|

روایت دهمین نمازجمعه شهر امید

حجت الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته شهر امید با اشاره به سالروز تاسیس جمهوری اسلامی گفت : بابت دستاوردها باید تبریک گفت و بابت آنچه به آن نرسیدیم باید عذرخواهی کنیم و روش‌ها و روندهایی که برای رسیدن به آن شعارها و وعده ها ناکارآمد و ناکافی بوده را اصلاح کنیم. و مهم‌تر اینکه ناامید و سرخورده نشویم. اگر توانسته‌ایم سازگاری دین و دموکراسی را ثابت کنیم جای تبریک دارد و اگر خدای ناکرده گفتار و رفتارمان سبب تقابل و تضعیف اینها شده باید تدبیری بی‌اندیشیم.

حجت الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته شهر امید با اشاره به سالروز تاسیس جمهوری اسلامی گفت : بابت دستاوردها باید تبریک گفت و بابت آنچه به آن نرسیدیم باید عذرخواهی کنیم و روش‌ها و روندهایی که برای رسیدن به آن شعارها و وعده ها ناکارآمد و ناکافی بوده را اصلاح کنیم. و مهم‌تر اینکه ناامید و سرخورده نشویم.

اگر توانسته‌ایم سازگاری دین و دموکراسی را ثابت کنیم جای تبریک دارد و اگر خدای ناکرده گفتار و رفتارمان سبب تقابل و تضعیف اینها شده باید تدبیری بی‌اندیشیم.

در اولین گام برای اصلاح، مسئولیت هرآنچه اتفاق افتاده را بپذیریم حتی اگر عوامل بیرونی مقصر بوده‌اند. همه از هر گروه و جناح بپذیریم در آنچه امروز به آن رسیده‌ایم سهیم هستیم، هشدار می‌دهم دمیدن در تنور فرافکنی و مقصر شمردن یکدیگر و عوامل بیرونی، نانی برای این مردمِ نجیب و شریف پخت نمی‌شود، فقط آتشِ سرخوردگی و ناامیدی شعله ورتر می شود.

خطیب نماز جمعه شهر امید افزود: تاکید می‌کنم برای آنکه واقعا وعده‌ای محقق شود یا دستاوردی در جامعه پا بگیرد نمی‌شود و نباید به دروغ و فریب متوسل شد، یا تحقق آن را به آینده‌ای نامشخص و موهوم موکول کرد، باید بهای اصلی آن را بپردازیم تا در واقعیت هم به آن برسیم.

چنانچه در خطبه اول از فرمایش امام علی(ع) نقل کردم، برحذر می‌دارم برادران و خواهرانِ مسئول را از پرداختن به حاشیه ها و فروع و ضایع کردنِ اصول، دچار شدن به غرور و مال اندوزی، پندناپذیری از پیشامدها، مقدم داشتنِ فرومایگان و کنار گذاشتنِ دلسوزان واقعی که اینها بنا بر قول امیرالمونین حکومت ها را سرنگون می‌کند.

حجت الاسلام منصف با اشاره به اصول و آرمان‌های جمهوری اسلامی گفت : آزادی ‌نشریات‌، مطبوعات‌، اجتماعات‌، راهپیمائی‌ها و تأمین ‌آزادی‌های ‌سیاسی ‌اجتماعی ‌در حدود قانون‌ و برقراری ‌حقوق ‌مساوی ‌برای ‌مردم ‌بدون ‌توجه‌ به‌ قوم‌، قبیله‌، رنگ‌، نژاد و زبان خواست مردم و مورد تاکید رهبران انقلاب بوده، همچنین ریشه‌کن‌ کردن‌ فقر و محرومیت‌ از مهم‌ترین آرمان‌های اقتصادی انقلاب و جمهوری اسلامی بوده است. ضروری است به مناسبت سالروز تاسیس جمهوری اسلامی بررسی کنیم کدام ها محقق شده و در کدام زمینه ها ایراد و اشکال وجود دارد. عرض می‌کنم بیانِ دستاوردها نباید مایه غفلت ما از کاستی ها و نقایص شود، همانطور که ناکامی‌ها و کمبودها نباید مایه خستگی، دلسردی و انفعال شود. مهم این است در بررسی و قضاوت ها از دایره انصاف خارج نشویم.

امام جمعه شهر امید در ادامه با ابراز تاسف از حوادثِ اخیر در مشهد گفت : به آقای رئیس جمهور محترم عرض می‌کنم تصریح شما به اینکه دستگاه‌ها خود را موظف به عمل به قانون بدانند و سلیقه‌ای عمل نکنند لازم است اما کافی نیست. در نیت خیر و دلسوزی شما تردیدی ندارم، اما شما برای پاسداری از قانون اساسی سوگند خورده‌اید، مردم انتظار دارند هر فرد یا دستگاهی که خود را بالاتر از قانون می‌داند یا بر اساس سلیقه و در اصل با نهایتِ بدسلیقگی مسببِ این آبروریزی‌هاست معرفی کنید، آقای رئیس جمهور شما وظیفه دارید در برابر هرکس و هر نهادی که خود را فراقانونی و مجاز به عملی می‌داند که نسبتی با سیاست‌ها و آرمان‌های نظام ندارد، بایستید حتی اگر آن فرد با جنابعالی نسبتی داشته باشد، این توقع مردم از شماست.

وی افزود : از وزرای محترم کشور و ورزش درخواست می‌کنم شخصا از بانوان محترمی که در بیرونِ ورزشگاه امام رضا(ع) مورد خشونت و بی‌حرمتی قرار گرفته‌اند دلجویی و عذرخواهی کنند. البته توقع این بود آقایانی که به بهانه مهیا نبودن بسترهای فرهنگی و هتک حرمت احتمالی به خانم‌ها نگرانِ حضور ایشان در ورزشگاه هستند، زودتر از بقیه اتفاقاتِ اخیر و اِعمالِ خشونت علیه بانوان را محکوم کنند. به برادران و خواهرانی که دغدغه رعایت نشدن شأن و منزلت خانم‌ها در ورزشگاه را دارند عرض می کنم انتظار می‌رود به موضوعاتِ دیگری مثل تعرض و فحاشی به خانم‌ها در پل‌های عابر پیاده و فضاهای کور شهری هم واکنش نشان دهند. از آقایانی که شادی و به هوا پریدن دختران و زنان در ورزشگاه را ناپسند و خلاف می‌دانند می‌پرسم پدیده کودک همسری و دخترکشی‌های متعصبانه جای ابرازِ تأسف و محکوم کردن ندارد؟

حجت الاسلام منصف در پایان سخنان خود تاکید کرد : بسترهای فرهنگی مناسب و درخور را چه کسی باید آماده کند؟ شایسته نیست به جای حل مسائل، صورت مساله را پاک کنیم. این مساله های حل نشده و بلاتکلیفی ها و سلیقه ای عمل کردن ها برای نظام و مردم تبعات و هزینه هایی دارد.

از خداوند بزرگ توفیق مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم.

خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها