|

هر پیشرفتی در راستای منافع ملی باعث شادمانی است

وزارت نفت در واکنش به گزارش «شادمانی برای دستاورد تکراری» که در تاریخ ۱۰ تیر امسال منتشر شد، نکاتی را ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید:

وزارت نفت در واکنش به گزارش «شادمانی برای دستاورد تکراری» که در تاریخ ۱۰ تیر امسال منتشر شد، نکاتی را ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید:

خبر جابه‌جایی سکوی فاز 12 پارس جنوبی و انتقال آن به موقعیت فاز 11 در موقعیت صفر مرزی میدان مشترک پارس جنوبی که گره 20‌ساله برداشت از این فاز را باز کرده و از هفته‌های آتی با برداشت گاز از فاز 11 پارس جنوبی ثروت ملی ایرانیان در این میدان مشترک با قطر را به ساحل ایران می‌رساند، هرقدر به زعم نویسنده گزارش ساده، ناچیز و تکراری باشد، برای آنان که دل در گرو پیشرفت و صیانت از منافع ملی دارند، خبری بزرگ، خوشحال‌کننده و امیدبخش است. اگر کسی اتفاقی که برای اولین بار در خاورمیانه افتاده و شاید اتفاقی که در جهان سابقه نداشته است یعنی انتقال سکوی گازی از یک موقعیت تقریبا مرده به موقعیت مرزی‌ترین و استراتژیک‌ترین بخش پارس‌ جنوبی را یک اتفاق تکراری بداند، حتما باید به اطلاعات یا انصاف او شک کرد.

البته طبعا پذیرش ریسک چنین اقدامی جز از مدیران فنی و کارشناسان که در بدنه صنعت نفت رشد کرده‌اند، از کسی ساخته نیست و از مدیران سیاسی که نویسنده دل در گرو آنها دارد نمی‌توان انتظار داشت ریسک چنین عملیات منحصر‌به‌فرد و پیچیده‌ای را برای تحقق حداکثری منافع ملی بپذیرند تا برداشت از این فاز مرزی حداقل سه سال زودتر از موعد آغاز شود.

این میدان، معیار مهمی است برای فهم منافع کشور و جهاد برای تولید و صیانت از آن. دولت مردمی جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور، با شعار «ایران قوی» به محض روی کار آمدن و در دست گرفتن سکان اداره کشور از شهریورماه 1400، درخصوص فاز 11 پارس جنوبی که یکی از پروژه‌های رهاشده از سوی شرکت‌های بدعهد خارجی بود، مصمم شد تا در سریع‌ترین زمان برداشت از این فاز مرزی را ممکن سازد. امری که در کمتر از 20 ماه با تدبیری که برای جابه‌جایی یکی از سکوهای فاز 12 که تولید آن با افت مواجه شده بود و استقرار آن در نقطه صفر مرزی فاز 11 با همه مخاطرات و فراز‌و‌نشیب‌هایش، به ثمر نشست و اکنون شمارش معکوس برای برداشت گاز از فاز 11 آغاز شده است. این را که چرا زمان حفاری چاه‌های این فاز طولانی‌تر بوده است، نویسنده گزارش بهتر است از مدیران دولت قبل که اتفاقا یار گرمابه و گلستان ایشان هستند پرس‌و‌جو کند. قرارداد حفاری چاه‌های فاز 11 در دولت قبل بسته شده بود و بر اساس آن دکل جک‌آپ با قدرت پایین برای این کار انتخاب شده بود ولی هم‌اکنون با یک قرارداد جدید و به‌کارگیری یک سوپر‌ریگ حفاری قدرتمند، سرعت حفاری چاه‌های این فاز افزایش قابل توجهی یافته و مطابق برنامه در حال پیشرفت است. طعنه نویسنده گزارش در مورد اینکه از سال 92 تا 98‌ سالی پنج سکوی گازی ساخته شده است را هنگامی می‌توان پذیرفت که چندین سکوی در شرف اتمام در سال‌های قبل از 92 را به حساب دولت تدبیر و امید بگذاریم. بله در آن سال‌ها دولت وقت ثمره تلاش‌های دولت‌های قبل‌تر را تکمیل و «علی برکت‌الله» به نام خود سند می‌زد. دولت سیزدهم اتفاقا برخلاف سلف خود، قدردان زحمات مدیران و کارشناسان و پرسنل صنعت نفت در همه سال‌های گذشته است و اساسا وقتی پای منافع ملی در میان است حتی تلاش می‌کند ردی از خود نمایان نکند و اگر اخبار موفقیت‌های کشور را به آگاهی مردم شریف ایران می‌رساند، صرفا برای امیدبخشی و اعتمادآفرینی و تلاش برای ارائه تصویری از کارآمدی نظام اجرائی کشور نزد اذهان عمومی است. امری که با غفلت دولت قبل چنان ضرباتی خورده است که ترمیم آن به سال‌ها زمان نیاز دارد. وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت و همه دست‌اندرکاران فعال در فاز 11 با شفافیت و راستی آنچه ماوقع بود را برای مردم روایت کردند. وزارت نفت بعد از پایان زمستان 1401 و با قبول ریسک جابه‌جایی یک سازه سه‌هزارو 400 تنی و نصب و راه‌اندازی آن در فاز 11 در کمترین زمان با هدف عملیاتی‌شدن تولید نهایی آن برای زمستان 1402 یک تصمیم شجاعانه و صددرصد در راستای منافع ملی گرفت. اینکه تولید گاز از فاز 11 بعد از 20 سال در شرف تحقق است، تکراری نیست، شعار نیست. اینکه سند تولید گاز از فاز 11 به نام شرکت شرکت‌های خارجی صادر نشده باعث افتخار و خوشحالی است؛ زیرا آنها بر اساس محاسبات خودشان تصور می‌کردند «کار ایران تمام است» و اکنون می‌بینند که بن‌بست‌ها یکی‌یکی  در حال گشوده‌شدن است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها