|
نویسنده: رضا فتوح

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح کرد:

بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با رویکرد انتقادی

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فرایند بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ گفت: در این دوره مدیریت شهری، بر اساس دیدگاه و تجربیات مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر، این برنامه بازنگری شده است که امیدواریم رویکرد بیشتری در حوزه تدقیق و تکمیل برنامه اصفهان ۱۴۰۵ باشد.

بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با رویکرد انتقادی

️به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مصطفی‌نباتی‌نژاد با اشاره به فرایند بازنگری برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، اظهار کرد: وقتی برنامه‌ای تدوین می‌شود، این امکان وجود دارد که در سال‌های نخست بر اساس دیدگاه و تجربیات مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر مورد بازنگری قرار گیرد.

️وی افزود: در این دوره مدیریت شهری نیز، این اتفاق افتاده است و امیدواریم رویکرد بیشتری در حوزه تدقیق و تکمیل برنامه اصفهان ۱۴۰۵ باشد. ️

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از دیدگاه‌های مطرح شده توسط مدیریت شهری این بود که اهداف این برنامه راهبردی با مأموریت‌های اصلی سازمان ما تناظر ندارد یا بخش قابل توجهی از اقدامات و وظایفی که در شهرداری به طور روال در فضای مستمر یا ماموریت‌هایی که طبق وظایف محوری دارد، در برنامه راهبرد، هدف و اقدامات مشابه با آن نداریم. ️

وی در حوزه پایش شاخص‌های برنامه ۱۴۰۵، افزود: بیش از ۸۰ شاخص برنامه حتی در سال نخست پایش نشده بود که نگاه تکنیکی بود و بعضی از اولویت‌ها نیز از نگاه بعضی از اعضای شورا لحاظ نشده بود که باید مورد بازنگری قرار گیرد. ️

نباتی‌نژاد خاطر نشان کرد: به همین جهت قرار شد بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با یک متدولوژی انتقادی صورت گیرد و روش CLA برای این حوزه انتخاب و تا کنون انجام شده است .

️وی گفت: بازنگری اولین بخش این برنامه که ارزش‌های آن به شمار می‌رود به اتمام رسیده است و مابقی حوزه‌ها نیز به کمیته‌های پیشران و پشتیبان مرتبط به حوزه‌های شهرداری تقسیم شده است که هر کدام از آن‌ها سلسله نشست‌های تخصصی خود را برگزار می‌کنند تا ابتدا به تجزیه و تحلیل مسائل بپردازند و علت‌ها به صورت لایه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا در نهایت به گفتمان، اسطوره و استعاره برسد و به ترتیب راهکارها استخراج شود.

️رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: بخشی از راهکارها اقدام، بخشی پروژه و بخش دیگر نیز منابعی است که برای این موضوعات باید اختصاص داده شود و بعضی از آنها که می‌تواند تحولات ساختاری یا فرایندی از جنس اقدام باشد که راهبردها و سیاست‌های ما از دل آن‌ها بیرون خواهد آمد. ️

وی با بیان اینکه به‌طور کلی در کشور ما برنامه‌های توسعه‌ای مصوب مجلس که وجود داشته است، همچون برنامه ششم تنها حدود ۲۰ درصد آن محقق شده است، ادامه داد: بخشی از اهداف برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ حتی فراتر یا متفاوت از مأموریت‌های شهرداری اصفهان است و سهم اثر اقدامات شهرداری روی آن هدف و مؤلفه مطرح شده است که باید در مورد آن بحث و بررسی شود.

️نباتی‌نژاد ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در تدوین برنامه ۱۴۰۵، افزود: تیم‌های کارشناسی و افرادی که در این پروژه حضور داشته‌اند با تجربیات خود مسیر و مسئله‌ها را برای سیستم آسیب‌شناسی می‌کنند که امیدواریم برون‌داد این اقدام نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

️وی با اشاره به شعار "اصفهان من شهر زندگی"، گفت: لازم است برای تحقق این شعار مکث بیشتری داشته باشیم، در این راستا باید کمیته ارزش‌ها درباره آن کار کند و این موضوع خروجی کمیته ارزش‌ها باشد.

️نباتی نژاد ادامه داد: شعار باید به نوعی الهام‌بخش باشد و بتواند مورد استفاده تمام اقشار قرار بگیرد و ادعای ما این است که شعار "اصفهان من، شهر زندگی" قابلیت فراگیری بر چتر گفتمان‌های رایج شهروندان اصفهان را دارد.

️عضو شورای شهر اصفهان گفت: در بحث ارزش‌ها نیز مجموعه هفت ارزش مشخص شده و مسیری مبتنی بر مطالعات و ارزیابی گروه کارشناسی پیش رفته است و ارزیابی گروه کارشناسی، تصمیم‌گیری‌های ترکیبی مدیران شهرداری، نخبگان و اعضای شورای اسلامی شهر در کنار یکدیگر برون‌داد هفت‌گانه را به ارمغان آورد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها