|

آخرین اخبار از خرابکاری و انفجار در بروجن/ ثبت ۶۲۱ زلزله در محدوده انفجار + فیلم و تصاویر

جزئیات تازه و آخرین اخبار در خصوص انفجار در خط لوله گاز فشار قوی در گردنه حلوایی شهرستان بروجن اعلام شد.

آخرین اخبار از خرابکاری و انفجار در بروجن/ ثبت ۶۲۱ زلزله در محدوده انفجار + فیلم و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، ساعت ۱:۵۰ دقیقه بامداد چهارشنبه، صدای انفجار مهیبی در بروجن به گوش رسید که باعث وحشت مردم شد.

حوالی ساعت یک بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) بر اثر اقدام‌های خرابکارانه، انفجاری در خط لوله گاز سراسری در دو استان چهارمحال و بختیاری و فارس اتفاق افتاد.

حوالی ساعت یک بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) انفجار در خط لوله گاز سراسری در دو استان چهارمحال و بختیاری و فارس اتفاق افتاده و در همان ساعات اولیه وقوع حادثه تیم‌های امدادی و عملیاتی شرکت ملی گاز ایران به‌منظور اجرای تدابیر ایمنی و عملیات تعمیرات خط به محل حادثه اعزام شدند.

در پی اقدام خرابکارانه و انفجار در خط لوله گاز سراسری، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران به آمادگی تیم‌های عملیاتی این شرکت و حضور در محل وقوع حادثه اشاره کرد و گفت که آتش‌سوزی مهار شده و عملیات بازسازی خط لوله و بازگرداندن آن به سرویس در سریع‌ترین زمان ممکن در دستور کار است.

سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در رابطه با وقوع انفجار در خط لوله سراسری گاز گفت: حوالی ساعت یک بامداد امروز در اثر اقدامات خرابکارانه، انفجاری در خط لوله گاز سراسری اتفاق افتاد.

او افزود: در حال حاضر آتش سوزی خط مهار و عملیات بازسازی خط لوله آغاز شده است و امیدواریم که در سریعترین زمان ممکن خط لوله تعمیر شده و به سرویس باز گردد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: خوشبختانه در اثر این انفجار به کسی آسیبی نرسیده و همکاران شرکت ملی گاز در حال مدیریت موضوع و تعمیر خط لوله و بازگرداندن خط لوله به مدار سرویس هستند.

عقلی تاکید کرد: وزیر نفت از ساعات اولیه وقوع حادثه در دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران حضور یافت و جلسه ستاد بحران را با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیران ارشد شرکت تشکیل داد.

او در گفت‌وگویی تلویزیونی با تاکید بر اینکه با اقدامات انجام شده در کنترل مصارف، در حال حاضر مشکلی در تامین گاز شهرها وجود ندارد، گفت: مشکلات اندک ایجادشده در روستاهای اطراف محل انفجار به سرعت و پس از تعمیر خط لوله برطرف خواهد شد، ضمن اینکه سوخت مایع مورد نیاز و LPG در این مناطق فراهم شده و در اختیار روستاهای مورد نظر قرارخواهد گرفت؛ لذا مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند.

آخرین وضعیت شهرستان بروجن در پی انفجار خط اصلی گاز

فرماندار بروجن آخرین وضعیت شهرستان در پی انفجار خط اصلی انتقال گاز سراسری را تشریح کرد.

فتاح کرمی، فرماندار بروجن با اشاره به اینکه ساعت ۱:۵٠ چهارشنبه، دو خط از چهار خط گاز سراسری دچار آتش سوزی شدند، اظهار کرد: در پی این حادثه، جاده به مدت دو ساعت بسته شد و با استقرار نیروهای امنیتی و فروکش کردن آتش، جاده بازگشایی شد.

او افزود: اکنون اکیپ‌های تعمیرات و مهندسی شرکت گاز ایران خطوط منطقه ۲ در محل مستقر هستند و تا یک ساعت دیگر عملیات حفاری انجام می‌شود.

کرمی ادامه داد: امیدواریم ظرف مدت کوتاهی تعمیر خطوط انجام شده و مشکل و خللی در گازرسانی به هموطنان عزیز ایجاد نشود.

فرماندار بروجن با اشاره به اینکه خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشته است، تاکید کرد: به منظور جلوگیری از افت گاز آغاز به کار مدارس این شهرستان از ساعت ۹ آغاز خواهند شد. 

انفجار در بروجن

ثبت ۶۲۱ زلزله در محدوده انفجار خط لوله گاز شهرستان بروجن

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به گسیختگی لوله اصلی گاز در محدوده شهرستان بروجن و آتش‌سوزی ناشی از آن، گفت: یکی از دلایل وقوع این سانحه می‌تواند ناشی از حرکات زمین باشد؛ چرا که طبق داده‌های مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک در محدوده محل سانحه لوله گاز اصلی ۶۵ لرزه‌خیزی بالایی دارد، به گونه‌ای که در مدت ۱۸ سال در گستره‌ای به شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف، حدود ۶۲۱ زلزله با بزرگای ۲.۵ و بالاتر رخ داده است.

دکتر علی بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  با اشاره به گسیختگی لوله اصلی گاز در محدوده شهرستان بروجن و آتش‌سوزی ناشی از آن در بامداد امروز چهارشنبه، ۲۵ بهمن، گفت: بر اساس اخبار رسانه‌ها در حوالی ساعت یک بامداد امروز چهارشنبه گسیختگی لوله اصلی گاز در محدوده گردنه حلوائی در مسیر بین بروجن – لردگان موجب خروج ناگهانی گاز، انفجار و آتش‌سوزی آن شد که از فواصل دور قابل رؤیت بوده و موجب وحشت ساکنین اطراف شده است.

او موقعیت این سانحه را در مسیر بروجن به لردگان و نرسیده به سه راهی بلداجی دانست و افزود: سه راهی بلداجی در ۱۲ کیلومتری خروجی شهر بروجن (میدان جهاد) به سمت جنوب غرب به سمت لردگان بوده است، دلایل احتمالی گسیختگی لوله گاز و آتش‌سوزی ناشی از آن می‌تواند ناشی از طبیعی بودن حادثه باشد و البته نیاز به مشاهدات میدانی است. از جمله این دلایل طبیعی می‌توان به «حرکات دامنه‌ای» با توجه به شیب تند مسیر در نزدیکی گردنه حلوائی (شیب تا ۱۰درصد) اشاره کرد که می‌تواند حرکات دامنه‌ای در این ناحیه باشد که با بارندگی‌های اخیر و وقوع زمین لغزش و نیز رخداد سنگ افت‌ها احتمالا می‌تواند از دلایل گسیختگی لوله اصلی گاز باشد.

بیت‌اللهی، جنبائی گسل اصلی جوان زاگرس را از دیگر دلایل طبیعی احتمالی این سانحه دانست و یادآور شد: گسل اصلی و رورانده زاگرس یکی از طویل‌ترین و جنباترین گسل‌های ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس و محدوده سرزمینی کشور ایران است. برهم نهی محدوده سانحه به موقعیت عبوری گسل اصلی جوان زاگرس در شکل زیر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد محدوده حادثه واقع در گردنه حلوائی در بخش فرادیواره‌ای این گسل قرار گرفته و این احتمال تقویت می‌شود که جنبائی و بالاآمدگی تدریجی این گسل نیز یکی از دلایل بروز تنش در لوله گاز اصلی و وقوع حادثه آتش‌سوزی شود.رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رخداد زلزله‌ها در محدوده این خط لوله گاز را از دیگر دلایل طبیعی احتمال وقوع گسیختگی خط لوله نام برد و یادآور شد: بررسی داده‌های مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد در محدوده محل سانحه لوله گاز اصلی ۶۵، لرزه‌خیزی بالایی دارد؛ به گونه‌ای که از سال ۲۰۰۶ تا کنون در مدت زمان ۱۸ سال در گستره‌ای به شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف، حدود ۶۲۱ زلزله با بزرگای ۲.۵ و بالاتر رخ داده است.

او تاکید کرد: بررسی رخدادهای لرزه‌ای سه روز اخیر نشان می‌دهد که تنها در روز ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ در شمال غربی بلداجی زلزله با بزرگای ۲.۸ و به فاصله ۱۶ کیلومتری محل سانحه لوله گاز رخ داده که این حادثه با توجه به بزرگای آن نمی‌تواند تاثیری در گسیختگی لوله گاز داشته باشد.

بیت‌اللهی اظهار کرد: با بررسی فرسودگی لوله اصلی گاز ۶۵ و اتصالات آن و بررسی سایر عوامل غیر طبیعی دیگر، در صورت احتمال تاثیر عوامل طبیعی پیشنهاد می‌شود دو مورد اولویت‌دار «ناپایداری دامنه» (وقوع زمین‌لغزش، سنگ افت) و «جنبائی گسله اصلی جوان زاگرس» به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

اوضاع در بروجن تحت کنترل است

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان بروجن در پی انفجار خطوط لوله گاز، گفت: خوشبختانه اوضاع تحت کنترل است و مشکل خاصی نیست.

خسرو کیانی، مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری  در خصوص آخرین وضعیت شهرستان بروجن در پی انفجار خطوط لوله گاز، اظهار کرد: این حادثه شب گذشته در محدوده شهر گندمان اتفاق افتاد.

او افزود: با حضور همه عوامل امدادی هلال احمر، آتش نشانی، امداد گاز، اورژانس، نیروهای انتظامی، مدیریت بحران، شرکت گاز، فرماندار، بخشدار، اعضای ستاد بحران شهرستان بروجن و نیروهای امدادی خطوط انتقال سراسری گاز منطقه ۴ آتش مهار شد و خطوط در حال تعمیر هستند.

 کیانی تصریح کرد؛ خوشبختانه اوضاع تحت کنترل است و مشکل خاصی نیست.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری  تاکید کرد: علت حادثه در دست بررسی است. خط انتقال گاز خرم‌بید بعد از انفجار بلافاصله جایگزین شد.

انفجار در بروجن

قطعی گاز به دنبال انفجار در خط لوله گاز سراسری بروجن

گاز ادارات و صنایع لرستان، خراسان شمالی و زنجان قطع شد.

به دنبال انفجار در خط لوله گاز سراسری در بروجن چهارمحال و بختیاری که به کفته مسئولان، بر اثر یک خرابکاری رخ داده، گاز صنایع و ادارات چند استان قطع شده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: تا زمانی که خط لوله انتقال ترمیم شود ممکن است در برخی نقاط در کشور و در چهارمحال و بختیاری افت فشار گاز را شاهد باشیم.

خسرو کیانی، مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در خصوص احتمال خرابکاری در انفجار خط لوله انتقال گاز در شهرستان بروجن، اظهار کرد: گزارش‌های فنی در این خصوص در حال بررسی است و تا این گزارش اعلام نشود، نمی‌توانیم خرابکاری را تایید کنیم.

او افزود: در هر صورت انفجار در خط لوله انتقال گاز رخ داده است و دلایل این اتفاق در حال بررسی است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حال حاضر اوضاع تحت کنترل است و مشکل خاصی وجود ندارد.

کیانی در خصوص وسعت آتش‌سوزی، عنوان کرد: آتش‌سوزی نقطه‌ای بوده و تنها لوله و گاز موجود در آن بوده است که دچار آتش شده است.

او تاکید  کرد: بلافاصله شیرهای گاز بسته شدند و گازی که در لوله در محدوده بود سوخته است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در خط لوله سراسری رخ داده است، اضافه کرد: سعی شده است تا مشکلی در انتقال گاز در کشور وجود نداشته باشد.

کیانی بیان کرد: در هر صورت خط سراسری دچار آتش‌سوزی شده است و وقفه‌ای در آن ایجاد شده است، تا زمانی که خط لوله انتقال ترمیم شود ممکن است در برخی نقاط در کشور و در چهارمحال و بختیاری افت فشار گاز را شاهد باشیم.

او با بیان اینکه ترمیم و اصلاح خط لوله انتقال گاز بستگی به این دارد که خط تا چه میزان دچار آسیب شده است، تاکید کرد: به همین جهت باید عملیات حفاری انجام تا مشخص شود خسارت‌ها در منطقه چقدر است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه همه چیز تحت کنترل است، یادآور شد: مردم نگران نباشند، همه سعی و تلاش مسؤولان این است که همچنان خدمات‌رسانی گاز تداوم داشته باشد.

کیانی افزود: احیاناً اگر در منطقه‌ای افت فشار گاز گزارش شد، در حداقل زمان ممکن این مشکل رفع خواهد شد، ضمن اینکه پیش‌بینی‌هایی شده است تا سوخت دوم جایگزین شود و اگر ضرورت هم داشته باشد شرکت نفت آمادگی دارد که سوخت‌های دوم و سوم تحت عنوان سوخت‌های مایع یا گاز کپسولی را توزیع کند.

مردم بروجن پس از انفجار چه نکات ایمنی در خصوص گاز را رعایت کنند؟

مدیر مرکز آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بروجن به تشریح موارد ایمنی مخصوصا در هنگام اتصال گاز را تشریح کرد.

اسماعیل یزدانی، مدیر مرکز آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بروجن اظهار کرد: حادثه‌ای که بامداد امروز در بروجن اتفاق افتاده، منجر به قطعی گاز شده است، هنگامی که گاز وصل می‌شود، رگلاتورها به طور اتوماتیک قطع می‌شوندت یعنی ورودی گاز وجود ندارد.

او افزود: مردم زمانی که بخواهند گاز را وصل کنند باید با شماره ۱۹۴ حوادث گاز اطلاعات لازم را دریافت و درخواست کمک کنند.

یزدانی گفت: باتوجه به اینکه در منطقه سردسیر سکونت داریم و از دستگاه‌هایی همچون بخاری و پکیج استفاده می‌کنیم،  دستگاه‌ها براثر قطع گاز خاموش شده‌اند و دارای سیستم‌های ایمنی و ترموکوپل هستند و مشکل خاصی ندارند. 

به گفته مدیر مرکز آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بروجن، دغدغه‌ای که آتش‌نشانان دارند، در خصوص سماورهای گازی بوده که متاسفانه بسیاری از آن‌ها استاندارد نیستند و ایمنی در آن‌ها رعایت نشده است؛ این سماورها دارای ترموکوپل نیستند، اگر گاز وصل شد و روی حالتی که قرار داشته و خاموش شده، باشد احتمال نشت گاز وجود دارد و ممکن است منجر به ایجاد حادثه شود، اگر حادثه‌ای رخ داد یا شهروندان احتیاج به مشاوره داشتند، با شماره ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرند تا کارشناسان راهنمایی‌های لازم را انجام دهند.

 

حجم ویدیو: 1.84M | مدت زمان : 00:00:55
منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها