|

تریدر فارکس و ارز دیجیتال چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال به خرید وفروش ارز دیجیتال، ترید (Trade) گفته می‌شود. ترید یا معامله، یکی از مفاهیم اصلی اقتصادی است و بیشتر برای معامله‌های کوتاه ‌مدت استفاده می‌شود. در طرف دیگر، معامله‌ها با اهداف دریافت سود در بلند مدت، به‌عنوان سرمایه‌ گذاری مطرح می‌شود.

تریدر فارکس و ارز دیجیتال چیست؟

 در بازار ارزهای دیجیتال به خرید وفروش ارز دیجیتال، ترید (Trade) گفته می‌شود. ترید یا معامله، یکی از مفاهیم اصلی اقتصادی است و بیشتر برای معامله‌های کوتاه ‌مدت استفاده می‌شود. در طرف دیگر، معامله‌ها با اهداف دریافت سود در بلند مدت، به‌عنوان سرمایه‌ گذاری مطرح می‌شود.

تریدر کسی است برای دریافت سود، اوضاع موجود در بازارهای مالی را با روش‌های مختلف مثل تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال، بررسی می‌کند و با توجه به اطلاعاتی که به‌دست می‌آورد، نقاط مهم را برای ورود و خروج تشخیص داده و برای خریدیافروش اقدام می‌کند .با افزایش حجم بازارهای مالی، تعداد افرادی که مشغول‌ ترید هستند، زیاد شده است. بنابراین می‌توان گفت که‌ ترید ارز دیجیتال در عصر حاضر، به‌عنوان یک حرفه شناخته می‌شود. باید به این نکته توجه کنید که برای تریدر شدن باید انگیزه‌ی قوی، صبر کافی و علاقه ‌ی زیادی به یاد گیری مباحث ترید داشته باشید. لازم نیست که برای شروع، سرمایه‌ی زیادی داشته باشید و حتی با حداقل سرمایه، می‌توانید ترید ارزهای دیجیتال را شروع کنید. برای یک تریدر موفق شدن نیاز به آموزش کافی دارید تمام ارز را بشناسید و همینطور تحلیل بازار ارز دیجیتال شما در دوره ارز دیجیتال کاملا یاد میگیرید چگونه ترید و یا حتی سرمایه گذاری کنید .

 

برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنیم؟

در قدم از آموزش ارز دیجیتال، استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و ایجاد حساب کاربری در آن است که صرافی ارز دیجیتال، با خدمات مناسب انتخاب کنید. با توجه به قوانین و شرایط صرافی‌ها، لازم است که مراحل ثبت‌نام در صرافی را به ترتیب انجام دهید. انتخاب کیف پول و احراز هویت، از مراحل اصلی فعال‌سازی حساب کاربری برای ترید ارز دیجیتال هستند.

شما با داشتن حساب کاربری فعال در صرافی ارز دیجیتال، به ‌سادگی می‌توانید ترید کنید؛ برای مثال، می‌توانید دلار را با ارز دیجیتال بیت کوین معامله کنید. بستر صرافی‌های آنلاین به شما کمک می‌کنند دارایی‌های خود را مدیریت کنید . سرمایه‌گذاران و تریدرها، با توجه به شرایط بازارهای مالی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از ابزارهای تحلیلی متفاوتی برای بررسی و شناسایی نقاط مهم معاملاتی استفاده می‌کنند. در کل، دو روش اصلی یعنی تحلیل فاندامنتال (بنیادی) و تحلیل تکنیکال، برای بررسی بازار و پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

فارکس چیست؟

بازار فارکس با ارزهای بین‌ المللی منتشر شده توسط دولت‌ها سر و کار دارد. این بازار ب ه‌صورت شبانه‌روزی و در پنج روز از هفته باز است و در آن امکان معاملات غیرمتمرکز و فرا بورس وجود دارد. بازار فارکس با حجم معاملات روزانه حدود ۵ تریلیون دلار بزرگ‌ترین بازار معاملاتی جهان است. بازیگران این بازار شامل موسسات مالی، بانک‌ها، مشاغل و سرمایه‌گذاران خرده هستند که همه آنها ارزهای کشورهای مختلف را برای اهداف تجاری و یا برای کسب سود مبادله می‌کنند.این بازار از زمان انتخاب طلا به عنوان استاندارد جهانی در قرن نوزدهم و متعاقب آن شناخته شدن دلار ایالات متحده به عنوان ارز ذخیره جهانی در قرن بعد ظهور کرد.

ترید در فارکس خوبه یا ارز دیجیتال, چگونه باید تصمیم بگیریم؟


برای اینکه بدانید فارکس خوبه یا ارز دیجیتال در کنار شناخت تعریف هر یک از این دو بازارها، باید اهداف خود را نیز با شرایط آنها مقایسه کنید. ترید در فارکس یا ارز دیجیتال در نهایت با هدف رسیدن به سود و کسب درآمد انجام می‌پذیرد. از این رو قرار است سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال را با هم مقایسه کنیم. این که کدام یک از این دو بازار بزرگ ‌تر است یا طرفدار بیشتری دارد، برای ما پول و درآمد نخواهد شد. از این جهت باید عنوان کنیم که مقایسه این دو بازار باید از دو جنبه صورت پذیرد که ما هم همین روال را ادامه می‌دهیم.

در جنبه اول ، شرایط هر دو این بازارها را از نظر کلیت بازارهای مالی بررسی می‌کنیم. در این بررسی تا بیشتر به مسائل مهم  که مد نظر تریدرها و سرمایه‌گذاران مانند میزان نقدینگی، تنوع سرمایه گذاری و مواردی از این دست بپردازیم. با این بررسی شما می‌توانید شناخت کامل نسبت به هر دو این بازار پیدا کنید. شما تا زمانی که دوره های ارز دیجیتال را یاد نگرفتید  و یا اطلاعات کافی در زمینه فارکس نداشته باشید نمیتوانید تصمیم بگیرید حتما قبل از اینکه انتخاب کنید در کدام یک از این ها سرمایه گذاری کنید بهترین دوره ارزدیجیتال را آموزش ببینید.

در جنبه دوم نیز نوبت به بررسی شرایط این دو بازار با توجه به اهداف هر یک از کاربران می ‌رسد. به این معنی که ممکن است بازار فارکس شرایط بهتری داشته باشد اما برای کسانی که به دنبال یک سرمایه گذاری ۱۰ ساله هستند، بازار ارز دیجیتال ممکن است تبدیل به گزینه بهتری شود. از این رو هدف کاربر از سرمایه گذاری نیز در این امر تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین توصیه می‌کنیم که خیلی زود درباره این دو بازار قضاوت نکرده و تمام معیارها را تا انتها مطالعه و بررسی کنید. در نهایت بهترین گزینه را برای خود انتخاب و سرمایه‌های خود را در آن قرار دهید . پیدایش معاملات اینترنتی در دهه ۹۰ دسترسی به معاملات فارکس را بیش از هر زمان دیگری فراهم کرد و موجب گسترش بازار در سطح جهانی شد. طرفین شرکت کننده در بازار در مورد شرایط معامله به توافق رسیده و معاملات به ‌صورت مستقیم یا از طریق کارگزاری (بروکر) بین آنها انجام می‌شود.

شرایط قانونی سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال و فارکس برای کاربران ایرانی

انتخاب فارکس یا ارز های دیجیتال بر اساس قانونی بودن یا نبودن آنها در ایران بسیار ساده است. بازار ارز دیجیتال در حال حاضر هیچ منعی در هیچ جنبه‌ای ندارد. این بازار از سوی قانون‌گذار بدون محدودیت در دسترس کاربران قرار دارد. شما می‌توانید برای جنبه‌های مختلف سرمایه گذاری در این بازار به صورت قانونی اقدام کنید. نکات زیر این شرایط را به وضوح روشن می‌نماید:

  • در حال حاضر امکان دریافت مجوزهای لازم برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین و سایر رمز ارزها وجود دارد و شما می‌توانید با دریافت این مجوزها به صورت رسمی این کسب و کار را دنبال کنید. هر چند دریافت این مجوزها ممکن است محدودیت ها و هزینه هایی را به دنبال داشته باشد، اما از نظر قانونی هیچ چالشی را پیش روی شما ایجاد نمی کند.

  • هم چنین صرافی های ارز دیجیتال نیز با دریافت مجوز به صورت قانونی در حال فعالیت هستند. این مهم نیز نشان می‌دهد که بازار ارز دیجیتال در ایران ممنوعیت قانونی ندارد و سرمایه گذاری بر روی آن آزاد است.

جالب است بدانید که در بسیاری از کشورها قوانین برای جلوگیری از فعالیت کاربران در بازار ارز دیجیتال وجود دارد. برای مثال کشور چین فعالیت کاربران خود ار در این بازار ممنوع اعلام کرده و کاربران نمی ‌توانند به صورت قانونی وارد بازار رمز ارزها شود. کشورهای دیگری هم هستند که محدودیت هایی را برای این منظور در نظر گرفته اند. وضع قوانین درباره بازار رمز ارزها تنها محدود به کشور ایران نیست و در سایر کشورها نیز شاهد چنین محدودیت هایی هستیم.

تمام نکاتی که خدمتتون عرض کردیم بستگی به انتخاب شما دارد که درکدام بازار میخواهید ترید کنید یا سرمایه گذاری انجام بدهید آموزش ارز دیجیتال به شما این امکان را میدهد برای یادگیری بهتر ارزها و یا چه ارزی برای سرمایه گذاری چه در ترید و حتی سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب کنید تمام این دورهای ارز دیجیتال راحت بوده و شما نیاز به یه همراه و یه مشاور دارید که راهنمایتان کنند حتما این نکته را توجه کنیدد که مشاور کاربلد و درست را انتخاب کنید. درادامه مقاله به استراتژی فارکس و ارز دیجیتال میپردازیم:

استراتژی های تحلیل بازار ارز دیجیتال

برای اینکه بدانیم فارکس خوبه یا ارز دیجیتال ابتدا سراغ بررسی استراتژی های حاکم بر بازار ارز دیجیتال می رویم. اگر زمان تولد بازار ارز دیجیتال را با به روی کار آمدن بیت کوین در سال ۲۰۱۰ یکی بدانیم، این بازار سابقه حدود ۱۲ ساله دارد. البته این ۱۲ سال تنها مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین است. سایر رمز ارزها سابقه کمتری داشته و بسیاری از آنها حتی نمودار یک سال کامل هم ندارند. از این رو شرایط تحلیل آنها با دشواری هایی همراه است و حتی نمی‌توان برای بسیاری از این رمز ارزها برخی از استراتژی های موجود را در گذشته امتحان کرد؛ زیرا داده های کافی برای این منظور وجود ندارد. از این رو تحلیل گران نیز با چالش های بسیار زیادی در تحلیل این رمز ارزها همراه هستند.

نکته بسیار مهم دیگری که باید درباره استراتژی های معاملاتی حاکم بر بازار ارز دیجیتال به زبان آوریم، عدم توسعه بسیاری از این روش ها به صورت اختصاصی برای همین بازار است. روش های تکنیکالی که اکثرا در بازار فارکس و بر روی جفت ارزهای مختلف توسعه پیدا کرده اند و روش های فاندامنتالی نیز بنا به فراخور و شرایط برای این بازار بسط داده شده اند. البته این موضوع اصلی به این معنی نیست که امکان استفاده از این روش ها در بازار ارز دیجیتال وجود ندارد خیر؛ اما به هر حال این استراتژی ها باید قبل از استفاده شدن در گذشته رمز ارزها تست شوند. اگر شما به استراتژی های تست شده در بازار ارز دیجیتال دسترسی ندارید، می‌توانید با شرکت در دوره ارز دیجیتال شرایط یک تحلیل بهتر را نیز برای خود به وجود آورید.

استراتژی های تحلیل بازار فارکس

بازار فارکس اما شرایط متفاوتی از این نظر دارد. بازار فارکس سابقه بسیار زیادی داشته و آن را می‌توان یکی از قدیمی ترین بازارهای مالی در جهان معرفی کرد. البته نه قدیمی تر از بازارهای بورس بزرگ دنیا. بازار فارکس به قدری قدمی است که ابتدا سرمایه گذاری در این بازار به صورت دستی و تلفنی صورت می پذیرفت؛ اما شرایط کم کم در این بازار تغییر کرد و با روی کار آمدن اینترنت و البته پلتفرم های معاملاتی شاهد روی کار آمدن استراتژی های بسیار زیادی نیز در این بازار بودیم.

تحلیل ها و استراتژی های توسعه یافته برای بازار فارکس به قدری عمیق است که بسیاری از این استراتژی ها تنها بر روی یک جفت ارز حاص توسعه پیدا کرده و بر روی همان نیز استفاده می‌شود. با توجه به شرایطی که از این نظر برای دو بازار برشمردیم، خیلی نمی ‌توان استراتژی های معاملاتی را به عنوان یک نقطه ضعف برای هر یک از این دو بازار معرفی کرد؛ زیرا هر دو بازار با استفاده از استراتژی های معاملاتی خیلی قدرتمندی قابل بررسی و تحلیل است. اگر شناخت کافی نسبت به این استراتژی ها داشته باشید، عملاً امکان استفاده از آنها را نیز به سادگی خواهید داشت.

2

نکته آخر

ترید در فارکس یا ارز دیجیتال بایستی با اهداف مشخص و معین انجام پذیرد. اینکه سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال به هیچ وجه نمی‌تواند معیار خوبی برای سرمایه گذاری در هر یک از این بازارها باشد. اگر شما با این دید که سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال کدام یک می‌تواند سود بیشتری برای شما فراهم آورند وارد هریک از این بازارها شوید، خیلی زود تبدیل به افراد شکست خورده خواهید شد. خیلی از کاربران هم هستند که با وجود این که در بازار فارکس با شکست روبرو شده اند، از این شکست خود درس نگرفته و همچنان با همان شرایط ترجیح می دهند تا در بازار ارز دیجیتال شانس خود را امتحان نمایند. همچنین افراد دیگری هم هستند که در بازار ارز دیجیتال به توفیقی نرسیده و اکنون به دنبال امتحان کردن شانس خود در بازار فارکس میباشند.

این دسته از افراد هر دو گروه در واقع بخشی از سرمایه های خود را در بازار فارکس از دست داده و بخشی از آن را نیز در بازار ارز دیجیتال از دست خواهند داد. کسانی که تجربه و دانش کافی برای حضور در این بازارها را نداشته و با روند ها آشنا نباشند، عملاً چیزی جز قمار را در دستور کار خود قرار نداده و دائما در حال از دست دادن و از دست دادن هستند. همچنین شما می توانید برای فراگیری بهتر و دقیقتر ارز های دیجیتال به سایت آکادمی دکتر صادقی نیا به آدرس اینترنتی: www.drsadeghinia.com مراجعه کرده و از بهترین دوره ارز دیجیتال بهره مند شوید. بهترین راه برای تبدیل به یک تریدر ارز دیجیتال شدن، فراگیری ارز دیجیتال از پایه می باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها