|

پایان دادگاه نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار

در یک هفته آتی منتظر صدور حکم بدوی هستیم

دیروز سه‌شنبه، سوم تیرماه، جلسه دوم و آخر دادگاه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق»، به‌صورت غیر‌علنی برگزار شد. دادگاه «نیلوفر حامدی» پس از حدود 307 روز بازداشت موقت در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. نیلوفر حامدی و وکلایش در این جلسه حاضر و دفاعیات خود را مطرح کردند. قاضی صلواتی نیز پس از پایان دفاعیات، ختم رسیدگی را اعلام کرد.

در یک هفته آتی منتظر صدور حکم بدوی هستیم

دیروز سه‌شنبه، سوم تیرماه، جلسه دوم و آخر دادگاه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق»، به‌صورت غیر‌علنی برگزار شد. دادگاه «نیلوفر حامدی» پس از حدود 307 روز بازداشت موقت در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. نیلوفر حامدی و وکلایش در این جلسه حاضر و دفاعیات خود را مطرح کردند. قاضی صلواتی نیز پس از پایان دفاعیات، ختم رسیدگی را  اعلام کرد.

 

به عملکردم به عنوان یک روزنامه نگار  افتخار می کنم

محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی، در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی توییتر درباره آخرین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی نوشت: «امروز دومین و آخرین جلسه دادگاه بدوی نیلوفر حامدی برگزار و آخرین دفاع نیز گرفته شد. نیلوفر در این جلسه گفت به عملکرد خود به‌عنوان یک روزنامه‌نگار افتخار می‌کند. در پایان دادگاه هم وکلا دقایقی فرصت ارائه دفاعیات خود را داشتند. با توجه به پایان جلسات رسیدگی به پرونده، منتظر صدور حکم در روزهای آینده هستیم».

 پشت در دادگاه

دیروز صبح نیز جمعی از دوستان، اهالی رسانه، کنشگران مدنی و سیاسی و خانواده‌ نیلوفر حامدی پشت در دادگاه انقلاب در خیابان معلم حضور داشتند. همچنین بدرالسادات مفیدی، از اعضای کمیته رسیدگی به وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی، نیز حضور داشت. این حضور برای حمایت از خانواده و یادآوری فعالیت حرفه‌ای «نیلوفر حامدی» بود. این بار ون سبز از جلوی حاضران در کنار دیوارهای دادگاه گذشت و توانستند لحظاتی او را ببینند و برای «نیلوفر حامدی» دست تکان دهند. حامدی در‌حالی‌که مانتوی سبزی بر تن داشت، با روحیه وارد پارکینگ دادگاه شد؛ ولی نتوانست بیشتر از یک دقیقه حاضرانی را که پشت در ایستاده بودند، ببیند.

 پرونده ایرادات متعدد دارد

پرتو برهانپور، یکی از وکلای انتخابی نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق»، در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با اشاره به دومین و آخرین جلسه دادگاه موکلش اظهار کرد: «در جلسه دوم رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی، به اتهامات همکاری با دول متخاصم، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام رسیدگی شد و آخرین دفاع اخذ شد». او همچنین خبر از مخالفت رئیس دادگاه با حضور نمایندگان انجمن صنفی در جلسه رسیدگی داد و گفت: «نمایندگان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم در محل ساختمان دادگاه انقلاب حاضر شده بودند و درخواست حضور در جلسه را داشتند که مورد موافقت قرار نگرفت».

این وکیل دادگستری ادامه داد: «متأسفانه با توجه به صدور قرار غیرعلنی‌بودن در ابتدای جلسه از طرف ریاست دادگاه، همچنان از بیان جزئیات پرونده معذورم، هرچند شخصا اعتقادی به وجود دلیلی برای غیرعلنی‌بودن دادگاه ندارم و از ابتدای امر، هم ما و هم موکل‌مان، تقاضای علنی‌بودن و رسیدگی در دادگاه مطبوعات را داشته‌ایم؛ اما به‌هر‌حال تصمیم‌گیری در این زمینه در حوزه اختیارات ریاست دادگاه بوده و تصمیم قاضی، برگزاری غیرعلنی جلسه و صالح‌بودن دادگاه انقلاب بوده است». او خاطرنشان کرد: «پرونده از نظر ما در دو بخش شکلی و ماهوی، ایرادات متعددی دارد و قسمتی از دفاعیات را به صورت مکتوب در صورت‌جلسه قید کردیم و بخش دیگر را در قالب لایحه تکمیلی تا شنبه به شعبه تحویل خواهیم داد».

وکیل نیلوفر حامدی با بیان اینکه «تداوم بازداشت نیلوفر حامدی توجیه ندارد»، گفت: «من قبلا هم گفته‌ام، موکلم خبرنگاری باسابقه در رسانه‌های دارای مجوز کشور است و عملا تحقیقات مقدماتی اصلی در ۳۰ مهرماه سال گذشته تمام شده و ادامه بازداشت موکلم توجیهی ندارد». برهانپور در خاتمه خاطرنشان کرد: «با توجه به اخذ آخرین دفاع و مطابق قانون، ما تا یک هفته آتی منتظر صدور حکم بدوی هستیم».

 دادگاه الهه محمدی برگزار می‌شود

امروز چهارشنبه چهارم مرداد قرار است جلسه دوم دادگاه «الهه محمدی»، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، برگزار شود. او هفته اول مهرماه 1401 بازداشت شده و هنوز در بازداشت موقت به سر می‌برد. سعید پارسایی، همسر الهه محمدی، درخواست «علنی» برگزارشدن دادگاه را داشته است. خواسته‌ای که با توجه به درخواست‌های متعدد اهالی رسانه و وکلا امکان‌پذیر نشده است. تاکنون در چند بیانیه و نامه ضمن درخواست آزادی این دو خبرنگار و برپایی دادگاه‌شان به صورت علنی، اعلام شده که این دو روزنامه‌نگار وظیفه حرفه‌ای خود را انجام داده‌اند. در این مدت مدیرمسئولان دو روزنامه «شرق» و «هم‌میهن» بارها اعلام کرده‌اند ما این روزنامه‌نگاران را برای تهیه خبر اعزام کردیم و با اجازه ما مطلب منتشر شده است.

 واکنش مخاطبان

در‌حال‌حاضر بسیاری از مخاطبان منتظر نتیجه دادگاه هستند. چند روز پیش و پس از اعلام زمان برگزاری دادگاه این دو خبرنگار در شبکه‌های اجتماعی کاربران نام این دو خبرنگار را تبدیل به ترند اول کردند. محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی، در صفحه خود به تحلیل این اتفاق پرداخته و نوشته است: «پس از گذشت نزدیک به یک سال از مرگ مهسا امینی، به‌ نظر می‌رسد مجددا فضای توییتر تغییر کرده است. چهره‌های شاخص اپوزیسیون در خارج از کشور فعالیت کمتری دارند و کمتر بر فضای توییتر اثرگذار هستند؛ چه‌ بسا افشاگری‌هایی که آنها در این مدت علیه یکدیگر داشتند، نیز بر این امر مؤثر بوده است. حالا فضای توییتر متفاوت از پاییز و زمستان ۱۴۰۱ است؛ تعداد لایک و ریتوییت‌ها کمتر شده و به‌ حالت سابق درآمده است و ترند‌شدن یک هشتگ نیز نیازی به همراهی چهره‌های شاخص اپوزیسیون ندارد.

نمونه شاخص و عینی آن را می‌توان در هشتگ #الهه_نیلوفر دید. این هشتگ با بیش از ۳۲ هزار توییت و ریتوییت در روزهای گذشته و در حمایت از الهه محمدی و نیلوفر حامدی یکی از ترندهای اصلی توییتر فارسی بود. ترندشدن این هشتگ در عین بی‌توجهی چهره‌های شاخص اپوزیسیون به آن را می‌توان مهم‌ترین اتفاق توییتر فارسی پس از یک سال دانست که نشانه تغییر کامل فضای توییتر بعد از اتفاقات سال گذشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها