|
نویسنده: فاطمه شفیعی

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:

ضرورت توجه ویژه به حفظ شرایط اجتماعی و فرهنگی هر محله یا مجموعه جمعیتی آن در بازآفرینی شهری

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در بازآفرینی شهری ضروری است به حفظ شرایط اجتماعی و فرهنگی هر محله یا مجموعه و ظرفیت پذیرش جمعیتی آن توجه ویژه شود.

ضرورت توجه ویژه به حفظ شرایط اجتماعی و فرهنگی هر محله یا مجموعه جمعیتی آن در بازآفرینی شهری

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم در اصفهان که همزمان با دیگر شهرهای کشور برگزار شد، گفت: بافت فرسوده عمدتاً بافت‌های تاریخی، میانی و پیرامونی (سکونتگاه‌های غیررسمی) را شامل می‌شود که مهم‌ترین آن بافت‌های تاریخی بوده و اصفهان دارای این قبیل بافت‌های ارزشمند است.  

وی افزود: بافت میانی خیلی کمتر تصویر تاریخی و میراثی دارد اما متاسفانه در دهه‌های گذشته این بافت دچار پوچی و از طرفی خالی از سکنه شده و نیاز است با سرعت بیشتری بازآفرینی شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: بافت‌های پیرامونی که تحت عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی شکل می‌گیرد از دیگر دسته‌های بافت فرسوده است که به نظر می‌رسد برای ایجاد الگوی مناسب برای مبحث بافت فرسوده، نگاه به پهنه‌های پیرامونی مناسب‌تر است.  

وی با تاکید بر اعمال نظر و مشارکت مردم در مبحث بازآفرینی شهری بیان داشت: این که در گذشته برخی طرح‌ها با شکست مواجه می‌شد و یا مشکلات دیگری را ایجاد می‌نمود نیاز به آسیب‌شناسی دارد تا از کنار این بررسی‌ها به سمت و سویی در حوزه بازآفرینی شهری برویم که اشتباهات گذشته تکرار نشود.  

قاری‌قرآن تصریح کرد: همواره یکی از مهم‌ترین علت شکست برخی طرح‌های حوزه بازآفرینی عدم مشارکت مردم است لذا برای اینکه پروژه‌هایی همچون همت‌آباد، حصه و قائمیه داشته باشیم نیاز است تا شرایط به سمتی برود که خود مردم در عرصه حضور داشته باشند و ایفای نقش کنند.  

وی بیان کرد: سکونتگاه‌های غیررسمی فضای مناسبی است برای تغییر وضعیت موجود به وضعیت بهتر، لیکن ضروری است به حفظ شرایط اجتماعی و فرهنگی هر محله یا مجموعه و ظرفیت پذیرش جمعیتی آن توجه ویژه شود.  

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها