|

تدبیر گشایشگر

تدبیر به‌موقع و پیشنهاد عفو و فرمان بزرگ آزادی اکثر زندانیان اعتراضات اخیر، از جهات مختلف شایان تقدیر است. آنچه در این چند ماه ترجیع‌بند همه پیشنهادها و درخواست‌های گروه‌های سیاسی و دلسوزان کشور بود، دیروز با تدبیر خردمندانه رئیس قوه قضائیه و فرمان گشایشگرانه رهبر انقلاب پاسخی شایسته گرفت.

 تدبیر به‌موقع و پیشنهاد عفو و فرمان بزرگ آزادی اکثر زندانیان اعتراضات اخیر، از جهات مختلف شایان تقدیر است. آنچه در این چند ماه ترجیع‌بند همه پیشنهادها و درخواست‌های گروه‌های سیاسی و دلسوزان کشور بود، دیروز با تدبیر خردمندانه رئیس قوه قضائیه و فرمان گشایشگرانه رهبر انقلاب پاسخی شایسته گرفت. اقدام درخور تقدیری که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده و می‌توان امیدوارانه آن را آغازی برای شکست بن‌بست و گشودن روزنه‌های امید و همدلی و آشتی ملی در کشور دانست. امیدوارم با این فرمان در فرایند اجرا نیز با سعه صدر حداکثری برخورد و اجرای آن بدون اعمال سلیقه و مانع‌تراشی، سبب خوشحالی مردم شود. ای ‌کاش در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب، با اقداماتی گره‌گشا از این جنس، کام مردم با آزادی و پیروزی شیرین شود و این روند همدلانه در همین نقطه متوقف نماند و دیگر قوا نیز برای غلبه بر بحران‌های مختلف دست‌به‌گریبان کشور، در فضایی واقعی و نه تخیلی، تکه‌های پازل تدبیر و عقلانیت و واقع‌بینی معطوف به حل مسائل را کنار هم بچینند.کاش مسئولان دولت، به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور نیز دست به کار شوند‌ و کشور را از آفت تندورهایی که منافع‌شان متضمن آسیب‌رساندن به کشور است، دور کنند. در حوزه تعامل درست با دنیا و معیشت مردم، تصمیم‌های قاطعانه و شدنی بگیرند و کار را به کسانی بسپارند که درک درستی از واقعیات جهان دارند و به ضرورت حل مشکلات جهانی برای رفع مشکلات داخلی واقف هستند. کاش دولت جرئت کند و خودرو را از دست مافیا آزاد کند، به وزارت علوم دستور حل پرونده دانشجویان ممنوع‌التحصیل و ممنوع‌الورود را بدهد.

کاش مجلس به جای ارائه طرح‌های عجیب‌و‌غریب که حاصلی جز ایجاد محدودیت و تشویش اذهان مردم ندارد، دنبال احیای جایگاه واقعی نهاد مجلس و ارائه راه‌حل برای درمان دردهای مزمن اقتصادی کشور و بهبود وضع معیشت مردم باشد و هم و غم خود را صرف بحران‌های معیشتی مردم کنند.

خلاصه اینکه این آغاز خردمندانه و مقتدرانه، الگوی دو رئیس قوه دیگر و ارکان و نهادهای حاکمیتی دیگر هم بشود. ضمنا همچنان که اهتمام و توجه به تداوم و فراگیری این نوع تصمیمات گشایشگرانه در ابعاد مختلف ضروری است، استقبال و حمایت نخبگان و دلسوزان کشور از اقداماتی از این دست برای ایجاد وفاق و همدلی نیز ضرورت دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها