|

رشد 3/9‌درصدی تولید برق

درشهر تهران هیچ نیروگاهی سوخت مازوت مصرف نمی کند

شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در واکنش به گزارش «شرق» که با عنوان «تنفس سوخت منسوخ » در روز چهارشنبه چهارم تیر 1401 منتشر شد، توضیحاتی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در واکنش به گزارش «شرق» که با عنوان «تنفس سوخت منسوخ » در روز چهارشنبه چهارم تیر 1401 منتشر شد، توضیحاتی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

در گزارش «شرق» آمار و ارقامی درباره رشد تولید برق در ایران منتشر شده است. بر اساس اطلاعات منتشرشده در کتاب آمار تفصیلی صنعت برق ایران -‌ویژه مدیریت راهبردی (سال 1401) انتشارات شرکت توانیر- تولید ناویژه برق در سال 1400 حدود 356 تراوات ساعت بوده که با رشد 3.9درصدی در سال 1401 به حدود 370 تراوات ساعت رسیده است. 

این در حالی است که در مطلب مندرج در آن روزنامه، رقم تولید 348 و درصد رشد آن کمتر از یک درصد کمتر ذکر شده است.

همچنین در بخش دیگری از این مطلب با عنوان «مازوت‌سوزی بی‌موقع» به اظهارات مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی درباره تأمین سوخت مایع برای روزهای اوج نیاز برق تابستان و ناترازی گاز اشاره شده بود. درخصوص این مسئله ذکر این نکته ضروری است که پیش‌بینی سوخت معادل سال 1402 پیش‌تر به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت اعلام شده است ولی با وجود مدیریت مصرف زیر سقف پیش‌بینی‌شده، بازهم تمام سوخت مورد ‌نیاز در فصل گرما به دلیل افزایش مصرف برق با سوخت گاز تأمین نمی‌شود که تداوم تولید با سوخت مازوت را به نیروگاه‌های بخاری تحمیل می‌کند.

درخصوص کیفیت مازوت مصرفی در نیروگاه‌های بخاری که سوخت دوم آنها محسوب شده و طبق قانون و با مجوزهای لازم و دستور دادستانی کشور امکان مصرف آن را در برخی از مواقع پیدا می‌کنند، همان‌گونه که بارها عنوان شده است، مازوت در صورت قطع‌شدن سهمیه گاز نیروگاه‌ها از سوی وزارت نفت، در نیروگاه‌های بخاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیروگاه نقشی در انتخاب نوع سوخت مصرفی نداشته و تنها دریافت‌کننده سوخت تحویلی از سوی وزارت نفت است. 

شایان ذکر است سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری سازمان محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت نفت اقدام به تهیه و تدوین استاندارد سوخت مازوت مطابق با معیارهای جهانی و کاهش میزان گوگرد موجود نموده است و امید است در آینده نزدیک شاهد تولید سوخت مازوت استاندارد در پالایشگاه‌ها باشیم. بدیهی است مصرف این سوخت، آلودگی زیست‌محیطی بسیار کمتری در پی خواهد داشت و تمامی مشخصات دود خروجی مطابق با معیارهای اعلامی سازمان محیط زیست خواهد بود.

در بخش دیگری از این گزارش یکی از مهم‌ترین عوامل آلایندگی هوای شهرها از‌جمله شهر تهران مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها ذکر شده است. 

این در حالی است که در شهر تهران سال‌هاست هیچ نیروگاهی سوخت مازوت مصرف نمی‌کند (این خبر بارها به‌ویژه در سال گذشته توسط رئیس و سایر مسئولان سازمان محیط زیست عنوان گردید که با جست‌وجو در اخبار رسانه‌ها قابل دسترسی است). 

با این وجود شاهد آلودگی هوای تهران هستیم. این امر مؤید این مطلب است که انتصاب آلودگی هوای شهر تهران به مصرف سوخت مازوت صحیح نبوده و عوامل دیگری باعث آلودگی هوا شده است. به استناد اطلاعات استخراج‌شده از نرم‌افزار سوخت شرکت برق حرارتی، میزان مازوت مصرفی نیروگاه‌های اطراف تهران در سال‌های ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صفر درصد بوده است، لذا افزایش شاخص دی‌اکسید گوگرد، به مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران مرتبط نیست. 

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته مسئله آلودگی هوای کلان‌شهرها از‌جمله تهران ناشی از پارامتر ذرات ریز و معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون است که به استناد اطلاعات درج‌شده در آخرین ترازنامه انرژی کشور، 80.8 درصد از آلایندگی ناشی از ذرات مرتبط با بخش حمل‌ونقل و 6.51 درصد ناشی از بخش نیروگاهی است.

همچنین بر اساس اطلاعات این اساسنامه سهم آلاینده SOX (دی‌اکسید گوگرد ناشی از احتراق مازوت) با احتساب صنایع تولیدکننده سیمان و نیروگاه‌ها در حدود 1.9 درصد است. از‌این‌رو منبع افزایش آلودگی هوا در تهران یا سایر کلان‌شهرها را باید در منابعی به غیر از احتراق ناشی از مصرف مازوت جست‌وجو کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها