|

رویارویی‌های اینترنتی در فاز جدید؛ وزیر ارتباطات پاسخ داد:

جدی نگیرید

درخواست فعال‌کردن اینترنت ماهواره‌ای برای ایرانیان با واکنش عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد. پس از گزارش اختلال در شبکه اینترنت ایران، بنا بر ادعای منابع غربی، کاربران زیادی از ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس درخواست کردند اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد تا آنها به یک شبکه پایدار و بدون فیلتر دسترسی داشته باشند.

جدی نگیرید

شرق: درخواست فعال‌کردن اینترنت ماهواره‌ای برای ایرانیان با واکنش عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد. پس از گزارش اختلال در شبکه اینترنت ایران، بنا بر ادعای منابع غربی، کاربران زیادی از ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس درخواست کردند اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد تا آنها به یک شبکه پایدار و بدون فیلتر دسترسی داشته باشند. ایلان ماسک در پاسخ به این درخواست در توییتر نوشت موضوع معافیت تحریمی ایرانیان برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را بررسی می‌کند و وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در پاسخ به درخواست مالک شرکت اسپیس‌ایکس برای معافیت از تحریم‌های ایران جهت ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایران، گفت از صدور مجوزهای به‌خصوص جهت فعالیت‌های مرتبط با «آزادی اینترنت» در ایران استقبال می‌کند.روز گذشته در حیاط دولت خبرنگاران نظر عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را درباره این موضوع جویا شدند و او پاسخ داد: «اگر بخواهند خدمات به ایران بدهند باید ضوابط کشورمان را رعایت کنند و البته بعید می‌دانم به این زودی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شود».

 

واکنش وزیر ارتباطات ایران به اینترنت ماهواره ای

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که پیش‌تر زیر بار کند‌شدن اینترنت در ایران نرفته و مدعی شده بود سرعت اینترنت افزایش هم داشته است، دیروز در واکنش به کند‌شدن اینترنت در روزهای اخیر و احتمال قطع آن به خبرنگاران گفت پهنای باند کاهش پیدا نکرده و در روزهای اخیر در برخی نقاط و برخی ساعات محدودیت‌های مقطعی وجود داشته که برطرف شده است و در حال حاضر شبکه ارتباطی هیچ مشکلی از منظر سرعت و کیفیت ارتباطی ندارد. بر اساس گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در پاسخ به درخواست مالک شرکت اسپیس‌ایکس برای معافیت از تحریم‌های ایران جهت ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایران، گفت از صدور مجوزهای به‌خصوص جهت فعالیت‌های مرتبط با «آزادی اینترنت» در ایران استقبال می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی اظهارات ایلان ماسک، مالک شرکت اسپس‌ایکس مبنی بر اینکه به دنبال کسب معافیت از تحریم‌های ایران خواهد بود تا بتواند خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به مردم ایران ارائه دهد، اعلام کرد امکان صادر‌کردن برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران وجود دارد و شرکت اسپیس‌ایکس مجوزی برای ارائه خدمات پهن‌باند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران نیاز نخواهد داشت. یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای در‌این‌باره گفت: دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری (اوفک) از قبل مجوزی دارد که صادرات برخی سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و خدمات مربوط به ارتباطات اینترنتی به ایران را مجاز می‌کند. در این بیانیه آمده است: برای هرگونه صادراتی که مشمول مجوزهای فعلی نمی‌شود، اوفک از درخواست‌ها برای مجوزهای به‌خصوص جهت مجاز‌کردن فعالیت‌ها در راستای آزادی اینترنت در ایران استقبال می‌کند. ایلان ماسک اخیرا در پاسخ به پرسش یکی از کاربران توییتر مبنی بر اینکه آیا امکان ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به مردم ایران وجود دارد یا نه، در صفحه توییتر نوشت در پی اخذ معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است تا بتواند خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به مردم ایران ارائه کند. اسپیس‌ایکس نزدیک به دو هزار ماهواره را در شبکه‌ای به نام استارلینک به مدار زمین پرتاب کرده است. سیستم اینترنتی شرکت اسپیس‌ایکس به کابل‌های فیبر نوری نیازی ندارد و هدف از این برنامه آن است تا دسترسی بخش زیادی از مردم جهان به اینترنت را فراهم کند.

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اما اینترنت ماهواره‌ای چیست؟ اینترنت ماهواره‌ای پدیده‌ای تازه در جهان است که باعث دسترسی افراد به اینترنت آزاد و با سرعت بالا می‌شود؛ اما تجاری‌سازی اینترنت ماهواره‌ای و استفاده از آن هنوز با چند مشکل مواجه است. نکته اول گرانی خدمات این نوع اینترنت است و برخلاف تصور بسیاری از کاربران ایرانی، صرفا به خرید یک دیش یا گیرنده خلاصه نمی‌شود. شرکت اسپیس‌ایکس که از حامیان پروژه استارلینک است، برای کاربران ایمیلی ارسال کرده و در آن ایمیل قیمت خدمات خود را برای کاربران آمریکایی متشکل از ۴۹۹ دلار هزینه خرید دیش ماهواره‌ای و ۹۹ دلار هزینه ماهانه سرویس اعلام کرده است. از این گذشته، طراحان استارلینک اعلام کرده‌اند استفاده از آسمان کشورها برای استقرار ماهواره‌ها باید مطابق قوانین جهانی و اجازه دولت‌ها باشد که به نظر می‌رسد این قاعده برای تمامی کشورها رعایت نشود. هرچند استارلینک خیلی پیش‌تر اشاره کرده بود اینترنت آزاد و ارزان را برای کشورهای فقیر و محدود از نظر دسترسی به اینترنت اختصاص خواهد داد، اما به نظر نمی‌رسد این مسئله در فازهای اول بهره‌برداری از این نوع اینترنت محقق شود. نکته دیگر بحث‌های فنی ماجراست که برای استارلینک هم هنوز مبهم است. استقرار هزاران ماهواره برای دسترسی میلیاردها کاربر به اینترنت پرسرعت، چه مشکلاتی در اتمسفر زمین ایجاد می‌کند و آیا اصولا امکان‌پذیر است؟ با‌این‌حال، موافقت‌های اولیه ایلان ماسک و وزارت خزانه‌داری آمریکا با در دسترس قرار‌‌دادن اینترنت ماهواره‌ای برای کاربران ایرانی، احتمالا بحث های اینترنتی زیادی را دامن بزند با این حال باید منتظر ماند و دید تکنولوژی دنیای اینترنت را به چه سمت‌و‌‌سویی می‌برد؟


شایعاتی درباره فیلترینگ شبکه اجتماعی محبوب ایرانی‌ها  به گوش می‌رسد

اینستاگرام پر؟

‌شرق: شایعه فیلترینگ اینستاگرام در دقایق پایانی روز گذشته بین کاربران ایرانی دهان به دهان چرخید و بسیاری از کاربران ادعا کردند که دسترسی به اینستاگرام بدون فیلترشکن ممکن نیست. بررسی وضعیت اینترنت همراه و ثابت نشان می‌دهد که دسترسی به پلتفرم اینستاگرام با IP ایران امکان‌پذیر نیست.‌برخی دیگر از کاربران هم احتمال دادند که دسترسی به اینستاگرام به دلیل کندی اینترنت مختل شده است که نت بلاکس هم ادعای این دسته از کاربران را تأیید کرد و گفت دسترسی به اینستاگرام در ایران محدود شده است. با این حال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و اپراتورهای تلفن همراه نیز مدعی شدند که دستوری در این زمینه به آنها ابلاغ نشده است و از موضوع بی‌خبر هستند.عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم دیروز در واکنش به قطع اینترنت یا اعمال محدودیت برای شبکه اینترنت در روزهای آینده در حیاط دولت گفته بود که پهنای باند کاهش پیدا نکرده است و در روزهای اخیر در برخی نقاط و برخی ساعات محدودیت‌های مقطعی وجود داشته که برطرف شده است و در‌حال‌حاضر شبکه ارتباطی هیچ مشکلی از منظر سرعت و کیفیت ارتباطی ندارد.با این حال مشخص نیست که برای شبکه اجتماعی محبوب ایرانی‌ها یعنی اینستاگرام چه اتفاقی رخ داده است؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها