|

مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز

از 9 آذر که برای اولین بار در هنرستانی در قم 18 دختر مدرسه مسموم شدند تا دیروز که 30 دختر در دبیرستانی در منطقه 11 تهران مسموم شدند، بیش از 70 روز می‌گذرد. سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده است 30 پدر و مادر بابت این اتفاق شکایت کرده‌اند و شکایتشان توسط نهادهای مختلف در حال بررسی است.

مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز

از 9 آذر که برای اولین بار در هنرستانی در قم 18 دختر مدرسه مسموم شدند تا دیروز که 30 دختر در دبیرستانی در منطقه 11 تهران مسموم شدند، بیش از 70 روز می‌گذرد. سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده است 30 پدر و مادر بابت این اتفاق شکایت کرده‌اند و شکایتشان توسط نهادهای مختلف در حال بررسی است. در هفته پیش مدارس قم دو روز تعطیل بودند تا دلیل این اتفاق شناسایی شود و اکنون پس از بازگشایی مدارس، دوباره این اتفاق‌ها آغاز شده است.

استنشاق حشره‌کش؟

دو روز پیش روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش از معلمان درخواست کرده که تنفس دانش‌آموزان را در کیسه فریزر ذخیره کنند و برای آزمایش بفرستند. این تدبیری است که در قم در نظر گرفته‌اند تا شاید بتوانند دلیل این مسئله را که برای دانش‌آموزان رخ می‌دهد، شناسایی کنند. دیروز اما خبری عجیب‌تر منتشر و اعلام شد استنشاق اسپری حشره‌کش باعث مسمومیت 30 دانش‌آموز تهرانی شده است. در این گزارش آمده است: «ساعت ۱۰ صبح ٢۵ بهمن‌، در پی کنجکاوی دو دانش‌آموز یکی از مدارس منطقه ١١ تهران، اسپری حشره‌کش در فضای کلاس منتشر و حدود ٣٠ دانش‌آموز دچار مشکل تنفسی شدند. با اقدام سریع عوامل مدرسه، دانش‌آموزان از فضای کلاس خارج شده و تعدادی از آنها که دچار استرس شده بودند توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند». هرچند این خبر مطرح شده است، اما واقعا چه تصوری از دانش‌آموزان وجود دارد؟ یعنی دانش‌آموزان حشره‌کش تا به حال ندیده‌اند؟ اصلا اسپری حشره‌کش از کجا آمده است؟ در گزارشی که در شبکه‌های اجتماعی در‌این‌باره منتشر شده، آمده است: «تو هوای کلاس یه بویی اومد، کل کلاس تقریبا تا مرز خفگی رفتن. همگی اومدیم بیرون. کم‌کم از بقیه کلاسا اومدن بیرون کل ساختمون پر شد. بو انگاری اسپری فلفل یا گاز اشک‌آور بود؛ چون چند تا از بچه‌ها 

چشماشون می‌سوخت».

به هرحال در شبکه‌های اجتماعی کمتر کسی این استدلال را پذیرفته است.

مسمومیت سریالی با چه هدفی‌؟

اینک این سؤال در شبکه‌های اجتماعی مطرح است که این مسمومیت‌ها آن‌هم در میان دختران، آن‌هم در یکی از مذهبی‌ترین شهرهای ایران، چگونه رخ می‌دهد؟ به‌ویژه که در یک هنرستان در این شهر دو بار این اتفاق رخ داده و اکنون گستره آن به تهران رسیده است. 

نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و دانش‌پژوه دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، در یادداشتی در قم‌نیوز به بررسی علل احتمالی مسمومیت سریالی دختران در قم پرداخته که در بخشی از آن آمده است: «آنچه امروز برای خانواده‌ها مهم است، مشخص‌شدن ریشه این مسمومیت‌های سریالی و برقراری امنیت در مدارس است تا سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان  حفظ شود. 

شاید تا پیش از این، ورود مواد مخدر و تسلیحات نظامی، قاچاق کالا، بمب‌گذاری و مواردی از این دست برهم‌زننده امنیت ملی در ابعاد گوناگون تلقی می‌شد، اما امروزه این اتفاق را نیز به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های تهدیدکننده باید لحاظ کرد». این پژوهشگر همچنین در بخش دیگری نوشت: با توجه به قدرت، دقت و سرعت عمل نهادهای امنیتی ایران در شناسایی هرگونه عوامل خرابکارانه، تروریستی و... طولانی، تکراری و بیشترشدن مسمومیت‌ها در مدارس قم و عدم شناسایی عوامل آن، سطح توقع خانواده‌ها را از ایشان بیشتر می‌کند. لذا انتظار می‌رود تا آن زمان کلاس‌های درس به صورت مجازی برگزار شود تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان در آرامش به سر برند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها