|

آغاز نبرد والیبال قهرمانی آسیا از امروز

ژاپن پرافتخارترین، ایران مدافع جام

بیست‌و‌دومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی آسیا از امروز، ۲۸ مرداد، تا چهارم شهریور با حضور ۱۸ تیم به میزبانی ارومیه برگزار می‌شود. تیم ملی ایران بعد از لیگ ملت‌ها در تهران اردو زد و از ۱۴ مرداد هم اردوی آماده‌سازی خود را در ارومیه آغاز کرد تا آماده حضور در جام بیست‌و‌دوم شود و از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

ژاپن پرافتخارترین، ایران مدافع جام

بیست‌و‌دومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی آسیا از امروز، ۲۸ مرداد، تا چهارم شهریور با حضور ۱۸ تیم به میزبانی ارومیه برگزار می‌شود. تیم ملی ایران بعد از لیگ ملت‌ها در تهران اردو زد و از ۱۴ مرداد هم اردوی آماده‌سازی خود را در ارومیه آغاز کرد تا آماده حضور در جام بیست‌و‌دوم شود و از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. اما در این راه حریف سرسختی همچون ژاپن را پیش‌رو دارد که پرافتخارترین تیم این رقابت‌هاست. ژاپن در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ به‌عنوان یک تیم آسیایی برای اولین بار در تاریخ لیگ ملت‌ها موفق به کسب مدال شد و در جایگاه سوم ایستاد؛ بنابراین از آمادگی و انگیزه بالایی برای حضور در این رقابت‌ها برخوردار است. اولین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۱۹۷۵ به میزبانی استرالیا برگزار شد و ژاپن به قهرمانی رسید. سه دوره دیگر این مسابقات با دوره قبلی چهار سال فاصله داشت، اما از سال ۱۹۸۹ این مسابقات به صورت دو سال یک بار برگزار شده است.

قهرمانان ۱۰ دوره اخیر این رقابت‌ها به شرح زیر است:

۲۰۰۳ تیانجین: کره‌جنوبی/ ۲۰۰۵ سوپان‌بوری: ژاپن/ ۲۰۰۷ جاکارتا: استرالیا/ ۲۰۰۹ مانیل: ژاپن/ ۲۰۱۱ تهران: ایران/ ۲۰۱۳ دوبی: ایران/ ۲۰۱۵ تهران: ژاپن/ ۲۰۱۷ گرسیک: ژاپن/ ۲۰۱۹ تهران: ایران/ ۲۰۲۱ فوناباشی: ایران

پرافتخارترین تیم‌های قهرمانی آسیا:

ژاپن: ۹ قهرمانی، 4 نایب‌قهرمانی، 4 دوره سومی

کره جنوبی: 4 قهرمانی، 4 نایب‌قهرمانی، 9 دوره سومی

ایران: 4 قهرمانی، 2 نایب‌قهرمانی، یک دوره سومی

بین تیم‌های آسیایی، چین سه دوره (۱۹۷۹، ‌۱۹۹۷ و ۱۹۹۹) و استرالیا هم یک دوره (۲۰۰۷) قهرمان شده‌اند.

گروه‌بندی مرحله مقدماتی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا ۲۰۲۳:

گروه A: ایران، هنگ‌کنگ و عراق

گروه B: ژاپن، ازبکستان و تایلند

گروه C: چین، قزاقستان و اندونزی

گروه D: چین‌تایپه، بحرین و مغولستان

گروه E: قطر، هند و افغانستان

گروه F: پاکستان، کره‌جنوبی و بنگلادش

تیم‌های شرکت‌کننده در بیست‌ودومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا سه‌شنبه ۳۱ مرداد استراحت دارند و دیدارهای مرحله حذفی از چهارشنبه اول شهریور با برگزاری هشت مسابقه آغاز می‌شود. تیم‌های ایران و ژاپن که عنوان قهرمان و نایب‌قهرمان دوره قبل این مسابقات را دارند، در صورت پیروزی در روز نخست مرحله پلی‌آف، مستقیم به مرحله نیمه‌نهایی صعود می‌کنند. دیگر مراحل این رقابت‌ها نیز روزهای دوم تا چهارم شهریور با ۱۹ مسابقه پیگیری خواهد شد تا در نهایت از تیم‌های برتر مسابقات رونمایی شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها