|
نویسنده: رضافتوح

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان:

آب دریای عمان بخشی از مشکلات حوزه صنعت را حل می‌کند/ پیگیری طرح انتقال آب از جنوب استان

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مسئله اصلی آب اصفهان، شرب است، با اینکه بیشتری صرفه‌جویی را داریم اما در این حوزه با مشکل مواجه هستیم.

آب دریای عمان بخشی از مشکلات حوزه صنعت را حل می‌کند/ پیگیری طرح انتقال آب از جنوب استان

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، در برنامه رادیویی صدای شهر گفت: مسئله اصلی آب اصفهان، شرب است، با اینکه بیشتری صرفه‌جویی را داریم اما در این حوزه با مشکل مواجه هستیم. طرحی برای انتقال آب از جنوب استان با مسیری حدود ۲۰۰ کیلومتری داریم که می‌تواند بخشی از مشکلات آب را حل کند.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مجید نادرالاصلی در برنامه رادیویی صدای شهر با گرامیداشت حماسه ایثار مردم اصفهان در ۲۵ آبان اظهار کرد: در عملیات محرم، لشکر مقدس امام حسین (ع) بیش از ۱۲۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد. در آن تاریخ، در هر کوی و برزن عکسی از شهیدی برپا بود، این شهدا نظام و انقلاب را به رغم توطئه‌های دشمن حفظ کردند.

وی افزود: مردم ما به فرزنددوستی معروف هستند اما دین و دیانت آن‌ها بالاتر است، آن‌ها شهدای زیادی را تقدیم کردند و امروز در چهلمین سالگرد این شهدا، همچنان پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص طرح انتقال آب دریا به اصفهان گفت: مدیریت شهری اصفهان آب و به تبع آن جاری شدن زاینده رود را از اساسی‌ترین مطالبات خود تعیین کرده است و تلاش ما بر این بود که اتفاق جدیدی در این حوزه رخ دهد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته، اقداماتی انجام دادیم که نتیجه‌اش این بود که آب را به عنوان مطالبه مهم در کشور مطرح کنیم. مدیریت کلان استان، نمایندگان مردم در مجلس، مدیریت شهری و مسئولان حوزه آب و ذی‌نفعان همصدا شدند تا مسئله زاینده رود حل شود.

نادرالاصلی با بیان اینکه نزولات جوی کم شده است اما به صراحت می‌گوییم اگر قرار است آب نباشد برای همه نباشد و اگر آب قرار است تقسیم شود باید برای بالادست و پایین دست تقسیم شود، گفت: دلیل ندارد مصارف آنچنانی در حوزه کشاورزی و صنعت در بالادست صورت گیرد در حالی که پایین دست آب ندارد. معتقدیم همه مصارف در حوضه زاینده رود باید کنترل شود.

وی با اشاره به ۴ خواسته اصلی در خصوص زاینده‌رود بیان کرد: نخستین مسئله، محیط زیست است، آلاینده‌ها با سلامت جامعه در ارتباط است و مسئله مهمی محسوب می‌شود. تأمین آب شرب، اشتغال و کشاورزی نیز خواسته دیگر ما در این حوزه است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: استان‌های شرقی اصفهان سال‌های مدیدی است که طرح‌های انتقال آب از دریا برای آن‌ها مطرح شده است و با انجام آن صدها میلیون متر مکعب آب وارد حوضه خود می‌کنند. مطالبه ما این است که چرا برای اصفهان، تاکنون این اقدامات انجام نشده است.

وی تصریح کرد: آب دریای عمان می‌تواند بخشی از مشکلات ما را در حوزه صنعت حل کند، اما همین موضوع برای استان‌های هم جوار هست و در حال بهره‌برداری هستند. بنابراین باید برداشت آن‌ها از آب زاینده‌رود هدفمند شود.

نادرالاصلی اظهار کرد: مردم اصفهان نجابت به خرج داده‌اند و به رغم فشارهای معیشتی، مطالبات خود را نجیبانه بیان می‌کنند. ما توانسته‌ایم مطالبه خود را در جایگاه اصلی کشور از طریق رئیس جمهور دنبال کنیم.

وی ادامه داد: قرار است ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از دریای عمان پس از شیرین سازی و لوله کشی طی دو مرحله تا سیرجان و سپس اصفهان برسد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: سئوال این است که آب دریای عمان به اصفهان می‌آید اما مصارف صنعت از زاینده رود کم می‌شود؟ این آب با هزینه صنعت اصفهان به این استان می‌آید و طبیعتا صنعت برداشت آب خود را از زاینده‌رود باید به حداقل برساند. این عدد حدود ۳۰ میلیون متر مکعب است که معتقدیم باید به زاینده‌رود برگردد.

وی خاطرنشان کرد: این انتقال، با عملکردی جهادی قرار است در زمانی کمتر از دو سال، با ۹۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری صورت گیرد تا آب علاوه بر شیرین سازی و پمپاژ، به سمت اصفهان توزیع شود. این اقدام، کار سنگینی است اما اراده بر انجام آن تعلق گرفته است.

نادرالاصلی اظهار کرد: آب‌های زیرسطحی و سطحی برداشت شده و امروز با مشکل فرونشست زمین مواجه هستیم. این صحبت مدیریت شهری نیست بلکه کارشناسان حوزه زمین شناسی درباره آن صحبت می‌کنند. مدیریت استان باید تلاش کند که درباره نوع کشت و هدایت کشاورزان به سمت کشت کم آب بر و پربازده‌ اقدام کند.

وی افزود: در جلسه اخیر با معاون وزیر نیرو و مسئولان استانی و اساتید دانشگاه تاکید کردیم که نیاز مردم اصفهان جاری شدن زاینده رود است. علاوه بر این باید گفت مدیریت استان در حال پیگیری اقدامات خوبی به جز انتقال آب دریا است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حدود ۱.۲ تا ۲ میلیارد متر مکعب آب، سالانه از استان خارج می‌شود، گفت: مسئله اصلی آب اصفهان، شرب است، با اینکه بیشتری صرفه‌جویی را داریم اما در این حوزه با مشکل مواجه هستیم. طرحی برای انتقال آب از جنوب استان با مسیری حدود ۲۰۰ کیلومتری داریم که می‌تواند بخشی از مشکلات آب را حل کند.

وی ادامه داد: بهشت می‌تواند برای استان چهارمحال و بختیاری بهشت شود اما در این میان کم لطفی برخی افراد که در این قصه نگاهشان جامع نیست باعث شده تا در این خصوص انتقادات مطرح کنند. معتقدیم راه اندازی تونل بهشت آباد، آورده زیادی برای چهارمحال و بختیاری نیز دارد.

نادرالاصلی تصریح کرد: اگر مسیر سوم که مطالعات آن انجام شده نیز با همکاری مدیریت عالی استان و وزارت نیرو محقق شود، اقدام خوبی در جهت حل مشکلات آب اصفهان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه نگاه مدیریت شهری به مناطق کم برخوردار متفاوت است، گفت: در بودجه نگاه محله محوری داریم و در این راستا ۳۰ محله کم برخوردار درنظر گرفته شد تا بودجه خاص دریافت کنند. در این راستا طی ۴ سال دوره ششم شورا، ۱۲۰ محله به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌گیرند. باز شدن گلوگاه‌ها، احیای بافت‌های فرسوده، حل مشکلات عمرانی و شهرسازی، ورزشی و اجتماعی و ... در این راستا مدنظر است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص حمایت شهرداری از طرح‌های اشتغال زایی بیان کرد: باید باور کنیم کار غیر از پشت میز نشینی است، جوانان ما باید بدانند با تولید شغل می‌تواند به درآمد پایدار برسد اما این نگاه در سیستم آموزشی ما کمرنگ شده است. شهرداری با همه بضاعت خود وارد عمل شده و بودجه خوبی در این حوزه اختصاص پیدا کرده است. هدف ما ایجاد انگیزه برای کسانی است که به دنبال ایجاد شغل هستند.

وی ادامه داد: مدیریت شهری معتقد است مردم باید تولید کنند و ما عرضه کنیم. در هر رشته‌ای این شرایط را برای مردم فراهم می‌کند، به خصوص در حوزه صنایع دستی که زمینه‌ها فراهم می‌شود. ما می‌توانیم حتی از ظرفیت بازارهای کوثر که برند بزرگی برای اصفهان است نیز در این راستا استفاده کنیم.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها