|

سرگیجه در فوتبال ایران؛ اسکوچیچ شب برکنار شد، صبح ابقا!

فوتبال ایران همچنان روی محور مبهمی در حالت حرکت است. این ابهام به حدی رسیده که حالا در آستانه چند ماه مانده به شروع رقابت‌های جام جهانی، هنوز مشخص نیست دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات تیم ملی، سرمربی مانده یا از کار برکنار شده است.

فوتبال ایران همچنان روی محور مبهمی در حالت حرکت است. این ابهام به حدی رسیده که حالا در آستانه چند ماه مانده به شروع رقابت‌های جام جهانی، هنوز مشخص نیست دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات تیم ملی، سرمربی مانده یا از کار برکنار شده است. دو روز قبل، اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال تشکیل جلسه داده و بعد از آن به‌صراحت اعلام کردند این مرد کروات صلاحیت لازم برای نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران در جام جهانی را ندارد. اندکی بعد از انتشار این خبر در فضای رسانه‌ای از جانشینان احتمالی دراگان اسکوچیچ هم نام برده و حتی عنوان شد که قرار است از بین علی دایی، امیر قلعه‌نویی و جواد نکونام، یکی به‌عنوان جانشین این مرد کروات روی نیمکت بنشیند. پیش ‌از ‌این شایعه شده بود که بعد از برکناری دراگان اسکوچیچ، قرار است زمام امور به دستان کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی، سپرده شود؛ ولی یکی از اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال اعلام کرد صلاحیت کی‌روش هم تأیید نشده و او قطعا سرمربی بعدی ایران نخواهد بود. دو شب پیش، فضای فوتبال ایران با این خبر و قاطعیتی که عنوان می‌شد دراگان از کار برکنار شده، ملتهب شد. آن خبر در حالی منتشر شد که دراگان اسکوچیچ بلیت پرواز به تهران را رزرو کرده و قصد داشت خودش را به ایران برساند. این مرد کروات بامداد دیروز به تهران رسید و طولی نکشید که از ساعت‌های اولیه صبح، فدراسیون فوتبال خبر برکناری دراگان اسکوچیچ را تکذیب کرد! سرپرست روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال اولین کسی بود که عنوان کرد نظر کمیته فنی «مشاوره‌ای» است و نظر نهایی درباره ماندن یا برکناری دراگان اسکوچیچ از تیم ملی باید به تأیید هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برسد. اندکی بعد، این خبر از سوی دیگر اهالی فدراسیون فوتبال هم بازنشر شد تا مشخص شود برکناری دراگان که شب اتفاق افتاده، در جمعی مشاوره‌ای رخ داده و چندان رسمی نیست. عجیب آنکه در جلسه کمیته فنی که رأی به برکناری دراگان اسکوچیچ داده شد، میرشاد ماجدی، سرپرست ریاست فدراسیون فوتبال هم حضور داشت و با توجه به همین امر، به نظر می‌رسید این خبر از سوی اهالی فدراسیون فوتبال تکذیب نشود. به هر روی صبح روز گذشته از فدراسیون خبر رسید که قرار است جلسه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال درباره برکناری یا بقای دراگان اسکوچیچ با حضور این مربی در ساختمان فدراسیون فوتبال برگزار شده و خبر نهایی بعد از این جلسه اعلام شود.

کدام هیئت‌رئیسه؟

پیرو خبری که صبح دیروز فدراسیون فوتبال منتشر کرد، جلسه دراگان اسکوچیچ با اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال از ساعت 15:30 عصر روز گذشته برگزار شد و سه‌ساعت‌و نیم طول کشید. قبل از رسیدن به پایان این ماجرا و مشخص‌شدن نتیجه، برگزاری این جلسه زیر سؤال رفت. در‌حالی‌که فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود برکناری یا ابقای دراگان در گرو نظرات هیئت‌رئیسه است، این سؤال مطرح می‌شود که کدام هیئت‌رئیسه این موضوعات را مورد بررسی قرار داده‌ است!؟ هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال بعد از برکناری چندین عضو و البته بازداشت یکی از اعضا به‌طور کلی از رسمیت افتاده و مشخص نشد آیا جلسه روز گذشته قانونی است و می‌تواند منجر به نتیجه شود یا خیر. اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال 11 نفر بودند که از این جمع، سه نفر به نام‌های شهاب عزیزی‌خادم، حمیدرضا مهرعلی و حیدر بهاروند از سوی دیگر اعضای هیئت‌رئیسه کنار گذاشته شدند. از هشت نفر دیگر هم که مهرداد سراجی با رأی مجمع فدراسیون فوتبال برکنار شد و شهره موسوی هم که همچنان در بازداشت به سر می‌برد. در نتیجه دیگر اعضای باقی‌مانده که شامل میرشاد ماجدی، احسان اصولی، احمدرضا براتی، بهرام رضاییان، خداداد افشاریان و طهمورث حیدری هستند، طبق قانون کمتر از دوسوم مورد نیاز را تشکیل داده و اصولا حق تصمیم‌گیری ندارند! در واقع فدراسیون فوتبال در شرایطی وظیفه عزل یا ابقای اسکوچیچ را روی دوش هیئت‌رئیسه انداخت که اصولا در مورد قانونی‌بودن آنها شک و شبهه وجود دارد. گو اینکه جلسه بیش از سه ساعت آنها با دراگان اسکوچیچ نیز نهایتا حاصلی نداشت! بعد از جلسه روز گذشته و بدون اینکه خبر برکناری دراگان به صورت رسمی اعلام شود، فدراسیون فوتبال بیانیه‌ای کوتاه صادر کرد و خبر داد موضوع برکناری یا ابقای دراگان به جلسات بعدی موکول شده است: «اعضای هیئت‌رئیسه به همراه دبیرکل فدراسیون در این دیدار نقطه نظرات و نگرانی‌های موجود درخصوص شرایط تیم ملی را در گفت‌وگو با دراگان اسکوچیچ مطرح کردند. سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نیز در این جلسه توضیحاتی درباره اتفاقات و موضوعات مطرح‌شده همچنین سؤالات اعضای هیئت‌رئیسه ارائه داد. پس از توضیحات اسکوچیچ مقرر شد اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در نشست دیگری درباره شرایط و برنامه‌های تیم ملی تصمیم‌گیری کنند».

دراگان سرمربی می‌ماند؟

از شواهد امر پیداست جلسه‌ای که برای برکناری دراگان اسکوچیچ تشکیل شده، بدون نتیجه مانده و حتی شایعه شده که تعدادی از اعضای هیئت‌رئیسه در همان جلسه عنوان کرده‌اند مخالف برکناری دراگان هستند و می‌خواهند او همچنان سرمربی باقی بماند! در کنار این موضوع باید به مشکلات قانونی دیگری که باز هم نشئت‌گرفته از همین خلأ قانونی درباره اعضای هیئت‌رئیسه است، اشاره کرد. همان‌طور که عنوان شد، عزل و معرفی سرمربی تیم ملی باید از دل اعضای هیئت‌رئیسه عبور کند. حالا مسئله اینجاست، هیئت‌رئیسه‌ای که رسمیت ندارد و نمی‌تواند نظر نهایی درباره برکناری دراگان اسکوچیچ را بدهد، چطور مجوز انتخاب و معرفی سرمربی جدید را به دست می‌آورد! این مورد هم یکی دیگر از ابهامات عجیبی است که می‌تواند در روزهای آینده مشکل‌زا شود. به این دو موضوع، یعنی مخالفت یکی، دو عضو هیئت‌رئیسه کنونی با برکناری دراگان و البته ابهامات قانونی رسمیت‌داشتن هیئت‌رئیسه باید دشواری کار انتخاب سرمربی هم اضافه شود. همین یکی، دو روز گذشته عنوان شده که علی دایی، یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی، اعلام کرده علاقه‌ای به سرمربیگری در این مقطع در تیم ملی ایران ندارد. از طرف دیگر، زمان اندک باقی‌مانده تا جام جهانی و وجود تنها یک فیفادی کار را برای هر مربی ایرانی دیگری که قرار است هدایت این تیم را بر عهده بگیرد، دشوار می‌کند. برای رفتن سراغ گزینه‌های خارجی هم علاوه بر مشکلات موجود، موضوع تأمین بودجه نیز وجود دارد. ضمن اینکه انتخابات فدراسیون فوتبال هم قرار است روز هشت شهریور برگزار شود و تازه آن زمان رئیس جدید انتخاب می‌شود. اینکه یک مربی در بهترین حالت این روزها انتخاب شود، قاعدتا تضمین بقا می‌خواهد که با توجه به اوضاع آشفته کنونی، این تضمین هم چندان صددرصد نخواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها