|

گرامیداشت ویکو مجیسترتی در سفارت ایتالیا

از ایتالیا تا پارک پرنس با نمادی از مدرنیته

سفارت ایتالیا در تهران با همکاری بنیاد مجیسترتی، مراحل مختلف پروژه پارک پرنس تهران، مربوط به سال 1353 شمسی را که طراحی آن توسط معمار ایتالیایی، ویکو مجیسترتی انجام گرفته، از طریق چیدمان مجموعه‌ای جدید در سالن کنفرانس اقامتگاه سفیر جوزپه پرونه بازسازی کرده است.

از ایتالیا تا پارک پرنس با نمادی از مدرنیته

سفارت ایتالیا در تهران با همکاری بنیاد مجیسترتی، مراحل مختلف پروژه پارک پرنس تهران، مربوط به سال 1353 شمسی را که طراحی آن توسط معمار ایتالیایی، ویکو مجیسترتی انجام گرفته، از طریق چیدمان مجموعه‌ای جدید در سالن کنفرانس اقامتگاه سفیر جوزپه پرونه بازسازی کرده است.

این رویداد با تمرکز بر پارک پرنس و پخش ویدئو و توضیحات پیش رفت و با هر اشاره به این مجموعه مسکونی بیشتر از هر چیز خاصیت فضای زیست یا پاتوقی برای جوانان نسل‌های پیاپی در این مجموعه مشهود بود. نام ویکو مجیسترتی بر روی ستونی از این مجموعه که در میان درختان و ساختمان‌ قرار دارد، حک شده است.

در این مراسم که با حضور و سخنرانی جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در محوطه باغ سفارت شروع شد، به اهمیت آثار مجیسترتی درخصوص ساخت مکان‌های مسکونی بیش از موارد دیگر اشاره شد.

سفیر ایتالیا با اشاره به توجهی که این سفارت به موضوع طراحی و معماری دارد، بیان کرد: «دلیل این توجه، نقش مهمی است که معماران ایتالیایی قرن بیستم در ایران داشته‌اند. سفارت ایتالیا قبلا درباره ساختمان ویلا نمازی با طراحی جو پونتی نیز نشستی اختصاصی برگزار کرده و برنامه‌ای مشترک هم با مشارکت مجله معماری دوموس ایتالیا در ایران ترتیب داده بود».

پرونه سخنرانی خود را این‌چنین به پایان رساند: «این نمایشگاه این امکان را به ما می‌دهد تا سهم خارق‌العاده سادگی، برازندگی و ظرافت طبع ویکو مجیسترتی در توسعه شهر تهران در دوران رشد پرشتابش را به عموم مردم ایران ارائه کنیم». جوزپه پرونه درخصوص ویکو مجیسترتی و چرایی برگزاری این مراسم به «شرق» توضیح داد: «او معمار برجسته‌ای است که علاوه بر پروژه مهم پارک پرنس در ساخت بوتیک «چروتی 1881» نیز نقش داشته است و با این پروژه (پارک پرنس) نمادی از مدرنیته را در تهران ساخت. توجه به رویکرد حرفه‌ای این معمار علاوه بر نقش مهم مجیسترتی به علاقه‌ و توجه ما به اشتراکات فرهنگی و هنری میان ایران و ایتالیا نیز مرتبط است. ویکو مجیسترتی با ساخت مجموعه‌ای ماندگار در تهران کمتر شناخته شده و ما با این مراسم سعی بر گرامیداشت او و نگاه متمرکزتر بر نقش مجیسترتی در معماری ایران داریم».

در ادامه محمدرضا موحدی، معمار ایرانی درباره تأثیرگذاری این معمار و کم‌توجهی به او سخنرانی کرد و گفت: «بسیاری از معماران که فعالیت‌ها و اثرگذاری کمتری داشته‌اند امروز اطلاعات بیشتری از ویکو مجیسترتی درباره‌شان موجود است. این در حالی است که دو سال پیش درباره مجیسترتی مطلبی را در مجله معماری «دوموس» خواندم که به نقش او در معماری مسکونی از‌جمله پارک پرنس اشاره شده بود. با خود فکر کردم که چرا ساختمانی مشهور در تهران که نام این معمار بر آن حک شده، از منظر معماری مورد توجه قرار نگرفته است. این شب را به عنوان مقدمه‌ای برای پرداختن به ویکو مجیسترتی با حمایت و همراهی سفارت ایتالیا و جوزپه پرونه برگزار کردیم و در ادامه سعی داریم با پیشبرد این پروژه به نقش مجیسترتی بیشتر بپردازیم».

تصاویر ویدئویی از بیوگرافی و سرانجام فعالیت‌های حرفه‌ای این معمار در ادامه پخش شد و همچنین حضار که متشکل از معماران مشهور ایرانی بودند، برای تماشای نمایشگاهی مرتبط به کارنامه حرفه‌ای مجیسترتی در سالن سخنرانی سفیر مجاور باغ هدایت شدند.

این نمایشگاه از میان طراحی‌های اصلی، اسکیس‌ها، پلان‌های معماری، تصاویر قدیمی و اشیائی که قدمت آنها به سال‌های ساخت بنا بازمی‌گردد ازجمله ماکت تحسین‌برانگیزی که این مجتمع مسکونی را مجسم می‌‌کند و همچنین به مدد بروشورهای تصویری که واحدهای مسکونی عمارت را نشان می‌دهد، روایت می‌شود. این پروژه مربوط به مجتمع مسکونی وسیع 333 واحدی در منطقه ونک در پایتخت ایران است که همچنان در وضعیت بسیار مطلوب حفظ شده و هم‌اکنون بیش از هزارو 500 نفر در آن سکونت دارند.

به مناسبت مراسم افتتاحیه، سفیر جوزپه پرونه در مقابل جمعی از معماران، طراحان، خبرنگاران و هنرمندان ایرانی به مراحل مختلف رابطه پربار میان معماری ایرانی و ایتالیایی اشاره کرد که در دهه‌های 30 تا 50 شمسی با پروژه‌هایی مثل ویلا نمازی اثر جو پونتی، پارک پرنس اثر ویکو مجیسترتی و کتابخانه ملی اثر گائتانو پِشه به بلندترین قله‌ها رسید.

معماری و طراحی داخلی شوروم «چروتی 1881» در تهران در سال 1353 نیز که به مجیسترتی سپرده شد، به همان دوران مرتبط است که این پروژه هم در چیدمان اقامتگاه سفیر ایتالیا با استفاده از اسکیس‌ها و طراحی‌های اصلی این معمار میلانی به نمایش گذاشته شده است. تصاویری که ایده‌های معماری خوش‌قریحه او مانند ایجاد راه‌پله مارپیچ در مرکز فضاها و همچنین میزها و مبلمان نمایشگاهی ساخته‌شده با متریال مرغوب را نشان می‌دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها