|

نقد و بررسی آپدیت برلین اتریوم

تبادل ارزش، امروزه مورد استفاده اصلی بلاک‌چین اتریوم است که اغلب از طریق توکن بومی بلاک‌چین یعنی اتر انجام می‌شود.

 

در ساعت ۱۲:۰۷ دقیقه روز ۱۵ آوریل ۲۰۲۱، یک ارتقاء برنامه‌ریزی‌شده برای بلاک‌چین اتریوم که به آن آپدیت برلین می‌گویند، روی شبکه مستقر شد و چهار به‌روزرسانی اصلی را برای پروتکل اتریوم به ارمغان آورد. در میان همه به‌روزرسانی‌ها، تغییراتی وجود داشت که انتظار می‌رفت با کاهش کارمزدهای غیرقابل تحمل ناشی از انفجار حجم تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، تسکین‌های مورد نیاز را برای کاربران اتریوم ارائه کند. این تغییرات در عملکرد داخلی اتریوم، پیشنهادات بهبود اتریوم یا EIP نامیده می‌شود. از چهار پیشنهادی که با آپدیت برلین روی شبکه اعمال شدند، سه مورد تاثیر مستقیمی بر هزینه تراکنش‌ها در شبکه اتریوم داشتند. با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی آپدیت برلین اتریوم بپردازیم.

پیشنهادات بهبود اتریوم در آپدیت برلین

همانطور که گفته شد، در آپدیت برلین چهار پیشنهاد ارتقاء اتریوم روی شبکه اعمال شد. فهرست این پیشنهادها به همراه توضیحات مختصری از هر کدام را در ادامه مقاله مطالعه کنید.

EIP-2565

EIP-2565 کارمزد عملیات خاصی در بلاک چین اتریوم به نام ModExp را کاهش داد که مخفف توانمندی ماژولار است. توان ماژولار، یک عملیات محاسباتی اساسی برای بسیاری از توابع کریپتو است. بنابراین، کاهش هزینه ModExp به کاهش هزینه‌های بسیاری از برنامه‌هایی که به این عملیات وابسته هستند کمک می‌کند.

EIP-2929

EIP-2929 هزینه برخی از عملیات را هنگامی که برای اولین بار در یک تراکنش استفاده می شود، افزایش داد. عملیات‌هایی اغلب تحت‌تاثیر حملات انکار سرویس (Denial of service) علیه شبکه اتریوم دیده می‌شد و هدف از افزایش هزینه‌ها، منصرف کردن مهاجمان بود.

حملات انکار سرویس قبلاً برای سوء استفاده از نقاط ضعف برخی از قراردادهای هوشمند خاص در بلاک‌چین اتریوم و هموار کردن مسیر سارقین سایبری برای سرقت پول مردم مورد استفاده قرار گرفته‌است.

اگرچه این پیشنهاد ممکن است به نظر برسد که باعث افزایش کارمزد تراکنش‌ها می‌شود، بلکه برعکس، انتظار می‌رود که به کاهش آنها کمک کند. این امر بدین دلیل است که کارمزد تراکنش‌های اتریوم فاکتوری از هزینه پایه عملیات مورد استفاده در یک تراکنش و حجم تراکنش فعلی است.

با کاهش حملات انکار سرویس در شبکه، کاربران امیدوارند که این پیشنهاد EIP-2929 نه تنها از سرقت وجوه جلوگیری کند، بلکه هزینه تراکنش‌ها را با کاهش ترافیک مخرب در شبکه کاهش دهد.

EIP-2930

EIP-2930 نیز که بخشی از آپدیت برلین است، لیست‌های دسترسی اختیاری را برای جلوگیری از برخی از افزایش‌های ناشی از EIP-2929 در هزینه مبادلات پایه معرفی کرد.

EIP-2718

در نهایت، EIP-2718 یک نوع تراکنش جدید را معرفی کرد که پوششی را برای انواع تراکنش‌های آینده فراهم می‌کند. هدف از این کار، افزودن یا به‌روزرسانی انواع تراکنش‌های اتریوم در آینده، برای استفاده آسان‌تر از این شبکه است.

کارمزد کمتر تراکنش‌های اتریوم

پس از راه‌اندازی و عرضه نهایی آپدیت برلین اتریوم، کارمزد تراکنش‌های این شبکه کاهش یافت. رهگیرهایی مانند EthereumPrice.org نشان دادند که کارمزد تراکنش‌ها در روز پنج‌شنبه به طور متوسط ​​حدود ۱۵ تا ۵۰ درصد کمتر از زمان‌های مشابه در هفته پیش از بررسی بوده‌ است. تا صبح جمعه، کارمزد تراکنش‌ها دوباره افزایش یافت و هزینه انتقال وجه در شبکه اتریوم دوباره گران شد. بنابراین، علیرغم تغییراتی که با آپدیت برلین انجام شد، کارمزد تراکنش‌ها همچنان بالا بود.

خوشبختانه برلین پله‌ای برای ارتقای بزرگتر اتریوم به نام لندن بود که قرار بود در ژوئن یا ژوئیه ۲۰۲۱ مستقر شود. به روز رسانی لندن قرار بود شامل تغییراتی در اتریوم باشد که به طور خاص برای کاهش هزینه تراکنش‌ها طراحی شد‌ه‌اند.

یکی از پیشنهاداتی که قرار بود در به روز رسانی لندن گنجانده شود EIP-1559 است. هدف این پیشنهاد این بود که کارمزدهای شبکه اتریوم را قابل‌پیش‌بینی‌تر کند و به مردم کمک کند که از پرداخت بیش از حد کارمزد برای انجام تراکنش‌ها جلوگیری کنند. با اعمال EIP-1559، بخش ثابتی از کارمزد تراکنش‌ها قرار بود «سوزانده شوند» و بر اساس این رویکرد، عرضه کلی توکن‌های در گردش اتریوم کاهش داده می‌شد.

بسیاری از ماینرهای اتریوم با پیشنهاد سوزاندن کارمزد تراکنش‌ها مخالف بودند؛ زیرا این کارمزدها پاداشی بود که ماینر‌ها به ازای فعالیت در شبکه، تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید که در مجموع به آن «ماینینگ یا استخراج» گفته می‌شود، دریافت می‌کردند.

پیشنهاد بعدی EIP-3368 بود که به عنوان یک مصالحه پیشنهاد شد. این پیشنهاد عنوان می‌کرد که پاداش استخراج یک بلوک از تراکنش اتریوم به طور موقت افزایش یابد تا از دست رفتن کارمزد تراکنش‌ها جبران شود.

سودهای بزرگ در قیمت اتر

قیمت اتر (ETH)، توکن بومی بلاک‌چین اتریوم، در آستانه ارتقاء برلین به طرز چشمگیری افزایش یافت.

در پایان ماه مارس، اتر در صرافی‌های ارز دیجیتال با قیمتی در حدود ۱۴۲۳ دلار معامله شد.

قیمت در سراسر آوریل آن سال شاهد افزایش مداوم بود و در بالاترین سطح بیش از ۲۱۰۹ دلار معامله می‌شد که نشان‌دهنده ۴۸ درصد رشد قیمت بود و حتی در یک معامله، با ۶۰ درصد افزایش قیمت به ۲۲۸۰ دلار رسید.

درباره اتریوم

همان طور که در "آنچه باید در مورد هارد فورک برلین اتریوم بدانیم" گفته شد، هارد فورک‌های برلین و لندن به‌روزرسانی‌هایی معمولی و بی سرو‌صدا نبودند که هر سال شاهد هستیم. بلکه این دو هاردفورک، مجموعه‌ای از تغییرات را در شبکه گرد هم آوردند تا پیشروی طبیعی اتریوم به سمت اتریوم ۲.۰ که به عنوان آرامش (Serenity) و ادغام (The Merge) نیز شناخته می‌شود، به مسیر خود ادامه دهد. در این مقاله جزئیات مربوط به هارد فورک‌های برلین و لندن، و اینکه چرا آنها گامی به سوی آینده پایدار اتریوم هستند، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

تبادل ارزش، امروزه مورد استفاده اصلی بلاک‌چین اتریوم است که اغلب از طریق توکن بومی بلاک‌چین یعنی اتر انجام می‌شود. اما بسیاری از توسعه‌دهندگان به دلیل پتانسیل بلندمدت و چشم‌انداز بلندپروازانه توسعه‌دهندگان اتریوم برای استفاده از آن برای کنترل بیشتر بر امور مالی و داده‌های آنلاین، روی این ارز دیجیتال کار می‌کنند. این ایده بلندپروازانه که گاهی اوقات منجر می‌شود به اتریوم لقب جالبی داده شود و آن را به عنوان "رایانه جهانی" یاد کنند، با منتقدانی روبرو شده است که می‌گویند احتمالاً ایده آن کار نخواهد کرد و اتریوم به اهداف خود نخواهد رسید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها