|
نویسنده: فاطمه شفیعی

آلودگی هوای اصفهان تا کجا ادامه دارد؟

اصفهان بی‌نفس، در رویای هوای پاک

یادداشت سرپرست روزنامه شرق در اصفهان: اصفهان بی نفس ، در رویای هوای پاک

اصفهانی سرد  سوم بهمن 1401

پرده اول: روز هوای پاک رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  که به اصفهان سفر کرده بود  گفت: مازوت سوزی در اصفهان امسال اتفاق افتاد،  اما آلودگی هوای اصفهان از سال ها قبل وجود داشته است. از مردم اصفهان عذرخواهی می کنم، چون این وضعیت در شأن مردم شهید پرور اصفهان نیست.  

علی سلاجقه معتقد است ما باید حداقل های زندگی شرافتمندانه را به مردم تقدیم کنیم. در این راستا برای تامین حقابه ها و احیای زاینده رود کار می کنیم. در زمینه حمل و نقل پاک‌ در بخش عمومی و خصوصی نیز اصفهان را پایلوت قرار می دهیم.

پرده دوم: سلاجقه از اصفهان رفت و کلی وعده های خوب داد واستانداری عصر جمعه 30 دی ماه طی اطلاعیه ای شنبه فعالیت  مدارس و ادارات را ارگان ها را غیرحضوری اعلام کرد، و روز بعد هم مدارس غیر حضوری و ادارات و سازمان ها دور کار بودند.( شاخص آلودگی اصفهان  در میانگین 166  تا 200)

به گفته لیلا امینی  سرپرست مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان  آلودگی هوا استان تا روز دوشنبه(سوم بهمن‌ماه) تداوم خواهد داشت و فعلاً بارش برف‌ و باران دور از انتظار است.  

با توجه ‌به سکون هوا و افزایش غلظت مواد آلاینده در سطح کلان‌شهر اصفهان و مناطق صنعتی هشدار نارنجی صادر شده است.

 

اما اگر وضعیت بهبود پیدا نکند هشدار قرمز صادر خواهد شد

و اما امروز پیرو اطلاعیه مدیریت بحران استانداری: فعالیت کلیه ادارات و بانک ها به روال عادی برگشته ، مدارس همچنان  غیرحضوری و کارکنانی که بیماری خاص دارند یا مادران که فرزند زیز 6 سال دارند دورکار هستند..

پیرو این اطلاعیه امروز صبح روانه محل کار شدم، از لحظه ورود به خیابان سوزش چشم و سرگیجه رهایم نکرده، اینقدر غلظت آلاینده ها بالاست که گویی  همه جا را مه آغشته به دود فرا گرفته ....

و اما چند سوال از مدیریت بحران که امروز تا این لحظه تلفن و پیام مرا پاسخ نداده:  

اگر مشکل آلودگی حل شده چرا عده ای دورکارند و عده ای  امروز در محل کار حاضر شده اند؛  و این خود مشکل ساز است، ارباع رجوع به سازمانی مراجعه می کند عده ای حضور دارند و عده ای دور کار بنابر این باید روز دیگر دوباره مراجعه کند  و مورد بعدی اینکه مدیریت بحران چطور چنین نسخه ای پیچیده که در این هوای آلوده عده ای سر کار حاضر باشند؛ آیا تضمینی وجود دارد که این گروه دچار آسیب نشوند؟  

و   

آیا تعطیلی ها که در سال های اخیر اتفاق افتاده اثری بر رفع این مشکل  آلودگی های اصفهان داشته؟  

آیا مازوت سوزی متوقف شده؟ چرا باید کارد به استخوان نفس مردم شهروندان برسد تا مسئولین یادشان بیاید  هوای شهر آلوده است؟   

مسئول این همه خسارت به سلامت شهروندان چه کسی است؟؟؟

آیا اصلا شهروندان حق استفاده از هوای پاک را دارند؟  

تا امروز فقط وعده بوده و در عمل هیچ اقدامی دیده نشده، تنها کاری که از سوی  مدیریت بحران تا امروز عملیاتی شده  ابلاغ تعطیلی هاست که آن هم خیلی ها گوششان بدهکار نیست و بی توجه بوده اند ....

پرده سوم: وزیر آموزش و پرورش  اعلام کرد :سوم بهمن  مدارس سراسر کشور باز است  امسال شاهد بودیم که به علل گوناگونی چون برودت هوا، آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف گاز مدارس در استان‌هایی تعطیل شدند که قبلاً تعطیلاتی به این صورت نداشتیم و بی سابقه بود و با این حال مدارس اصفهان و برخی شهرستان ها   امروز هم غیر حضوری بود

سوال اینجاست که یا وزیر محترم از وضعیت آلودگی هوای اصفهان مطلع نیست و یا استانداری با آموزش و پرورش  هماهنگ نیست و گزینه بعدی تاسف بار است کلا مدیریت و هماهنگی بین ارگان ها معنی خاصی ندارد .....

پرده چهارم: سخنگوی وزارت صمت پیش از این در توئیتی (آیا عضویت در توییتر  فیلترشده عمل مجرمانه و غیرقانونی محسوب می‌شود یا نه)  با انتقاد از پلیس نوشت: ‌«این روزها نظیر خیلی از روزها، شهروندان ناظر ناکارآمدی مدیریت ترافیک شهری هستند. بارش مختصر برف، ترافیک بی‌سابقه‌ای ایجاد کرده و ضعف عملکرد پلیس درمدیریت آن برهمه آشکار شده، اگر پلیس راهور یک صدم آنچه درمورد خودرو نظر می‌دهد به وظیفه ذاتی خود عمل کند شاهد چنین فجایعی نخواهیم بود.

و رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ  گفت: بخش عمده ای از مشکلات ترافیکی و آلودگی شهرهای بزرگ به ویژه تهران مربوط به از رده خارج نکردن خودروهای فرسوده و تولید خودروهای بی کیفیت است،  

 سرهنگ شریفی در واکنش به توئیت سخنگوی صمت افزود : جای بسی شگفتی دارد، سخنگوی وزارت صمت به جای شرمندگی و عذر خواهی از مردم به خاطر تولید خودروهای بی کیفیت، در مباحثی که خودشان سهم زیادی دارند، آن را به دیگران منتسب می کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نسبت به دعوای رسانه‌ای بین وزارت صمت و پلیس راهور واکنش نشان داد  و بیان کرد: نباید مشکلات را به دوش یکدیگر بیندازیم و باید با همکاری و ایجاد ظرفیت‌های جدید شرایط بهتری را برای مردم فراهم کنیم.

و در میان این مباحث و دعواها  نه تها هیچ باری از دوش مردم برداشته نمی شود، حتی ذره ای از مشکلات آلودگی شهرهای بزرگ حل نخواهد شد....و ای کاش هم افزایی بود و چاره ای اندیشیده می شد، با  وعده ها  و وعیدها  و سخنرانی ها مشکلات حل نمی شود  امروز مرد عمل می خواهد این میدان ....

پرده پنجم: حشمت الله انتخابی فعال محیط زیست گفت:  امسال طی سیصد روز گذشته ، در اصفهان فقط یک روز هوای پاک داشته ایم و بیش از پنجاه درصد روزها هوا ناسالم برای عموم بوده است. در سه سال گذشته هم ، بیش از سه روز هوای پاک نداشته ایم . دستگاه ناظر بر قانون هوای پاک کدام نهاد است ؟ چه می کند؟  

انتخابی در نشست فعالان محیط زیست که در اصفهان برگزار شدعنوان کرد: اگر مصوبه ای از طرف شورای امنیت ملی در خصوص مصرف مازوت وجود دارد در اختیار رسانه ها قرار داده شود تا مردم مشاهده کنند در قبال کدام مزیت ها باید این همه ضرر و بیماری را به جان بخرند.

وی با اشاره به ماده ۲ قانون هوای پاک که تصریح می کند، تمامی اشخاص ، دستگاه‌ها و موسسات اعم از دولتی و غیردولتی، شهرک‌ها، و نواحی صنعتی موظف به رعایت مقررات قانون هوای پاک هستند و سازمان حفاظت محیط زیست مسوول نظارت بر حسن اجرای این قانون است، گفت: نقش نظارتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ویژه در ۳ سال گذشته به چه شکلی بوده و چرا باوجود این نظارت‌ها، روز به روز شرایط در حال بدتر شدن است.

انتخابی ادامه داد : چرا پلمب مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه باز شده و وضعیت اجرای قانون هوای پاک تا این حد تاسف بار است.   

 و اما

پرده آخر: ناصر خسرو در سفرنامه اش  می نویسد : اصفهان  شهری است بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هر جا که ده گز چاه فرو برند، آبی سرد و خوش بیرون آید..

و من در همه زمین پارسی گویان ، شهری نیکوتر و جامع تر و آبادان تر از اصفهان ندیدم ....  

و گردشگران این روزها در سفرنامه هایشان از اصفهان چه می نویسند ، اصفهان شهری است ......

فاطمه شفیعی علویجه

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها