|
نویسنده: رضافتوح

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خبر داد:

تدوین ضوابط مدیریت مصرف انرژی و معماری پایدار برای ساختمان‌ها

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از تدوین ضوابط فراگیر مربوط به مصرف انرژی و معماری پایدار برای ساختمان‌ها خبر داد.

تدوین ضوابط مدیریت مصرف انرژی و معماری پایدار برای ساختمان‌ها

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، وحید مهدویان با بیان اینکه بخش ساختمان و مسکن با مصرف بیش از ۴۰ درصد انرژی، بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: میانگین مصرف انرژی ساختمان‌ها در ایران بسیار زیاد است، به نحوی که مصرف انرژی در بعضی از ساختمان‌های کشور به پنج برابر متوسط مصرف جهانی می‌رسد.

وی افزود: آلودگی هوا در شهرهای بزرگ از جمله کلان‌شهر اصفهان تا حدی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است و بخش ساختمان و مسکن نیز از منابع اصلی تولید آلودگی هوا به حساب می‌آید، چراکه بیش از ۹۸ درصد از مصرف انرژی ساختمان‌ها در ایران از محصولات نفتی و گازی تأمین می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها از جنبه زیست‌محیطی و اقتصادی در اصفهان را ضروری دانست و تأکید کرد: کاهش مصرف در این بخش، تأثیر بسزایی بر کل مصرف انرژی کشور و به دنبال آن میزان تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا خواهد داشت.

وی از تدوین ضوابط فراگیر مربوط به مصرف انرژی و معماری پایدار در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: این ضوابط همه جنبه‌های اثرگذار بر مصرف انرژی ساختمان‌ها از جمله طراحی شهری، طراحی معماری، مصالح ساختمانی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین جنبه‌های معماری پایدار را شامل می‌شود و برای هر یک از آنها به صورت جداگانه ضابطه تدوین و برای ساختمان‌های مختلف، محدوده مجاز مصرف انرژی تعیین شده است.

 

تدوین لایحه حمایت از مدیریت بهینه مصرف آب و انرژی

مهدویان با بیان اینکه تدوین این ضوابط و اجرای آن‌ها در توسعه‌ آینده شهر، طراحی و اجرای ساختمان‌های جدیدالاحداث منجر به کاهش عمده مصرف انرژی و اثرات مخرب زیست‌محیطی ساختمان‌ها می‌شود، اضافه کرد: این ضوابط بر اساس شرایط اقلیمی شهر اصفهان و شرایط اقتصادی کشور تدوین شده است، به گونه‌ای که مبنای تصمیم‌گیری در مورد کاربرد بعضی از این ضوابط علاوه بر کاهش مصرف انرژی و بهره‌وری اقتصادی، منجر به دوره بازگشت سرمایه کوتاه‌مدت یا دستیابی به کمترین هزینه طول عمر ساختمان‌ها می‌شود.

به گفته مهدویان، این ضوابط به صورت جداگانه برای کاربری‌ها و اشکال مختلف ساختمان‌های مسکونی تدوین شده است.

وی از تدوین لایحه حمایت از مدیریت بهینه مصرف آب و انرژی، توسعه سطوح سبز و مدیریت پسماند در راستای کاهش مصرف انرژی ساختمان‌های شهر اصفهان خبر داد و گفت: این لایحه با همکاری کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان و معاونت محیط زیست و خدمات شهری تهیه شده و در مرحله ارسال به شورای اسلامی شهر جهت تصویب نهایی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان هدف از اجرای این لایحه را بازآفرینی فرهنگی و اصلاح سبک زندگی به‌واسطه به‌کارگیری عناصر و تجهیزات مربوطه در کالبد ساختمان دانست و تصریح کرد: در این لایحه شاخص‌های ارزیابی مرتبط با بهره‌وری در مصرف آب، برق، گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر و پسماند در ساختمان مشخص شده است.

مهدویان خاطرنشان کرد: بر اساس این شاخص‌ها، نظام ارزیابی و رتبه‌بندی ساختمان‌های سازگار با محیط زیست، برای ساختمان‌های موجود و جدید تدوین شده است.

وی از تخصیص بسته‌های تشویقی ویژه ساختمان‌های پایدار در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در صورت تصویب این لایحه توسط شورای اسلامی شهر، شهروندانی که در زمان احداث ساختمان جدید یا توسعه (بهسازی) ساختمان موجود به‌گونه‌ای عمل کنند که اقدامات اجرایی آنها بر اساس ضوابط و مقررات مندرج در لایحه، منتج به توسعه سطوح سبز، مدیریت بهینه مصرف آب و انرژی و مدیریت پسماند از مبدا شود، می‌توانند از مزایای تعیین شده در این لایحه بهره‌مند شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها