|

پیام مخاطبان

نتیجه اعتماد به مشاغل آنلاین داخلی

در شرایطی که دولت مدام برای اعتماد مردم به کسب‌وکارهای آنلاین داخلی تبلیغ می‌کند یکی از برندهای فروش اقساطی کالا میلیاردها تومان به سرمایه‌گذاران خود ضرر و زیان زده و پاسخ‌گو نیست.

در شرایطی که دولت مدام برای اعتماد مردم به کسب‌وکارهای آنلاین داخلی تبلیغ می‌کند یکی از برندهای فروش اقساطی کالا میلیاردها تومان به سرمایه‌گذاران خود ضرر و زیان زده و پاسخ‌گو نیست.

یکی از مخاطبان روزنامه «شرق» با اعلام این موضوع نوشته است که یکی از استارت‌آپ‌ها و برندهایی که در زمینه فروش قسطی کالا و پرداخت وام به خریداران فعالیت می‌کند، مشکلات عدیده‌ای برای وام‌گیرنده‌ها و سرمایه‌گذاران خود ایجاد کرده و چندین ماه است که این شرکت اقساطشان را پرداخت نکرده و به‌اصطلاح کلاهشان را برداشته است و به پیگیری‌های سرمایه‌گذارها هم جواب قانع‌کننده‌ای نمی‌دهد.

سرمایه‌گذاران این برند قدیمی فروش اقساطی کالا که حالا تغییر نام داده است، می‌گویند که سرمایه‌گذارهای حقیقی این برند زمانی که هنوز پای یکی از بانک‌های خصوصی به این برند باز نشده بود، منابع مالی این استارت‌آپ را تأمین می‌کردند تا هم ارزش سرمایه‌‌شان در اوضاع اقتصادی نابسامان کشور حفظ شود و هم کمکی برای متقاضی‌های وام باشند تا کالاهای دلخواهشان را تهیه کنند.

به گفته این سرمایه‌گذاران گرفتاری‌ها اما از جایی شروع شد که یکی از بانک‌های خصوصی کشور وارد شراکت با این برند شد. به‌گونه‌ای که بسیاری از سرمایه‌گذارها ماه‌هاست هیچ‌یک از اقساطشان را دریافت نکرده‌ یا تعداد اندکی از آن را گرفته‌اند. 

البته باید گفت که جبران ضرر و زیان خواب سرمایه هم مسئله دیگری است که این استارت‌آپ خود را در برابر آن مسئول نمی‌داند.

دراین‌میان و پس از شکایت‌های مکرر سرمایه‌گذارها، استارت‌آپ گفته‌شده برای برخی از سرمایه‌گذاران بابت معوقاتشان چک‌هایی صادر کرده که در سامانه صیاد ثبت نشده است.

قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید بیشتر این چک‌ها به نام خودِ شرکت نیست؛ بلکه به نام پدر مدیر عامل شرکت است.

شاید از خودتان بپرسید: «چرا سرمایه‌گذارها چکی را قبول کرده‌اند که در سامانه صیاد ثبت نشده است؟» در جواب این سؤال، باید گفت که این استارت‌آپ با لطایف‌الحیل و دادن وعده ثبت چک در سامانه صیاد در روزهای آینده، سرمایه‌گذارها را به گرفتن چک راضی کرد تا شاید بتواند اعتراض‌های آنان را چاره کند اما این مسئله کماکان حل نشد و سرمایه‌گذاران شخصا و به صورت حضوری به این استارت‌آپ مراجعه کردند و برخی مدعی هستند که بیش از صدها بار با مرکز تماس آن ارتباط برقرار کرده‌اند و به مدیران استارت‌آپ پیام فرستاده‌اند اما کوچک‌ترین پاسخی نگرفته‌اند.

سرمایه‌گذاران این استارت‌آپ می‌گویند این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که سیاست‌گذاران کشور این روزها مدام مردم را تشویق می‌کنند که به کسب‌وکارهای آنلاین داخلی اعتماد کنند و سرمایه و دارایی‌های مادی و معنوی خود را در اختیار آنها قرار دهند اما زمانی که مشکلی پیش می‌آید هیچ‌کس پاسخ‌گوی مشکلات ایجادشده برای کاربران نیست.

در ماه‌های گذشته پلتفرم‌ها و بسیاری از اپلیکیشن‌های خارجی در ایران فیلتر شده‌اند و دولت می‌گوید مردم باید از اپلیکیشن‌های مشابه داخلی استفاده کنند؛ اما این موضوع تبدیل به یک چالش مهم بین کاربران و سیاست‌گذاران شده است؛ چرا‌که کاربران معتقد هستند دولت نباید مانع از دسترسی آزاد کاربران به اینترنت و پلتفرم‌های بین‌المللی شود و این مسئله مغایر با حقوق اولیه آنهاست و از سمت دیگر بسیاری از کاربران ایرانی از شیوه خدمات‌دهی اپلیکیشن‌های داخلی ناراضی هستند و اطمینان کافی برای محافظت از حریم خصوصی‌شان در اپلیکیشن‌ها ندارند. از سمت دیگر برخی از کارشناسان هم می‌گویند که به دلیل بازار کوچک اپلیکیشن‌های داخلی و تحریم ایران، این اپلیکیشن‌ها قادر به رقابت با نمونه‌های جهانی نیستند و سرمایه‌گذاری در آنها توجیه اقتصادی زیادی ندارد. همچنین اینکه اپ‌های ایرانی از نظر فناوری نیز قادر به رقابت با نمونه‌های خارجی نیستند و نمی‌توانند کاربران خود را از نظر امکانات راضی نگه دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها