|

تلویزیون رسانه‌ای با تاثیر اندک

امروزه و در عصر گسترش اینترنت و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، دسترسی به انواع و اقسام رسانه را امکان پذیر شده است.

فاطمه شفیعی-سردبیر ویژه نامه شرق اصفهان:‌ امروزه و در عصر گسترش اینترنت و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، دسترسی به انواع و اقسام رسانه را امکان پذیر شده است.

اگر روزگاری این انسان بود که به دنبال رسانه‌ها می‌دوید اما امروزه این رسانه است که به دنبال انسان می‌دود چرا که دیگر مخاطب تصمیم می‌گیرد چه ببیند، چه بشنود و چه بخواند.

مخاطب امروز دیگر مایل نیست تنها نقش مصرف کننده اطلاعات داشته باشد بلکه خواهان مشارکت، بیان نظر، تحلیل، انتقاد و پیشنهاد درباره محتوای رسانه‌ها است. رسانه‌های اجتماعی این امکان را برای مخاطبان فراهم می‌کنند؛ اما رسانه‌های جمعی به دلیل ساختار یک طرفه و متمرکز خود این نیاز را برآورده نمی‌کنند. از سوی دیگر این رسانه ها، به دلیل تحت تأثیر قرار گرفتن از عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و غیره، گاهی اوقات از ارائه اطلاعات صحیح، شفاف و بی‌طرف منحرف می‌شوند و به تبلیغ، تحریف و یا سانسور پردازند که همین رویه خود باعث کاهش اعتماد مخاطب به رسانه‌هایی مانند تلویزیون شده و آنها را به سمت رسانه‌های اجتماعی که فضایی دموکراتیک، گوناگون و چند صدایی را ارائه می‌دهند هل می‌دهد. به عبارت دیگر مرجعیت رسانه‌ای و خبری از تلویزیون به سمت رسانه های اجتماعی کشیده می‌شود.

بنابراین آنچه مهم است این است که تلویزیون به عنوان سمبل رسانه جمعی، باید بر روی ارائه محتوایی که دارای ارزش افزوده، اعتبار، اصالت و اخلاقیات باشد تمرکز کنند و از تکرار، تقلید و حاشیه رفتن پرهیز کنند. محتوای تولید شده باید به مخاطب آموزش دهد، اندیشه و تفکر او را درگیر کند، افکار عمومی را ارتقا دهد و به حل مسائل جامعه کمک کند. اگر این نگاه و تغییرات حاصل نشود و توسعه کیفی برنامه‌ها مورد توجه قرار نگیرد، کسب رضایت مخاطب امروزی دیگر به آسانی امکان پذیر نیست و بنابراین، خطر از دست دادن مخاطب هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

آنچه از دریچه تلویزیون چه در اخبار و اطلاع رسانی و چه در نمایشها و سریالها در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، با تجربه زیسته و واقعی اکثریت مردم تفاوت بسیار دارد و همین امر باعث می‌شود مخاطب به چنین رسانه‌هایی پشت کند

به نقل از خبرگزاری ایرنا ،امیرعبدالرضا سپنجی، کارشناس رسانه و علوم ارتباطات، اعتقاد دارد بی توجهی به ذائقه مخاطب سبب رویگردانی آنها از رسانه تلویزیون ملی و توجه به دیگر رسانه‌ها شده است و به منظور بازسازی اعتماد دوباره می‌بایست به مخاطب شناسی، نیازسنجی و نظرسنجی‌های دقیق از نیاز و دغدغه های مخاطبان پرداخت.

تلویزیون یکی از سرگرمی های همیشگی خانواده‌ها است که بالا نشین خانه‌ها است و کارکردهایی همچون اطلاع رسانی را نیز در برنامه خود دارد. عملکرد صدا و سیما در ساخت برنامه های پربیننده نقش زیادی در جذب مخاطبان دارد که متأسفانه در سال های اخیر با وجود بودجه بالا آنچنان که باید مورد اقبال مخاطب نبوده است .

یکی از شهروندان در پاسخ به اینکه آیا تلویزیون رسانه مورد نظر آنها هست یا خیر می‌گوید: در سالهای گذشته فقط دو شبکه تلویزیونی بود و چند فیلم سینمایی و اخبار بیشتر مورد توجه ما بود ولی در حال حاضر تلویزیونی تبدیل شده به سینمای کره، چین و هند و فیلم و سریال های ایرانی که تولید می‌شوند بسیار اندک هستند و گاهی بیش از 4 بار از طریق شبکه های مختلف تکرار می‌شوند، تضاد های بسیار و کم شدن صداقت در برخی برنامه‌ها، سبب شده تا استفاده از شبکه های خانگی و دیگر رسانه‌ها را ترجیح دهیم.

ماجرای دیگری که مخاطبان را دچار تضاد فراوان می‌کند تبلیغات تلویزیونی است که با زندگی واقعی مردم فاصله بسیار دارد.

هلدینگ های تجاری برای تبلیغات محصول خود در تلویزیون از لوکس‌ترین تجهیزات و لوکیشن‌ها بهره می‌گیرند، برای مثال برای تبلیغ یک یخچال از کیک نیم متری و انواع خوراکی های رنگی با یک آشپزخانه لوکس استفاده می‌شود و این در صورتی است که بخشی از مردم در خانه‌ای اجاره‌ای با وسایل قدیمی در تهیه مایحتاج اولیه زندگی دچار مشکل هستند.

خوراکی ها،تنقلاتی در تبلیغات بازارگانی به نمایش در می‌آید که در شبکه سلامت همان صدا و سیما، خوردن آن را برای سلامتی مضر اعلام می‌کند!!!

آگهی و در آمد به چه قیمتی؟؟؟؟؟

و اما شبکه های تلویزیونی استانی هم داستان دیگری دارند.

اصفهان با پیشینه تاریخی هنری و ادبی، جهان‌شهری است که در هنر و ادب، ابنیه تاریخی و بزرگان ادیب، دانشمند و هنرمند قدمتی پر و پیمان دارد.

تلویزیون استانی اصفهان با عملکردی ضعیف تاکنون هیچ فیلم و مستند قابل توجهی برای معرفی این همه فرهنگ و هنر ارائه نداده و این شبکه نیز از مخاطبان اندکی دارد..

کمبود مجری های بومی حرفه‌ای، برنامه‌های تکراری و کلیشه‌ای و آگهی محور، نبود خلاقیت و جذابیت در برنامه های شبکه اصفهان این شبکه استانی را با کاهش مخاطب روبه‌رو کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها