|

مروری بر رسانه‌های عربی / 27 اردیبهشت 1401 / 15 شوال 1443

اعلام نتایج اکثر حوزه های انتخاباتی لبنان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج اونلاین، الجزیره،خبرگزاری رسمی عراق "واع" و البیان امارات.

اعلام نتایج اکثر حوزه های انتخاباتی لبنان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج اونلاین، الجزیره،خبرگزاری رسمی عراق "واع" و البیان امارات.

در این میان الجزیره در گزارشى به اعلام نتایج اکثر حوزه های انتخاباتی لبنان پرداخته است.

 

الجزیره:

 اعلام نتایج اکثر حوزه های انتخاباتی لبنان..پیش افتادن حزب سمیر جعجع 

وزارت کشور لبنان نتایج نهایی انتخابات این کشور را اعلام کرد.

 بر اساس نتایج نهایی اعلام‌شده توسط وزارت کشور لبنان، حزب‌الله لبنان و جنبش امل در کنار هم 31 کرسی به دست آورده‌اند.

همچنین حزب «القوات اللبنانیه» به رهبری سمیر جعجع با دستیابی به 20 کرسی بر حزب جریان ملی آزاد به رهبری جبران باسیل که 18 کرسی به دست آورده پیش افتاد و  و این به معنای از دست دادن جایگاه خود در مجلس سابق به عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون مسیحی است.

همچنین حزب ترقیخواه سوسیالیست به رهبری «تیمور جنبلاط» نیز 9 کرسی در مجلس به دست آورده است.

نیروهای جامعه مدنی لبنان که شامل گروه‌های برآمده از تظاهرات و احزاب غیر سنتی می‌شود نیز توانسته‌اند 12 کرسی در مجلس به دست آورند.

این انتخابات اولین انتخابات در لبنان پس از چند حادثه سرنوشت‌ساز در تاریخ لبنان یعنی تظاهرات مردمی بی‌سابقه و فروپاشی اقتصادی و انفجار بندر بیروت بود.

در این انتخابات 719 نامزد در 103 لیست انتخاباتی برای دستیابی به 128 کرسی مجلس رقابت می‌کردند.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع": 

تعطیلی ادارات و مدارس در چند استان عراق به علت طوفان گرد و غبار

در استان‌های ذی‌قار، واسط، مثنی، بصره و بابل ادارات و مدارس و در استان های نجف، کربلا، دیالی، صلاح‌الدین و بغداد فقط مدارس تعطیل شد.

برای دومین روز پیاپی چند استان عراق به علت طوفان ریزگرد تعطیل اعلام شد. استان‌های ذی‌قار، واسط، مثنی، بصره، بابل ادارات و مدارس خود را تعطیل اعلام کردند.

در نجف اشرف، کربلا، دیالی، صلاح‌الدین نیز مدارس تعطیل اعلام و امتحانات به زمانی دیگر موکول شد. در استان بغداد، پایتخت عراق، نیز همه مدارس تعطیل اعلام شد.

همزمان سازمان هواشناسی عراق پیش‌بینی کرد که از ظهر امروز با ورود توده هوایی تازه طوفان گردوغبار به تدریج از میان برود.

روز گذشته نیز مناطق گوناگون عراق گرفتار طوفان گرد و غبار بود و وزارت بهداشت عراق از ثبت 4 هزار مورد تنگی نفس و مراجعه به بیمارستان در سراسر کشور خبر داد.

 

الخلیج آنلاین: 

رایزنی وزرای امور خارجه قطر و امریکا درباره پرونده هسته ای ایران 

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر طی تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، درباره آخرین تحولات اوکراین، پرونده هسته ای ایران و سایر پرونده های دوجانبه و منطقه ای رایزنی کرد.

دو طرف طی مکالمه ای تلفنی درباره روابط دوجانبه امریکا و قطر، بحران اوکراین، پرونده هسته ای ایران و تحولات افغانستان رایزنی کردند.

وزرای امور خارجه قطر و امریکا همچنین درباره روابط دوجانبه مستحکم بین امریکا و قطر و راه های توسعه آن در زمینه های مختلف رایزنی کردند.

وزارت امور خارجه امریکا نیز اعلام کرد که بلینکن و بن عبدالرحمن، شراکت قوی و رو به رشد قطر و امریکا را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه امریکا ضمن تسلیت شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره که توسط نیروهای اسرائیلی به شهادت رسید، از نقش سازنده قطر برای حل اختلافات با ایران و حمایت مستمر از حاکمیت اوکراین و تمامیت منطقه ای و همچنین کمک دیپلماتیک قطر در افغانستان تقدیر و تشکر کرد.

 

البیان امارات: 

ولیعهد عربستان درگذشت رئیس سابق امارات را تسلیت گفت

محمد بن سلمان در سفر به امارات و دیدار با رئیس جدید این کشور، درگذشت خلیفه بن زاید آل نهیان را تسلیت گفت.

ولیعهد عربستان به دستور سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور پس از ورود به امارات، درگذشت خلیفه بن زاید آل نهیان را تسلیت گفت.

محمد بن سلمان در بدو ورود خود به امارات در فرودگاه مورد استقبال محمد بن زاید، رئیس امارات قرار گرفت.

رئیس امارات متحده عربی از ولیعهد عربستان بخاطر احساسات صادقانه نسبت به امارات و مردم این کشور قدردانی کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که بن سلمان در این سفر چند ساعته سپس خاک امارات را ترک کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها