|

استخدام بومی‌ها وعده فراموش‌شده صنعت نفت

وزارت نفت وعده داده بود در جذب نیروی انسانی در پروژه‌های مختلف این وزارتخانه، اولویت با اهالی بومی است و همچنان این انتظار وجود دارد که در جذب متخصصان و کارگران حوزه نفت و گاز این اولویت لحاظ شود.

شیدا آریایی‌پور

وزارت نفت وعده داده بود در جذب نیروی انسانی در پروژه‌های مختلف این وزارتخانه، اولویت با اهالی بومی است و همچنان این انتظار وجود دارد که در جذب متخصصان و کارگران حوزه نفت و گاز این اولویت لحاظ شود.

در آزمون استخدامی وزارت نفت نیز این گزینه لحاظ شده و قرار است که در نهایت از بین پذیرفته‌شدگان، بخش اعظمی از آنها نیروهای محلی و بومی باشند.

جذب نیروهای بومی بخشی مهم از وظایف وزارت نفت و نیز در حیطه مسئولیت اجتماعی این وزارتخانه تلقی می‌شود که همواره در زمره وعده‌های وزرای نفت و مدیران ارشد این وزارتخانه قرار داشته است.

از سوی دیگر، مشکلی که در زمینه جذب نیروی انسانی بومی وجود دارد، در حوزه پتروشیمی‌هاست که به دلیل خصوصی‌بودن و عدم تبعیت از قوانین وزارت نفت، در اغلب موارد جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی بومی در دستور کار نیست و این مسئله خود مشکلات زیادی برای استفاده از نیروی انسانی این مناطق فراهم می‌کند.

این سیاست از سوی برخی شرکت‌های پتروشیمی سبب شده تا وزارت نفت در این زمینه مورد سؤال قرار گیرد؛ درحالی‌که به نظر می‌رسد باید شرکت‌های پتروشیمی خود در این خصوص پیشگام شده و در استفاده از نیروهای بومی اولویت‌ها را لحاظ کنند.

استان‌های جنوبی، به‌‌ویژه خوزستان و بوشهر، به دلیل درصد بالای پروژه‌های حوزه نفت و گاز بیشترین انتظار را در جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی بومی دارند و این مسئله سبب شده تا در اکثر مواقع، نمایندگان این استان‌ها، متولیان وزارت نفت را برای استخدام این نیروها تحت فشار قرار دهند.

با این وجود و با همه تلاش‌هایی که وزارت نفت برای جذب و استخدام کارکنان و کارگران محلی و بومی می‌کند، همچنان آمار نشان از استفاده کم از این نیروها در پروژه‌های وزارت نفت دارد.

با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در رفع محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، یکی از این ابزارها، استفاده از جوانان جویای کار در مناطق عملیاتی و محرومی است که به دلیل محرومیت‌های منطقه و نبود مشاغل دیگر می‌توانند جذب بازار کار در حوزه نفت و گاز شده و معیشت خود را بهبود ببخشند.

در این میان، ما همچنان و به فراخور زمان به این موضوع خواهیم پرداخت تا به متولیان امر به‌ویژه در مجلس شورای اسلامی و نیز وزارت نفت یادآوری کنیم نگاه به معیشت و استخدام جوانان مناطق محروم به‌ویژه مناطق جنوبی کشور باید در اولویت آنان باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها