|

روش های حفظ سرمایه در بازارهای نزولی ارز دیجیتال

فت و خیزهای قیمت انواع ارز دیجیتال همیشگی نبوده و پس از گذشت مدتی شاهد بهبود در وضعیت­­شان بوده­ اند. اما سرمایه ­گذاران این دست ارزها در این مدت افت و سپس افزایش قیمت استرس­ها و نگرانی­­های زیادی را پشت سر گذاشته­ اند.

روش های حفظ سرمایه در بازارهای نزولی ارز دیجیتال

در طول بیش از یک دهه فعالیت بازار ارز دیجیتال، نوسانات مختلفی در این عرصه رخ داده و بارها کاهش و افزایش قیمت ارزهای مختلف را شاهد بوده ­ایم. در برخی موقعیت­ها یک ارز در طول مدت چند روز یا حتی چند ساعت افزایش قیمت چند برابر را داشته است و یک ارزِ دیگر در همین مدت بدترین شرایط قیمتی را پشت سر گذرانده است.

گفتنی است که افت و خیزهای قیمت انواع ارز دیجیتال همیشگی نبوده و پس از گذشت مدتی شاهد بهبود در وضعیت­­شان بوده­ اند. اما سرمایه ­گذاران این دست ارزها در این مدت افت و سپس افزایش قیمت استرس­ها و نگرانی­­های زیادی را پشت سر گذاشته­ اند.

در این مقاله می­ خواهیم به استراتژی­های مهم در این راستا اشاره کنیم که امیدواریم برای فعالین این عرصه مفید واقع شوند.

2

استراتژی های حفظ سرمایه در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

کنترل احساسات

یکی از فعالیت­های رایج در بین سرمایه­ گذاران و معامله­ گران ارز دیجیتال، پیگیری اخبار چگونگی وضعیت ارز دیجیتال است. اما باید مراقب بود توجه بیش از حد به این اخبار باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. این مشکلات زمانی حاد می­ شوند که بازار در وضعیت ریزشی باشد چرا که این احتمال وجود دارد تصمیمات عجولانه اتخاذ شود.

در این راستا، یعنی گرفتن تصمیات عجولانه آنقدر اشتباهات مشابه تکرار شده که برای آنها اصطلاحاتی هم رواج یافته است. نخستین این اصطلاحات، اصطلاح فومو است. فومو FOMO یعنی ترس از عقب­­ افتادن از بازار است.

دومین نمونه فاد FUD است. منظور از آن شک، تردید و ترس است. این اصطلاحات زمانی کاربرد دارند که تصمیمات کاربران ارز دیجیتال از روی احساسات بوده و بر این مبنا اقدام به خرید و فروش و معامله ارزهای دیجیتال می ­کنند.

اصطلاح فومو برعکس اصطلاح فاد است. زمانی که رشد ارزهای دیجیتال رخ می­ دهد، سرمایه­ گذاران بدون حساب و کتاب و صرفا به علت جا نماندن از بازار، نسبت به خرید ارز اقدام می­ کنند. در این وضعیت است که گفته می­ شود که فومو بر بازار غلبه کرده است.

هدفی مشخص برای خود تعیین کنید

باید گفت که مناسب­ترین کار این است که صرفا یک نوع رمز راز خریداری نکنید و در بین چندین رمز ارز سرمایه خود را تقسیم کنید. در گام بعدی باید اهداف قیمتی برای خود تعیین کنید. چرا که برخلاف سایر بازارها، بازار ارز دیجیتال به شکل 24 ساعت و در کل هفته فعالیت دارد و به این ترتیب نوسانات بیشتری را تجربه می­ کند.

پس در این شرایط شما باید اطلاع داشته باشید که در وضعیت قیمتی می­ خواهید سود کنید و یا اگر قیمت یک ارز از حد مشخصی پایین رفت، انتخاب مناسب آن است که از معامله بیرون بیایید و در انتظار شرایط بهتری بمانید.

 

مراقبت از رمز ارزها

چنانچه ارزی دیجیتال را خریداری کرده و قیمت آن ارز هم کاهش یافت تا زمانی که نسبت به فروش آن اقدامی انجام

نداده­ اید، متحمل ضرر نخواهید شد. مثلا اگر بیت کوین را در نظر بگیریم، در طول سالها شاهد افت و خیزهای شدید در قیمت­ اش بوده است. اما همیشه در بلندمدت روند صعودی خود را حفظ کرده است.

بیت کوین و سایر ارزهای مشابه آن با محدودیت عرضه می­شوند و همین کمیابی عرضه آنها در بلندمدت باعث افزایش ارزش آنها می­ شود. پس چنانچه با اهداف چندین ساله اقدام به سرمایه­ گذاری در ارزهای دیجیتال کنید، کاهش و ریزش قیمت آنها تاثیری بر روی شما ندارند.

فراموش نکردن ذخیره سود

در این فرایند شما قسمتی از میزان سودی که در شرایط صعودی قیمت کسب کرده ­اید را ذخیره کرده و در انتظار نقطه ورود مناسب در شرایط دیگر می­ مانید. این نکته یکی از نکاتی مهمی است که در انواع دوره­ های آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال به آن اشاره می ­شود.

استفاده کردن از فرصت

جالب است بدانید که امکان دریافت سود در بازار ارز دیجیتال حتی در بدترین شرایط هم برای کاربران فراهم است. این مهم است که شما مطلع باشید که افق دیدتان باید کجا باشد. در این موقعیت است که پنجره­ های جدید برای سرمایه­ گذاران باز  می­ شود در حالی که دیگران شرایطی جز تاریکی و سقوط نمی­ بینند.

فعالیت در بازارهای آینده ارز دیجیتال موضوعی دیگر است که می­ توان در شرایط پایین آمدن قیمت­ها هم کسب سود کرد. در این اوضاع بر مبنای حدس خود در مورد این که کدام رمز ارز کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد، نسبت به فروش آن اقدام کرده و سپس در زمان افت قیمت آن را خریداری می­ کنید. به این ترتیب به سود دست می­ یابید.

گفتنی است که این اقدام نیازمند تجربه و مهارت سرمایه ­گذار است و اگر افراد مبتدی به این عرصه وارد شوند، نه تنها به سود نخواهند رسید بلکه امکان از دست رفتن سرمایه هم برای آنها وجود دارد. پس صرفا دریافت نرخ ارز دیجیتال در معاملات این بازار مهم نیست بلکه باید تجربه لازم را هم برای فعالیت در این عرصه داشته باشید.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها