|

وزیر ارتباطات: بابت محدودیت‌ها در اینترنت عذرخواهی می‌کنم

40 خطبه از خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید تمام شد. خطبه‌هایی که شاید آرزو داشتیم بر زبان امامانِ جمعه شهرمان جاری شود... . حرف‌هایی که حجت‌الاسلام منصف نه برای خوشامد قدرت بلکه در همدلی با مردم بر زبان می‌آورد شاید، شاید که مرهمی بر دردهای این روزهای‌مان بود، این هم اگر نبود حداقل نمک‌پاشِ دل ریش‌مان نبود.

40 خطبه از خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید تمام شد. خطبه‌هایی که شاید آرزو داشتیم بر زبان امامانِ جمعه شهرمان جاری شود... . حرف‌هایی که حجت‌الاسلام منصف نه برای خوشامد قدرت بلکه در همدلی با مردم بر زبان می‌آورد شاید، شاید که مرهمی بر دردهای این روزهای‌مان بود، این هم اگر نبود حداقل نمک‌پاشِ دل ریش‌مان نبود. خلاصه اینکه آن خطبه‌ها به 40 تا رسید و تمام. حالا در سری جدید یادداشت‌های شنبه، مصاحبه خبرگزاری امید با مقامات کشور را می‌خوانید. با همان سبک و سیاق خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید و روش و منش  حجت‌الاسلام منصف.

***

وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری امید گفت: متأسفانه تعدد کارگروه‌ها و ورود دستگاه‌های مختلف به موضوع اینترنت به جای آنکه رضایت مردم از کیفیت و سرعت اینترنت را به دنبال داشته باشد، کار را خراب‌تر می‌کند. صریح می‌گویم دخالت‌های غیر‌تخصصی و مشورت‌های محدود‌کننده و دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه برخی گروه‌های سیاسی هم در این قضیه تأثیر زیادی دارد. تلاش می‌کنیم با بحث و گفت‌وگوهای سازنده از حقوق مردم در این حوزه دفاع کنیم و اجازه ندهیم بیش‌از‌این حق استفاده مردم از یکی از بدیهی‌ترین و سهل‌‌ترین امکانات روز دنیا ضایع شود. او افزود: من هم مثل بسیاری از مردم معتقدم محدودیت‌ها و مسدودسازی‌های شبکه‌های اجتماعی، از یک طرف کسب‌و‌کارهای بسیاری را مختل کرده و از سوی دیگر به بالا‌رفتن هزینه دسترسی به شبکه‌های مسدود‌شده کمک کرده؛ ضمن آنکه هدف‌های طرح محدودسازی را هم محقق نکرده است؛ یعنی هم‌زمان هم به کسب‌وکارهای مردم ضربه زده، هم بازار دورزنندگانِ فیلترینگ را با تحمیل هزینه اضافه بر مردم رونق داده است، هم اینکه بر نارضایتی‌ها دامن زده است. لازم است همین‌جا و در این گفت‌وگو صریحا از مردم که ولی‌نعمت همه ما هستند، بابت محدودیت‌ها و کندی در اینترنت عذرخواهی کنم و اعلام کنم تمام‌قد برای دفاع از حقوق مردم تلاش می‌کنیم. براساس‌این معتقدم و پیشنهاد داده‌ایم که با انحلال بعضی کارگروه‌های جدید اجازه داده شود تصمیمات کارشناسی براساس پیمایش‌های معتبر و نظرسنجی از ذی‌نفعان به صورت تخصصی انجام شود تا نتیجه به نفع مردم و در راستای تقویت منافع ملی باشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری امید افزود: در ماجرای مذاکره با شرکت‌های خارجیِ مسئول شبکه‌های اجتماعی هم خوب عمل نکرده‌ایم؛ به طور مثال عراقی‌ها پس از آنکه تلگرام را فیلتر کردند، بعد از مذاکره با مسئولان این شبکه اجتماعی و پاسخ مثبت شرکت تلگرام به درخواست نهادهای امنیتی عراق، مجددا آن را رفع فیلتر کردند. 

این انتقاد درست و بجاست که چرا هنوز در مذاکرات با شرکت‌ها به نتیجه نرسیده‌ایم. بنده اینجا قول می‌دهم با تلاش و توان بیشتری و با استفاده از ظرفیت کارشناسان این حوزه و با در نظر گرفتن ملاحظات معقول در حوزه‌های امنیتی و شرعی، موضوع را تا رسیدن به رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنم تا یکی از وعده‌های مهم این دولت به‌درستی محقق شود؛ ضمن آنکه مردم را نیز در جریان جزئیات این مذاکرات قرار می‌دهیم.

وزیر ارتباطات در پایان گفت‌وگوی خود تصریح کرد: اعلام می‌کنم با هر طرحی که فضا را برای رانت و انحصار و فساد فراهم کند یا مردم را از حقوق اولیه و اساسی‌شان محروم کند یا خلاف وعده‌هایی باشد که دولت بابت آن از مردم رأی گرفته است، مخالفیم و در حد توان با آن مقابله می‌کنیم؛ حتی اگر به بهای نماندن در پست وزارت تمام شود. دفاع از حقوق مشروع و قانونی مردم نجیب و شریف ایران که همواره پشتیبان و صاحب اصلی نظام و کشورند، افتخاری بالاتر از حضور در هر پست و مقامی است که نتوان در آن جایگاه به‌درستی و مطابق شأن و عزت مردم ایران به آنان خدمت کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها