|

واکنش صالحی‌امیری به ندادن ویزا به ورزشکاران ایرانی

رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران از روزی که کارش را در این نهاد ورزشی شروع کرده، اعتقاد خاصی به دیپلماسی ورزشی داشته است. او تقریبا در هر نشست و گفت‌وگویی که داشته روی کلمه دیپلماسی تأکید کرده و برایش دلایل مختلفی را برشمرده است

رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران از روزی که کارش را در این نهاد ورزشی شروع کرده، اعتقاد خاصی به دیپلماسی ورزشی داشته است. او تقریبا در هر نشست و گفت‌وگویی که داشته روی کلمه دیپلماسی تأکید کرده و برایش دلایل مختلفی را برشمرده است. خودش می‌گوید در چهار سال گذشته این موضوع هرگز از دستور کار خارج نشده است. «دیپلماسی ورزشی در چهار سال گذشته قطع نشد، بیش از ۲۰۰ دیدار بین‌المللی داشتیم و در آخرین ملاقات همراه با وزیر دیداری با معاونان توماس باخ و خود او داشتیم. باخ از روند توسعه ورزش قهرمانی ابراز رضایت کرد ما هم گزارشی از عملکرد کاروان در بازی‌های المپیک توکیو ارائه کردیم. ما انتظارات خود را از IOC برای کاهش فشار از سوی برخی فدراسیون‌های بین‌المللی و رفع تعلیق جودو داشتیم. دیداری جداگانه هم با مقامات فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک داشتیم، خوشبختانه نتایج خوبی حاصل شد که برگزاری انتخابات و تعیین تکلیف از سرپرستی به ریاست مورد توافق قرار گرفت. ما برای توسعه ورزش قهرمانی باید روابط خود را با فدراسیون‌های بین‌المللی تقویت کنیم».

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه از صفر یا نزدیک به صفر‌شدن مناقشات ورزشی حرف می‌زند و آن را نتیجه همین دیپلماسی‌ای می‌داند که از چهار سال قبل در برنامه گنجانده است. او تازه‌ترین دستاوردش در این زمینه را رفع محرومیت جودو برای حضور در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی می‌داند و می‌گوید: «امروز در بهترین شرایط روابط همکاری با شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک هستیم، مناقشات به صفر و حداقل رسیده و با عبور از چالش جودو می‌توانیم ادعا کنیم چالش‌های ما با فدراسیون‌های جهانی صفر شده است. همین موضوع است که باعث شده به حضور جودو در بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک امیدوار باشیم». رئیس کمیته ملی المپیک در شرایطی از موفقیت در دیپلماسی ورزشی حرف زده که این روزها ورزش ایران شاهد بحران عجیبی است. به واقع بعد از داستان مهاجرت نخبه‌های ورزش ایران که فضا را تحت تأثیر قرار داده، به تازگی صادرنشدن ویزا برای ورزشکاران ایرانی برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی هم فضا را تا حدودی ملتهب کرده است. صالحی‌امیری در پاسخ به «شرق»، درباره تضاد موجود بین موفقیت در دیپلماسی ورزشی و صادرنشدن ویزا برای ورزشکاران ایرانی به دو جنبه متفاوت مهاجرت و ویزا می‌پردازد و می‌گوید: «جلسه‌ای با شما خواهم داشت و گزارش مشروحی درباره مهاجرت نخبگان ورزشی خواهم داد. این مسئله نباید بزرگ‌نمایی شود. در بحث مهاجرت، پایین‌ترین آمار برای ورزشکاران است. ما با اصل مهاجرت مخالفت نداشتیم و نداریم. آنچه ما حساسیت داریم، پناهندگی و رفتارهای سیاسی خارج از چارچوب از ورزش است. همه قهرمانان و ورزشکاران به ایران، اسلام و انقلاب دلبسته هستند و باور داریم جامعه ورزش سالم‌ترین و وفادارترین است و نباید با بزرگ‌نمایی به گونه‌ای جلوه بدهیم که این جامعه دچار تزلزل شود. در جامعه سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفری ورزش، آمار مهاجرت بسیار پایین است. درمورد ویزاندادن به ورزشکاران ایرانی در دو اتفاق اخیر مشخص است که این موضوع نشان از رفتار سیاسی آمریکایی‌هاست که باید از طریق IOC اقدام کنیم. در چند روز آینده این کار را خواهیم کرد و به آن اعتراض خواهیم کرد. البته تمامی این صادرنشدن ویزاها مربوط به اتفاقات سیاسی نیست؛ چون آن‌طور‌که بررسی کرده‌ایم، بخشی از آن مربوط به اعمال در زمان اقدام، نحوه اقدام و چگونگی اقدام برای اخذ ویزاست».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها