علیزاده: شجاعت مهمترین چیزی است که هنر میآموزد
حسین علیزاده در مراسمی که در خانه هنرمندان و به مناسبت بزرگداشت استیون بلام برپا شده بود، درباره تأثیر هنر صحبتهایی بیان کرد و همچنین به حکم شلاقی که بهتازگی برای یک هنرمند موسیقی و همکارانش صادر شده است، واکنش نشان داد.
به گزارش گروه رسانهای شرق،
حسین علیزاده در مراسمی که در خانه هنرمندان و به مناسبت بزرگداشت استیون بلام برپا شده بود، درباره تأثیر هنر صحبتهایی بیان کرد و همچنین به حکم شلاقی که بهتازگی برای یک هنرمند موسیقی و همکارانش صادر شده است، واکنش نشان داد. به گزارش خبرآنلاین، او درباره تقش موسیقی گفت: «موسیقی در ایران همواره با دشواریها و فشارهای فراوانی روبهرو بوده است. ما در کشوری زندگی میکنیم که موسیقی برای حفظ جایگاه خود ناچار بوده مدام مبارزه کند. با این حال، وقتی به گذشته نگاه میکنیم، میبینیم که دانشگاه تهران و برخی مراکز فرهنگی چه جایگاهی داشتند و چگونه توانستند پژوهشگران و هنرمندانی را از سراسر جهان جذب کنند». هنرمند برجسته موسیقی ایران ادامه داد: «به یاد دارم زمانی که برخی از این پژوهشگران به ایران میآمدند، هنرمندان و استادان ایرانی با رویی گشاده از آنها استقبال میکردند. این استقبال از سر احترام متقابل بود؛ احترامی که نتیجه آن به شناخت بهتر موسیقی ایران در جهان انجامید. البته در کنار این دستاوردها، نوعی نگاه صرفا آکادمیک نیز در سالهای بعد رواج پیدا کرد؛ نگاهی که گاهی موسیقی را از خودِ موسیقی جدا میکرد. به نظر من موسیقی پیش از آنکه موضوعی برای تحلیل و طبقهبندی باشد، تجربهای انسانی و احساسی است. دانش و پژوهش اهمیت فراوان دارد، اما نباید خلاقیت را قربانی کند». علیزاده با بیان اینکه برای ما استیون بلام یک هموطن فرهنگی است، گفت: «هنر اساسا برای همین است، برای نزدیککردن انسانها به یکدیگر. دولتها ممکن است اختلاف داشته باشند، اما ملتها و هنرمندان میتوانند با یکدیگر همدل باشند. تجربه سفرها و همکاریهای متعدد به من نشان داده است که وقتی انسانها از مسیر هنر با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، مرزها معنای خود را از دست میدهند». او ادامه داد: «امروز بیش از هر زمان دیگری به این همدلی نیاز داریم. من معتقدم شجاعت یکی از مهمترین چیزهایی است که هنر به انسان میآموزد. به همین دلیل پیش از هر چیز به هنرمندان برای ایستادگی و شجاعتشان درود میفرستم».