|
نویسنده: فاطمه شفیعی

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اعلام کرد:

راه اندازی دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اصفهان در روسیه تا پایان سال جاری

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: برای ورود جدی‌تر به بازار روسیه نخستین دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اصفهان در این کشور تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

راه اندازی دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اصفهان در روسیه تا پایان سال جاری

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نشست جمعی از اعضای هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان این اتاق با اعضای منتخب به تشریح ساختارسازی در اتاق نهم با ایجاد کمیسیون‌ها، شوراها، مراکز و شتابدهنده‌ها پرداخت.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این نشست با بیان اینکه برخی اقدامات حکم ریل‌گذاری برای آینده را دارد، گفت: طبق سند توسعه، اصفهان باید به مرکز تجارت و خدمات و محل تمرکز متخصصان تبدیل شود که برای تحقق این ایده ابزار آن باید فراهم شود و راه‌اندازی شتابدهنده‌ها در اتاق نهم یکی از این ابزارها بود.

مسعود گلشیرازی با اشاره به ساختارسازی در اتاق نهم با فعالیت ۱۰ کمیسیون و ۱۳ شورا افزود: همچنین شناسایی و ایجاد تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی یکی از مهم‌ترین اقدامات اتاق در این دوره بود که تا چند ماه آینده به ۵۰ انجمن می‌رسد. هرچه انجمن‌های قوی‌تری داشته باشیم به نتایج مطلوب‌تری می‌رسیم و امیدوارم اتاق اصفهان در آینده اتاق انجمن‌مدار شود.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره لزوم جبران ضعف در حوزه سرمایه‌گذاری در کشور و عدم حمایت مناسب از بخش خصوصی ادامه داد: مسئولان برای رفع مشکل اشتغال در کشور راهی جز توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط ندارند. از طرف دیگر باید به مدیران ادارات استان اختیار عمل داده شود تا از حمایت کامل از طرح‌های توسعه‌ای واهمه نداشته باشند.

 

برقراری جریان دانش میان اعضا توسط اتاق اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به تشکیل منظم جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در چهار سال گذشته برای بهبود شاخص محیط کسب‌وکار گفت: همچنین مرکز فوریت‌های کسب‌وکار در اتاق اصفهان راه‌اندازی شد و مدیران بهبود کسب‌وکار در هر اداره‌کل برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی با این مرکز مرتبط شدند. کانون مشاوران اتاق و سرای رشد و نوآوری صنعت و دانشگاه نیز بخش دیگری از خدمات‌رسانی به اعضای اتاق و فعالان اقتصادی را به دوش می‌کشند. همچنین اتاق اصفهان با برقراری نهضت آموزش، ارائه مجموعاً ۳۰۰ هزار نفر-ساعت آموزش تخصصی را رقم زد.

گلشیرازی با اشاره به اصفهان‌ستیزی‌ها و برخی مانع‌تراشی‌ها بر سر راه پروژه‌های استان در دوره نهم اتاق بازرگانی، برخی مصداق‌های این اقدامات را برای حاضران تشریح کرد.

وی برخی از گرفتاری‌های امروز را ناشی از عدم آینده‌نگری در گذشته دانست و افزود: در این برهه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌توان اوضاع اقتصادی را تغییر داد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان اتاق اصفهان را دومین اتاق بزرگ کشور پس از اتاق بازرگانی تهران از نظر تعداد اعضا دانست و افزود: برای ورود جدی‌تر به بازار روسیه نخستین دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اصفهان در این کشور تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

گلشیرازی با بیان اینکه در اصفهان صنعتی با فقدان ارتباط موثر صنعت و دانشگاه روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: سرای رشد و نوآوری اتاق با تکیه بر تقویت این ارتباط و با امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد ایجاد شد و یکی از ۱۳ شورای فعال اتاق اصفهان در این دوره بود.

 

اهمیت بالای تشکل‌گرایی و سازماندهی شبکه‌ای فعالان اقتصادی استان

سید رسول رنجبران، عضو هیئت‌رئیسه و خزانه‌دار اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تأکید بر انتفاع خانواده و اجتماع از افراد پرتلاش و تأثیرگذار گفت: در کشورهای توسعه‌یافته به تشکل‌ها بسیار اهمیت می‌دهند و تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی تخصصی می‌توانند در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نقش پررنگی ایفا کنند؛ درحالی‌که متأسفانه در کشورمان از این فضا بسیار عقب هستیم و فعالان اقتصادی با وجود تلاش فراوان با موانع بسیاری مواجه هستند و اگر این افراد در کشورهایی که محیط کسب‌وکار مناسبی دارند فعالیت می‌کردند، از وضعیت فعلی خود بسیار جلوتر بودند؛ بنابراین نیازمند تشکل‌گرایی و سازماندهی شبکه‌ای قدرتمند برای بهبود محیط کسب‌وکار هستیم.

همچنین احمد پزنده، رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی تأکید کرد، خوشبختانه هم‌اکنون ۱۵ میز اقتصادی در سفارتخانه‌های کشورمان وجود دارد و اتاق اصفهان ارتباطات و جلسات خوبی با رایزنان اقتصادی مستقر در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران برقرار و برگزار کرده‌ است.

 

مهم‌ترین اقدامات اتاق نهم در حوزه حقوقی و قضایی

رضا برادران اصفهانی، رئیس کمیسیون حقوقی و پارلمانی اتاق بازرگانی اصفهان و نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضایی اتاق ایران نیز بیان کرد: تسهیل محیط کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های اتاق‌های بازرگانی در تمام دنیا است و اعضای هیئت‌ نمایندگان هر اتاق نقش حمایت و دفاع از فعالان اقتصادی را بر عهده دارند. خوشبختانه سه عضو هیئت نمایندگان اتاق اصفهان در دوره نهم در هیئت‌رئیسه سه کمیسیون اتاق ایران عضویت داشتند.

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی به طرح دغدغه‌ها، مسائل و درخواست‌های خود پرداختند که نیاز اصفهان به ایجاد فرهنگسرای مهارت‌آموزی، لزوم ایجاد میز تعزیرات، انعقاد تفاهم‌نامه با گمرکات ورودی برای تسهیل حمل یکسره، کمک به حل مشکل تأمین انرژی واحدهای تولیدی، کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل استان، ایجاد ابزار لازم برای تجارت خارجی، مشکل بعد مسافت تخصیص زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک به رفع انحصارگری در اصناف مختلف، لزوم ایجاد دفاتر بین‌المللی برای تکمیل زنجیره ارزش صادرات استان، ضرورت مجهز شدن به فناوری پیش از گذشته و منطبق با دگرگونی‌ها و پیشرفت‌های سریع جهانی و تحول دیجیتال، شناسایی بازارهای هدف داخلی و معرفی آنها به صاحبان کسب‌وکارهای نوپا، آموزش قوانین گمرکی و استانداردهای کشورهای خارجی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای حضور قدرتمند در بازارهای منطقه، رفع مشکلات صنعت سنگ استان با تمرکز اتاق اصفهان بر تسهیل فرآیند صادرات، لزوم ارتقای سطح کیفی و برگزاری حرفه‌ای‌تر نمایشگاه‌های استان در حوزه صنعت و معدن، مشکل کمبود هتل در شهر اصفهان، ضربه خوردن فعالان اقتصادی از خودتحریمی‌ها در کشور، ضرورت عملیاتی‌تر شدن مباحث دوره‌های آموزشی، مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه رفع تعهد ارزی و تأخیر در استرداد مالیات بر ارزش افزوده از جمله این موارد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها