|

کارکنان نفت در برزخ ماده ۱۰

درحالی‌که وزیر نفت اعلام کرد رئیس‌جمهور با اجرای نهایی ماده ۱۰ موافقت کرده، اما هیچ تغییر محسوسی در این قانون حاصل نشده است و حقوق کارکنان وزارت نفت نسبت به گذشته تغییر قابل توجهی نداشته و همچنان شرایط سخت زندگی و مشکلات معیشتی کارکنان صنعت نفت و خانواده‌هایشان را تحت فشار مضاعف قرار داده است.

شیدا  آریایی‌پور

 

درحالی‌که وزیر نفت اعلام کرد رئیس‌جمهور با اجرای نهایی ماده ۱۰ موافقت کرده، اما هیچ تغییر محسوسی در این قانون حاصل نشده است و حقوق کارکنان وزارت نفت نسبت به گذشته تغییر قابل توجهی نداشته و همچنان شرایط سخت زندگی و مشکلات معیشتی کارکنان صنعت نفت و خانواده‌هایشان را تحت فشار مضاعف قرار داده است.

عدم تحقق این قانون سبب شده انتقادهایی جدی نسبت به وزیر نفت مطرح شود و نمایندگان مجلس و فعالان حوزه کارگری خواستار اجرای کامل ماده ۱۰ شوند.

این در حالی است که کارکنان پالایشگاه آبادان در شرایط آب و هوایی طاقت‌فرسایی مشغول به کار هستند و حالا گرفتار دغدغه‌های مزدی هم شده‌اند.

براساس آنچه کارکنان رسمی وزارت نفت مطالبه دارند، اجرا و ارتقای جدول بدو استخدام ماده 18 فصل 5 از آیین‌نامه نظام‌های اداری و استخدامی صنعت نفت، برگرفته از ماده 10 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب 19 اردیبهشت 1391 است.

این جدول از سال 93 و با ترک فعل مسئولان دولت قبل اجرا نشده است. از طرف دیگر با توجه به نص صریح ماده 10 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مبنی بر رویکرد تقویت‌پذیری و حفظ نیروی انسانی متخصص باید طبق بند 4 ماده 19 از فصل 5 آیین‌نامه نظام‌های اداری و استخدامی صنعت نفت و نرخ بالای تورم و به جهت جبران وارونگی نظام جبران خدمت و همچنین جذب‌های آتی، جدول ارتقا هم پیدا کند.

این در حالی است که طبق گفته مهدی علی‌مددی، معاون وزیر نفت، نتایج نهایی اقدامات حاصله وزارت نفت درباره جدول حقوق موسوم به ماده 10 و دریافت نظرات شرکت‌ها، موضوع در حال جمع‌بندی نهایی است و در نهایت در سیر مراحل بررسی کسب مجوز  قرار می‌گیرد.

پیش از این جواد اوجی، وزیر نفت، در حضور رئیس‌جمهوری از موافقت او با اجرای ماده ۱۰ برای کارکنان صنعت نفت خبر داده بود.

با این حال باید منتظر بود و دید این وعده وزیر نفت و نیز معاون نیروی انسانی چه زمانی محقق می‌شود؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها