|

راه رشد سریع نشا برنج چیست؟

رشد سریع در سینی نشابرنج، در مراحل اولیه مشکلات علف‌های هرز را کاهش می‌دهد و مقاومت محصول را در برابر آفات و بیماری‌های حشرات افزایش می‌دهد. همه این عوامل به عملکرد بهتر و رشد سریع نشا برنج کمک می‌کند.

راه رشد سریع نشا برنج چیست؟

برنج به عنوان یک دانه غلات، پرمصرف‌ترین غذای اصلی برای بیش از نیمی از جمعیت انسان‌های جهان است. برنج مهم‌ترین محصول غذایی از نظر تغذیه و کالری دریافتی انسان است و بیش از یک‌پنجم کالری مصرفی در سراسر جهان را برای مردم دنیا تأمین می‌کند.

اهمیت به روش کشت برنج با استفاده از روش‌های نوین، باعث تولید بیشتر این محصول می‌شود و چه چیزی بهتر از اینکه بتوانیم با حداقل انرژی مصرفی اعم از خاک، آب و ... تولید این محصول را چند برابر کنیم.

 

images_1672860251.png

 

نشا برنج چیست؟

نشا برنج گیاه کوچک چند برگی است که از رشد بذر در محیط خزانه یا سینی نشا برنج تولید می‌شود. نشا برنج گیاه کوچکی است که قسمتی از رشد خود را در شرایطی کنترل شده گذرانده است.

روش‌های نوین کشاورزی مانند تولید نشا برنج در سینی می‌تواند به تولید محصولات بیشتر و باکیفیت‌تری منجر شود که نیاز به آب فراوانی در مراحل اولیه ندارند.

 

کشت برنج با روش نشا چگونه است؟

برای کشت برنج با روش نشا دو راه وجود دارد: استفاده از خزانه برنج و استفاده از سینی نشا.

در روش اول یعنی خزانه برنج، معمولاً زمینی برای این کار اختصاص داده می‌شود که عاری از هرگونه آلودگی و حشره است. بذرهای جوانه‌زده را با عمق و فاصله مناسب در زمین قرار می‌دهند تا به نشا برنج تبدیل شوند.

در روش دوم که با استفاده از سینی نشا برنج است، بذرها در سینی قرار داده می‌شوند تا تبدیل به نشا برنج شوند. مزیت این روش نسبت به روش قبلی، در استفاده بهینه از فضای کشت است. زیرا با استفاده از سینی برنج و قراردادن آن در طبقات شما می‌توانید نشا برنج بیشتری تولید کنید. همچنین استفاده از سینی نشا باعث مصرف کمتر آب و دورماندن از حشرات و آفت‌ها است.

 

images_1672860351.png

 

برای رشد نشا برنج چه کار کنیم؟

همه گیاهان در مسیر رشد خود به عناصر مختلفی نیاز دارند که باعث رشد سریع‌تر آنها و جلوگیری از آسیبهای جدی به گیاه می شود. رایج‌ترین عناصر برای رشد گیاهان و برنج،فسفر، پتاسیم ونیتروژن است.

 

رشد نشا برنج در زمان خزانه

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، کشت نشا برنج به دو روش انجام می شود؛ در روش کشت نشا برنج در خزانه باید بذرها برای رشد بیشتر تحریک شوند. توصیه ما در این مرحله استفاده از اسید هیومیک و اسید فولیک است که به همراه کودهای سه بیست برنج استفاده می‌شود.

روش استفاده ازکودهای اسید هیومیک درخزانه برای رشد نشا برنج به صورت محلول در آب است.

 

رشد نشا برنج در هنگام انتقال نشا برنج

در محله انتقال نشا از خزانه به زمین اصلی بهتر استاز کودهای هیومیک اسید مجدداً استفاده شود، زیرا در این مرحله معمولاً به علت انتقال نشاها از خزانه به زمین، گیاهان دچار تنش می‌شوند و نیاز به کوددهی دارند.

در روش مکانیزه در پرورش نشاء برنج دقت در خرید محصولات اولیه بسیار مهم است. یکی از این موارد سینی نشا برنج است که کیفیت مناسب آن منجر به تولید نشاء برنج بهتری می‌شود.

در مراحل بعدی انتخاب مقدار مناسب بذر برنج، ضدعفونی بذر، خیساندن بذر برنج و انتخاب خاک مناسب برای سینی نشا برنج باعث یکنواختی در جوانه‌زنی بذرها و رشد سریع آنها می‌شود.

 

images_1672860845.png

 

آیا سینی نشا تأثیری در رشد نشابرنج دارد؟

بله، در روش کشت نشا برنج در سینی نشا، انتخاب مقدار مناسب بذر برنج، ضدعفونی بذر، خیساندن بذر برنج و انتخاب خاک مناسب برای سینی باعث یکنواختی در جوانه‌زنی بذرها و رشد سریع آنها می‌شود.

رشد سریع در سینی نشابرنج، در مراحل اولیه مشکلات علف‌های هرز را کاهش می‌دهد و مقاومت محصول را در برابر آفات و بیماری‌های حشرات افزایش می‌دهد. همه این عوامل به عملکرد بهتر و رشد سریع نشا برنج کمک می‌کند.

استفاده از  سینی‌ نشا برنج شرکت پارس صنعت مزیت دور ماندن از آفت‌ها و رشد سریع نشا برنج را برای کشاورزان عزیز به ارمغان می‌آورد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها