|

فزایش بودجه «شهر آفتاب» کمک به توسعه صنعت نمایشگاهی ایران

با مصوبه شورای دوم شهر تهران در سال 1384، مقرر شد شهر نمایشگاهی جدیدی در جنوب تهران احداث و نمایشگاه بین‌المللی تهران به آن مکان منتقل شود. از ابتدا قرار بود شهر آفتاب طی دو سال و بودجه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان احداث شده و تا سال 1386به بهره‌برداری برسد.

با مصوبه شورای دوم شهر تهران در سال 1384، مقرر شد شهر نمایشگاهی جدیدی در جنوب تهران احداث و نمایشگاه بین‌المللی تهران به آن مکان منتقل شود. از ابتدا قرار بود شهر آفتاب طی دو سال و بودجه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان احداث شده و تا سال 1386به بهره‌برداری برسد. با این حال در سال 1387 احداث آن به پنج سال بعد موکول شد. سرانجام در فروردین‌ماه ۹۵، با افتتاح ایستگاه متروی شهر آفتاب راه برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های مهم در این مجموعه هموار شد. پس از آن تاریخ و به‌ویژه بعد از آب‌گرفتگی مجموعه حین برگزاری نمایشگاه، این مجموعه برای برگزاری نمایشگاه‌ها دیگر مورد استقبال قرار نگرفت تا آنکه در سال جاری شهرداری با تغییر تیم مدیریتی مجموعه، تلاش کرد آن را دوباره رونق دهد. یکی از انتقادات همیشگی از نمایشگاه شهر آفتاب کمبود فضای نمایشگاهی بود. عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب معتقد است علاوه بر آغاز عملیات احداث 16 سالن جدید نمایشگاهی جدید به مساحت نزدیک بر 48 هزار متر‌مربع، فضای نمایشگاهی ساختمان تجارت جهانی این مجتمع نیز تکمیل شده است. با مجموع این اتفاقات، مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تا خردادماه سال آینده دارای بیش از 150 هزارمترمربع سرپوشیده خواهد شد و هر بهانه‌ای را برای عدم انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب از بین خواهد برد. او در‌این‌باره گفت: با احتساب مجموع فضاهای باز و مسقف و فضاهای نمایشگاهی در حال احداث، این ظرفیت در سال 1403 وجود دارد که نمایشگاه‌های نفت و کتاب به صورت هم‌زمان در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شود.

 

هفته گذشته در خبرها خواندیم که قرارداد برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی تهران در شهر آفتاب به امضای غلامرضا جمالی،‌ رئیس روابط‌عمومی شرکت ملی نفت ایران و مدیر نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب رسید. اما خبر دیگری که در این بین جالب توجه بود، افزایش بودجه 500 میلیاردی نمایشگاه شهر آفتاب بود که با مصوبه شورای شهر تهران، به 2000 میلیارد تومان افزایش یافت. اما در شهر آفتاب چه اتفاقی افتاد که بودجه آن چهار برابر شده است؟ به همین منظور سری به سایت این شرکت و حساب توییتر مدیرعامل آن، عباس تقدسی‌نژاد زدیم. تقدسی‌نژاد با سابقه حضور در بسیج دانشجویی، از مؤسسان اردوهای جهادی دانشجویی بوده و در مدیریت پروژه‌های نفت و گاز در پارس جنوبی حضور داشته است. حالا تقدسی‌نژاد پس از گذشت یک ‌سال از پذیرفتن مسئولیت مدیرعاملی شهر آفتاب، در حساب توییتری خود، دستاوردهای یک‌ساله شهر آفتاب را منتشر کرده است. در ادامه دستاوردهای یک سال گذشته شهر آفتاب را به اختصار ذکر می‌کنیم:

1. تدوین استراتژی فرانمایشگاهی برای ایجاد مثلث اقتصادی جنوب تهران و راه‌اندازی اولین ناحیه تجاری کشور

2. ‌تغییر اساس‌نامه شرکت نمایشگاهی؛ چراکه شرکت بر اساس اساس‌نامه قبلی صرفا بهره‌بردار بود و اجازه توسعه نمایشگاه را نداشت (این فرایند با توجه پروسه‌های اداری طولانی بیش از 10 ماه به طول انجامید و نهایتا با تصویب شورای شهر به فرمانداری رفت و اکنون امکان استفاده دارد.

3. ‌پیشنهاد تغییر نام شرکت از شرکت بهره‌برداری نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به شرکت نمایشگاه بین‌المللی تهران که در نهایت در صحن شورای اسلامی شهر به «شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی آفتاب تهران» تغییر یافت.

4. ‌تغییر ساختار سازمانی شرکت متناسب با فعالیت‌های نمایشگاهی نه ساختار متناسب با مناطق ۲۲گانه شهرداری که قبلا تنظیم شده بود.

5. آغاز فرایند اخذ ایزوهای مختلف و مرتبط با فعالیت‌های نمایشگاهی که در حال انجام است.

6. تزریق و به‌کارگیری نیروها و مدیران خوش‌فکر، تازه‌نفس، علاقه‌مند و فعال

7. ‌اصلاح بودجه شرکت (بودجه ۳۶ میلیارد تومانی در ابتدای کار که در متمم بودجه به ۳۳۶ میلیارد نقد افزایش یافت و در بودجه سال بعد (۱۴۰۲) به رقمی حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان (نقد و غیرنقد) افزایش یافت.

8. ‌تفاهم برای برگزاری ۴۰ نمایشگاه در سال ۱۴۰۱ که با وجود کارشکنی‌های مختلفی که در صنعت نمایشگاهی صورت گرفت در نهایت موفق به اجرای ۳۰ عنوان تا پایان سال خواهیم شد.

9. انتقال نمایشگاه‌هایی چون کاشی سرامیک، سنگ، رویداد جامع شهری و... که سال‌ها در نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود به شهر آفتاب

10. ‌عقد تفاهم‌نامه برای انجام ۶۰ موضوع نمایشگاهی تازه در سال ۱۴۰۲

11. افزایش ۲۰۰۰ برابری ترند خبری شهر آفتاب نسبت به پنج سال پیش

12. ‌رفع عیوب مختلف ایجادشده ناشی از خواب چندساله گذشته نمایشگاه و عدم رسیدگی‌های فنی، عمرانی، فضای سبز و... (برخی بخش‌های نمایشگاه پس از دوره افتتاح ۹۵، برای اولین‌بار دوباره زیر بار رفته و استفاده شدند)

13. آغاز عملیات ساخت ۴۸ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی جدید علاوه بر فضاهای فعلی

14. ‌ساختمان تجارت جهانی۱ که مشارکتی توسط بخش خصوصی ساخته شده بود (۸۱ هزار متر فضا)، به دلیل عدم انجام تعهدات شهرداری(صدور پروانه، انشعابات و...) هشت سال بلاتکلیف بود و روی ۸۳ درصد پیشرفت متوقف مانده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده و رفع مشکلات مربوطه، ابتدای سال بعد زیربار خواهد رفت.

15. ‌ایجاد تعامل سازنده با انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، اصناف و مجموعه‌های مختلف مرتبط با برگزاری نمایشگاه‌ها به‌طوری که تقریبا هیچ مجموعه مرتبطی وجود ندارد که حداقل یک بار جلساتی برای جلب نظر و همکاری برای رونق امور نمایشگاه با ایشان گذاشته نشده باشد.

16. ایجاد دسترسی از اتوبان به نمایشگاه

17. ‌عقد تفاهم‌نامه و توافقات همکاری با مدیران سایت‌های نمایشگاهی ارمنستان، تاجیکستان، روسیه، نجف، سلیمانیه و... و دعوت بیش از ۳۰ سفیر و هیئت تجاری از کشورهای مختلف در زمان برگزاری نمایشگاه‌های انجام شده

18. آغاز فرایند پیاده‌سازی استانداردهای مختلف و تعریف بیش از ۱۲۰ پروژه در آفتاب

19. ‌آغاز فرایند تبدیل‌کردن گرید شرکت از C به A+ در شهرداری تهران با توجه به تغییرات انجام‌شده

20. جلسات تخصصی با غرفه‌داران و پیگیری رونق کسب‌وکار آنها در مجموعه‌های مختلف شهرداری، دولت و سایر مراجع

21. ‌عقد قرارداد با وزارت نفت برای برگزاری نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی ۱۴۰۲ برای اولین بار در نمایشگاه آفتاب تهران

22. پیگیری برای اقناع مدیران مؤثر مرتبط با برگزاری نمایشگاه کتاب جهت انتقال‎ نمایشگاه کتاب به نمایشگاه آفتاب که امیدوارم این مهم برای سال ۱۴۰۲ محقق شود.

23. ‌ثبت رکورد بیشترین بازدیدکننده از شهر آفتاب در برگزاری نمایشگاه ‎موتورسیکلت در نمایشگاه بین‌المللی آفتاب تهران

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها