|

دور دنیا در یک دقیقه

قصه‌گویی بایدن در نشست پیتزبورگ/ آدم‌خوارها دایی بوسی را خوردند

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

قصه‌گویی بایدن در نشست پیتزبورگ/ آدم‌خوارها دایی بوسی را خوردند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به نشست انتخاباتی بایدن در پیتزبورگ سر می‌زنیم و قصه دایی او و آدم‌خوارها را می‌شنویم. سپس در لهستان به خنثی شدن توطئه ترور زلنسکی می‌پردازیم و در آخر از اقامت رسمی شاهزاده هری در آمریکا خبر می‌گیریم.

 

قصه‌گویی بایدن درباره آدمخوارها و دایی بوسی

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در نشست انتخاباتی خود در پیتزبورگ داستانی گفته که مخاطبان را متحیر کرده است. داستانی درباره فیگان جونیور معروف به دایی بوسی.

او در این نشست ادعا کرده آدم‌خواران پاپوآ گینه نو دایی‌‌اش آقای ستوان دوم آمبروز جی فیگان جونیور را خورده اند. در سوابق این نظامی آمده هواپیمای او دچار نقص فنی شده و جان باخته است.

بایدن می‌گوید هواپیمای فیگان در پاپوآ سقوط کرده و جسدش هیچ‌وقت پیدا نشده است. کارشناسان معتقدند قصه بایدن می‌تواند به تلاش‌های ایالات متحده در برقراری آرامش و صلح در اقیانوس آرام صدمه بزند. 

 

توطئه ترور زلنسکی در لهستان خنثی شد

دادستانی لهستان و اوکراین علیه شهروندی لهستانی اعلام جرم کرده و او را دستگیر کرده اند. این مرد پاول کی نام دارد و متهم به همکاری برای ترور زلنسکی است.

در بیانیه دادستانی لهستان آمده پاول کی در حال انتقال داده‌های امنیتی و مشخصات فرودگاه مورد استفاده زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به روسیه بوده است.

این فرودگاه در جنوب شرقی لهستان و در کنترل آمریکایی‌هاست. زلنسکی برای دریافت کمک‌های بشردوستانه به اوکراین زیاد به این فرودگاه رفت و آمد می‌کند.

 

رونمایی متا و زاکربرگ از هوش مصنوعی

مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ سرانجام از هوش مصنوعی این کمپانی رونمایی کرد؛ LIama3. مدل ابتدایی این ابزار بزرگترین مدل زبانی است که تا به حال رونمایی شده است.

این هوش مصنوعی قرار است مشکل تایپ را برای کاربران حل کند؛ آنها بگویند و او بنویسد. LIama3  رقیبی بزرگ برای گوگل و OpenAI به شمار می‌رود.

مدیر عامل متا در جلسه رونمایی از این ابزار هوشمند وعده داده در به‌روز‌رسانی‌ بعدی نسخه‌های پیشرفته‌تر و چندوجهی که قابلیت تولید محتوای تصویری و صوتی هم داشته باشد، ارائه خواهد کرد.

 

گام بزرگتر شاهزاده هری برای جدایی از بریتانیا

برگه‌ها و اسناد رسمی وضعیت اقامت شاهزاده هری تایید می‌کند او مقیم ایالات متحده و از بریتانیا نقل مکان کرده است. این اسناد به مقامات بریتانیا ارائه شده است.

این گزاره یعنی گام بعدی جدایی شاهزاده هری از بریتانیا و خانواده سلطنت بلندتر برداشته شده است. پیشتر او از وظایف سلطنتی خود کناره گرفته بود.

اعطای ویزا و مجوز اقامت شاهزاده هری در آمریکا یکی از موضوعات مورد مناقشه است؛ او سابقه مصرف مواد مخدر دارد. به همین دلیل اعطای ویزا و مجوز اقامت به او جنجالی شده است. 

 

حذف واتساپ و تردز از اپل استور در چین

کمپانی اپل می‌گوید دولت چین از آنها خواسته دو برنامه کمپانی متا یعنی واتساپ و تردز را از فروشگاه خود حذف کند. آنها این دستور را اجرا کرده اند.

دولت چین به دلایل امنیت ملی خواستار حذف واتساپ و تردز شده است. اپل می‌گوید حساب‌های کاربری که در خارج از چین فعال شده باشند، می‌توانند با کمک فیلترشکن‌ها در چین از این ابزارها استفاده کنند.

نه تنها واتساپ و تردز که بسیاری از ابزارهای اطلاع‌رسانی خارجی در چین با حاکمیت کمونیست سانسور شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها