|

دور دنیا در یک دقیقه

فروش پوشک‌های دست دوم در فروشگاه‌های ژاپن

برای نخستین بار در ژاپن پوشک‌های استفاده شده به مرکز بازیافت می‌رود و از آنجا دوباره به مغازه‌ها باز می‌گردد و به مشتری ارائه می‌شود! البته با قیمتی ارزان‌تر.

فروش پوشک‌های دست دوم در فروشگاه‌های ژاپن

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

از بریتانیا و انتشار نامه‌های یک کوهنورد صد سال پس از مرگ او شروع می‌کنیم. سپس به ژاپن می‌رویم و فروش پوشک‌های مستعمل را پی می‌گیریم. در آخر هم سری به دادگاه ترامپ در منهتن می‌زنیم.

صد سال بعد؛ انتشار نامه‌های کوهنورد اورست

کالج مگدالن کمبریج تصمیم گرفته تعدادی از آخرین نامه‌های کوهنوردی بریتانیایی به نام جورج مالوری را که به همسرش نوشته شده است، به معرض تماشا بگذارد.

جورج مالوری در سال ۱۹۲۴ تصمیم می‌گیرد همراه یکی از هم‌کلاسی‌های خود به نام سندی اروین قله اورست را فتح کند. هر دوی این کوهنوردان جان می‌بازند و جسد اروین هم پیدا نمی‌شود.

کسی نمی‌داند مالوری و دوستش سرانجام موفق شده اند اورست را فتح کنند یا نه، کسی نمی‌داند آنها در مسیر بازگشت جان باخته اند یا در مسیر رفت … اما این نامه‌ها به شناسایی شخصیت مالوری و کشف برخی زوایای زندگی‌اش کمک می‌کند.

رکوردشکنی بودجه نظامی در سراسر جهان

تحقیقات سیپری نشان می‌دهد برای نخستین‌بار بودجه نظامی دولت‌ها در سراسر جهان با افزایش بی‌سابقه‌ای همراه بوده است. مجموع این افزایش‌ها به ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد دلار می‌رسد!

موسسه بین المللی تحقیقات صلح در استکهلم می‌گوید نزدیک ۷ درصد این افزایش‌ها از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ صورت گرفته و این بزرگترین افزایش از سال ۲۰۰۹ بوده است. سیپری درباره وخامت صلح هشدار می‌دهد.

این تحقیق در همه پنج منطقه جغرافیایی جهان از آسیا و اقیانوسیه گرفته تا آفریقا، اروپا و آمریکا انجام شده است. آمریکا با ۳۷ درصد و چین با ۱۲ درصد دو کشوری هستند که بیشترین بودجه را در بخش نظامی و تسلیحاتی هزینه کرده اند.

فروش پوشک‌های بازیافتی در ژاپن!

برای نخستین بار در ژاپن پوشک‌های استفاده شده به مرکز بازیافت می‌رود و از آنجا دوباره به مغازه‌ها باز می‌گردد و به مشتری ارائه می‌شود! البته با قیمتی ارزان‌تر.

جامعه ژاپن جامعه‌ای سالخورده و مسن است. در واقع بازار تقاضای پوشک در ژاپن از کودک به بزرگسال تغییر پیدا کرده است. ژاپنی‌ها برای پاسخ به این تقاضا از روش بازیافت افقی استفاده می‌کنند.

به این شکل که پوشک‌های استفاده شده و کثیف به جای این که به محصولاتی دیگر تبدیل شوند، باکتری‌زدایی، تمیز و مطبوع می‌شوند و دوباره به شکل اولیه خود باز می‌گردند و به فروش می‌رسند.

پناهنده سرگردان به بریتانیا باز می‌گردد؟

ماجرای صالح احمد علی، عجیب و غریب است. او ۱۶ سال اخیر را در شرق آفریقا سرگردان و بلاتکلیف بوده است و نمی‌داند سرانجام به خانواده‌اش در بریتانیا می‌پیوندد یا نه.

صالح هم‌اکنون ۳۳ ساله است. او در سال ۲۰۰۸ بریتانیا را برای مدتی کوتاه ترک کرد و به جیبوتی رفت. اما سند پناهندگی خود را گم کرد و نتوانست بازگردد. دولت بریتانیا هم می‌گوید ردی از سند پناهندگی او ندارد.

حالا ۱۶ سال است که صالح سرگردان در شرق آفریقا برای بازگشت به بریتانیا تلاش می‌کند. صالح و خانواده‌اش در سال ۲۰۰۰ و با عنوان پناهجو از سومالی به بریتانیا رسیده و سند پناهندگی گرفته بودند. 

سرانجام محاکمه جنایی و تاریخی ترامپ

امروز دوشنبه دادگاه ترامپ برای پرداخت حق السکوت به بازیگر فیلم‌های بزرگسال (پورن) در دادگاهی در منهتن نیویورک برگزار می‌شود. هیات منصفه متشکل از ۷ مرد و ۵ زن خواهد بود.

ترامپ نخستین رئیس‌جمهور سابق و یا مشغول به کار ایالات متحده است که با اتهامات کیفری جنایی و نه مدنی روبه‌رو می‌شود.

او باید درباره پرداخت ۱۳۰ هزار دلار حق السکوت به خانم استورمی دنیلز پاسخ دهد. این پول باعث شد این بازیگر درباره رابطه خارج از ازدواج با ترامپ حرف نزند و انتخابات سال ۲۰۱۶ مسیری دیگری پیدا کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها