|

شهر امید؛

روایت سی‌وهفتمین نماز جمعه شهر امید

حجت‌الاسلام منصف گفت: خطاب به رئیس‌جمهور محترم تکرار می‌کنم وضعیت نامناسب و بلکه فاجعه‌آمیز اقتصادی و رشد تورم با هیچ شعار و وعده‌ای توجیه‌پذیر نیست.

امام جمعه شهر امید در خطبه‌های دوم نماز گفت: جناب آقای دادستان کل در جمع دادستان‌های عمومی و انقلاب کشور سخن درست و امیدوارکننده‌ای گفته‌اند و آن اینکه: «دادستانی وظیفه دارد ‌اگر فردی بدون مبنا و سند حرفی را زد و جامعه را ملتهب و امنیت روانی را مخدوش کرد، نباید از آن گذشت ‌کرد. باید با این مسائل برخورد کرده و آنها تحت تعقیب قرار بگیرند».

بنده درخواست می‌کنم این دستور و وظیفه‌ای را که ایشان برعهده مدعی‌العموم گذاشته‌اند، اول از ارکان حکومت شروع کنیم. برای شروع به سراغ هرکس در هر مقامی در سه قوه کشور که بدون پشتوانه و مبنای درست حرفی زد، قولی داد یا با اَعمال و کردارش باعث بدبینی و ناامیدی مردم شد برویم یا هر امام جمعه و سخنران حکومتی که با گفتارش ذهن مردم را پریشان می‌کند، بازخواست و تعقیب کنیم.

این حس تبعیض و برخوردهای دوگانه را در ذهن مردم بشکنیم، به معنای واقعی نشان دهیم که قوه قضائیه ملجأ و پناه آنان در برابر هرکس در هر مقامی ‌است که بخواهد جامعه را ملتهب کند یا آرامش روانی مردم را به هم بریزد.

حجت‌الاسلام منصف تأکید کرد: سهم اقداماتی نظیر برخوردهای آن‌چنانی با کسبه و مغازه‌داران یا سخنان برخی مقامات و سخنرانان مذهبی در تریبون‌های رسمی کشور در ایجاد التهاب و ناامیدی و مخدوش‌کردن امنیت ذهنی و روانی مردم قابل چشم‌پوشی نیست. مردم از ما عدالت می‌خواهند، در حق هرکس که باشد.

یک دلیل ناامیدی و سرخوردگی مردم همین تبعیض‌هاست. وقتی منِ امام جمعه به خودم حق می‌دهم از این تریبون به هرکسی که خوشم نمی‌آید، تهمت بزنم و برای هرکس که به غیر از آنچه من قبول دارم، فکر می‌کند حکم صادر کنم، کسی هم جلودارم نیست و جایی هم بازخواست نمی‌شوم؛ اما یک دانشجو یا آدم عادی برخوردهای دیگری با خودش می‌بیند، اینها هر روز فاصله‌ها را بیشتر می‌کند.

از فرماندهی جدید فراجا سؤال می‌کنم ماجرای پلیس‌های متخلف یا پلیس‌نماهایی که حتی فیلم برخوردهای غیرقانونی و غیرانسانی‌شان با مردم منتشر شد، به کجا رسید؟ و همین‌جا لازم است از اقدام دیرهنگام اما مثبت در برخورد با نیروهای صاحب نقش در کشتار نمازگزاران بی‌گناه زاهدان تشکر و بر ادامه این روند اصرار کنم.

امام جمعه شهر امید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعلامیه هتاکانه امارت اسلامی افغانستان در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان درباره تعهدنامه هیرمند گفت: عملکرد ضعیف و غیرقابل قبول وزارت خارجه و واکنش منفعلانه وزیر در این حوزه تأسف‌آور است. طالبان باید بدانند بستن آب بر مردم محروم و سختی‌کشیده سیستان‌و‌بلوچستان امروز با پاسخ قاطع مردم ایران مواجه می‌شود. تأسف‌انگیز است منطقه‌ای که به سبب ناکارآمدی و بی‌تدبیری ما جزء محروم‌ترین نقاط کشور بوده، حالا از جانب همسایه بی‌تعهد نیز از آب محروم می‌شود.

در کنار آنکه خواستار قاطعیت وزارت خارجه و مسئولان در پیگیری این موضوع هستیم، لازم است همه شخصیت‌های اثرگذار ملی و محلی، این مطالبه ملی را به طور جدی از مقامات آن کشور پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام منصف در پایان خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید گفت: خطاب به رئیس‌جمهور محترم تکرار می‌کنم وضعیت نامناسب و بلکه فاجعه‌آمیز اقتصادی و رشد تورم با هیچ شعار و وعده‌ای توجیه‌پذیر نیست. تقریبا خلاف هر آنچه وعده داده شد، اتفاق می‌افتد و تقریبا هیچ نشانه امیدوارکننده‌ای از بهبود اوضاع هم وجود ندارد.

از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم.

خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها