان حاصل کنید که با افراد قابل اعتمادی که اهدافی در راستای اهداف شما دارند، شریک خواهید شد. ثبت شرکت به صورت تک نفره معمولاً امکان‌پذیر نیست. برای مثال شما با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز و همچنین داشتن سایر شرایط، می‌توانید با 2 نفر دیگر اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت محدود نمایید.

نکته سوم: موضوع فعالیت شرکت را تعیین کنید

شما می‌توانید طیف وسیعی از موضوعات را برای فعالیت شرکت خود انتخاب کنید. اما باید در نظر بگیرید که این موضوعات با تخصص و اهداف شما و شرکایتان سازگار باشد. لازم به ذکر است برخی از موضوعات هستند که فعالیت در آن‌ها ممنوع است و برخی دیگر نیز به مجوز نیاز دارند. اما اگر موضوع انتخابی در این دو گروه نباشند، به راحتی می‌توانید هر موضوعی را برای فعالیت شرکت خود انتخاب کنید.

نکته چهارم: ساختار تجاری و نوع شرکتتان را مشخص کنید

انتخاب ساختار تجاری شرکت با توجه به معیارهای مختلفی مانند تعداد شرکا، میزان مسئولیت شرکا و میزان سرمایه، متفاوت است. به طور کلی شرکت‌ها در ایران به 7 نوع تقسیم می‌شوند که شامل شرکت سهامی (خاص و عام)، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیرسهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف است.

نکته پنجم: سرمایه اولیه شرکت را تعیین و تامین کنید

میزان سرمایه اولیه و سهم هر یک از اعضا در تامین سرمایه است. سرمایه اولیه شرکت می‌تواند نقدی یا غیرنقدی باشد. میزان سرمایه برای تاسیس شرکت، با توجه به نوع شرکت متفاوت است. اتخاذ تصمیم درست درباره سرمایه مورد نیاز شرکت بسیار مهم است. زیرا در صورت تصمیم‌گیری اشتباه، ممکن است ناچار به افزایش یا کاهش سرمایه شوید که باعث هدر رفتن زمان و هزینه می‌شود.

نکته ششم: مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت را آماده کنید

برای ثبت شرکت مانند سایر امور اداری، باید فهرستی از مدارک را ارائه دهید. مدارک مورد نیاز با توجه به نوع شرکتی که می‌خواهید ثبت کنید، متفاوت است. باید دقت کنید که لازمه ثبت موفقیت‌آمیز شرکت و همچنین صرفه‌جویی در زمان و هزینه، جمع‌آوری و ارائه صحیح مدارک است. از جمله مدارک مورد نیاز می‌توان به تقاضانامه، شرکتنامه، اساسنامه، مدارک شناسایی اعضای شرکت، صورتجلسه و گواهی عدم سوء پیشینه اشاره کرد.

نکته هفتم: اقدامات قانونی بعد از ثبت شرکت را انجام دهید

بعد از ثبت شرکت باید برخی اقدامات قانونی را انجام دهید. در صورت سهل‌انگاری در انجام این وظایف، با جریمه‌های قابل‌توجهی مواجه خواهید شد. از جمله مواردی که بعد از ثبت شرکت باید برای آن اقدام کنید، عبارتند از امور مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی، دریافت کد اقتصادی، پلمپ دفاتر تجاری. لازم به ذکر است از زمانیکه شرکتتان ثبت شد، به مدت 2 ماه فرصت دارید تا برای انجام امور لازم به اداره دارایی مراجعه کرده و درخواست کد اقتصادی دهید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها