|

آیا ممکن است تتر (USDT) زیر یک دلار معامله شود؟

به طور کلی ما در ارزهای فیات نظیر دلار و یورو به دنبال ثبات هستیم. با وجود توسعه چند بانک کریپتویی، هنوز فراهم کردن امکان معامله ارزهای رایج و رمز ارزها در کنار یکدیگر برای بیشتر صرافی‌ها امکان‌پذیر نیست.

آیا ممکن است تتر (USDT) زیر یک دلار معامله شود؟

اگرچه بازار ارز دیجیتال را بیشتر به نام بیت کوین می‌شناسند، اما واقعیت این است که اکنون یک رمز ارز دیگر پراستفاده‌ترین گزینه است؛ تتر با اختلاف پرکاربردترین ارز دیجیتال رمزنگاری شده است، به طوری که حتی افراد فاقد تمایل به سرمایه گذاری در این دارایی‌های نوظهور نیز از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر میزان کل سرمایه در گردش داخل شبکه تتر بالای 75 میلیارد دلار است و برای تریدرهای ارزهای دیجیتال پناهگاهی امن به شمار می‌رود تا بتواند از خود را از نوسانات در امان نگه دارند.

به طور کلی ما در ارزهای فیات نظیر دلار و یورو به دنبال ثبات هستیم. با وجود توسعه چند بانک کریپتویی، هنوز فراهم کردن امکان معامله ارزهای رایج و رمز ارزها در کنار یکدیگر برای بیشتر صرافی‌ها امکان‌پذیر نیست. قوانین پیش نیاز توسعه چنین بانکی برای بیشتر صرافی‌ها ترسناک و برای موارد کوچکتر غیر ممکن است. رمز ارز تتر بهترین راهکار برای برطرف کردن مشکل به شمار می‌رود. اما بروز حادثه‌ای تلخ در بازار رمز ارزها سبب شده عده زیادی از هولدرهای آن احساس ترس کنند؛ چقدر کاهش قیمت خرید و فروش تتر به زیر 1 دلار ممکن است ؟  

 

ترس از کاهش قیمت تتر بعد از سقوط یک استیبل کوین

در هفته‌ای که گذشت، شاهد اتفاقی ناگوار در بازار رمز ارزها بودیم که به سرمایه گذاران زیادی آسیب زد. استیبل کوین ترا یو اس دی (UST) که توانسته بود به مارکت کپ بالای 18 میلیارد دلار دست پیدا کند و در رتبه سوم از نظر ارزش کل بازار قرار بگیرد، قیمتش از زیر 1 دلار به 0.17 دلار رسید! این برای یک استیبل کوین که قرار است همیشه با حفظ قیمتش، پناهگاهی امن برای تریدرها و سرمایه گذاران باشد، فاجعه‌بار است! تصور کنید به خیال حفظ ارزش پول خود، آن را تبدیل به یک رمز ارز پایدار کنید، اما ناگهان سرمایه‌تان به یک ششم سقوط کند! بعد از این اتفاق تلاطمی در بازار سایر استیبل کوین‌ها مخصوصا تتر به وجود آمد.

برای بررسی احتمال کاهش قیمت خرید و فروش تتر به زیر یک دلار ابتدا باید نحوه کار آن را بررسی کنیم. همچنین باید حادثه‌ای که برای ترا یو اس دی رخ داد را بررسی کنیم تا دلایل بروز آن روشن شوند.

 

انواع استیبل کوین‌ها شامل تتر

به طور کلی سه نوع مختلف رمز ارز پایدار وجود دارند. پراستفاده‌ترین گزینه‌ها شامل تتر در دسته‌بندی اول قرار می‌گیرند، اما استیبل کوین‌های از دو دسته‌بندی دیگر نیز رفته رفته در حال کسب محبوبیت هستند.

تتر، یو اس دی کوین و چند رمز ارز پایدار مهم دیگر دارای پشتوانه فیات هستند، به این معنی که به ازای کل ارزش بازار آن‌ها و میزان عرضه در گردششان، پول در بانک سپرده شده است. به عنوان مثال برای انتشار هر توکن USDT جدید، شرکت توسعه‌دهنده یک دلار در یک حساب بانکی ذخیره می‌کند. به همین دلیل تتر از پشتوانه پولی قوی برخوردار است. اگرچه هر از گاه ادعاهایی درباره یکسان نبودن پس‌اندازهای آن در بانک با میزان عرضه کل USDT شنیده می‌شود، اما تا کنون چیزی به صورت علنی به اثبات نرسیده است.

دای معروف‌ترین ارز دیجیتال پایدار با پشتوانه رمز ارز است. برای این نوع استیبل کوین نیز پشتوانه در نظر گرفته می‌شود، با این تفاوت که نوع آن به جای پول فیات، رمز ارز است. به عنوان مثال ممکن است فردی با قفل کردن مقداری اتریوم در یک قرارداد هوشمند، مقداری توکن DAI عرضه کند. یک مزیت مهم آن‌ها افزایش شفافیت به خاطر کنترل فرآیند صدور توکن‌های جدید توسط قراردادهای هوشمند است. به این ترتیب دیگر هیچ رمز ارز پایداری بدون پشتوانه عرضه نخواهد شد. اگر بتوان روزی تتر را به این سمت (استفاده از قراردادهای هوشمند برای کنترل عرضه) هدایت کرد، اعتماد به آن قطعا بیشتر خواهد شد.

اما ترا یو اس دی یک رمز ارز پایدار از نوع الگوریتمی است و توسط هیچ ارز فیات یا رمز ارزی حمایت نمی‌شود. حفظ ثبات قیمت در این شبکه بر عهده قراردادهای هوشمند قرار دارد. نحوه کار آن‌ها به نوعی شبیه بانک‌های مرکزی است که ارز فیات عرضه می‌کنند. اساسا، وقتی قیمت افزایش پیدا می‌کند، ربات‌ها تلاش می‌کنند با افزایش عرضه، قیمت را کاهش بدهند. عکس این اتفاق نیز در زمان کاهش قیمت به زیر 1 دلار رخ می‌دهد.

 

چقدر ممکن است قیمت خرید و فروش تتر به سرنوشتی مشابه دچار شود؟

ترا یو اس دی اولین استیبل کوین الگوریتمی نبود، اما بعد از افزایش مارکت کپ آن به بالای 18 میلیارد دلار، نگرانی‌هایی درباره چگونگی ثابت نگه داشتن قیمت آن بروز کرد. متاسفانه در نهایت این نگرانی‌ها تبدیل به واقعیت شدند و UST سقوط کرد.

اما تتر از نوع ارزهای دیجیتال پایدار دارای پشتوانه فیات است، به همین دلیل از پشتوانه مستحکمی برخوردار است. از طرفی تا کنون ادعاهای مبنی بر نبود ذخایر کافی در حساب‌های بانکی آن به اثبات نرسیده‌اند. پس تا زمانی که خبری مطمئن درباره آن منتشر نشود، بازار تتر ثبات کنونی خود را حفظ خواهد کرد.

به منظور خرید تتر و بیش از 350 ارز دیجیتال دیگر می‌توانید به صرافی بیت 24 مراجعه کنید. به عنوان مهمترین ویژگی‌های این صرافی باید به وجود کیف پول داخلی به منظور خرید و فروش سریع و تسویه آنی اشاره کرد که با توجه به شدت بالای نوسانات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها