|

نگاهی به صدمین رویارویی پرسپولیس و استقلال که فردا برگزار می‌شود

در کمین خوشبختی

بدون تردید در هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر جاری، شاهد یکی از حساس‌ترین شهرآوردهای تاریخ خواهیم بود. جایی که دو تیم استقلال و پرسپولیس به همراه سپاهان، سه ضلع مثلث قهرمانی را تشکیل می‌دهند.

در کمین خوشبختی

 مصاف صدم قرمز و آبی پایتخت هم از راه رسید. عصر یکشنبه سوم اردیبهشت، شاهد دیداری ویژه خواهیم بود. روزی که مصاف‌های پرسپولیس و استقلال وارد باشگاه «صدتایی‌ها» می‌شود. افسوس که ورزشگاه ملی و پیر آزادی قرار است در غیاب زنان هوادار فوتبال، تنها از ۱۵ هزار تماشاگر مرد مشتاق و حامی دو تیم میزبانی کند.

 

 تساوی یعنی تعارف جام به سپاهان

بدون تردید در هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر جاری، شاهد یکی از حساس‌ترین شهرآوردهای تاریخ خواهیم بود. جایی که دو تیم استقلال و پرسپولیس به همراه سپاهان، سه ضلع مثلث قهرمانی را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، استقلال و سپاهان دارای ۵۵ و پرسپولیس صاحب ۵۴ امتیاز است. بدین ترتیب تیم بازنده احتمالا از کورس جا می‌ماند و تیم برنده خوشبختی را در آغوش می‌گیرد. نتیجه تساوی نیز به معنای تعارف جام از سوی تهرانی‌ها به اصفهانی‌هاست!

 

استقلال ۲۶- پرسپولیس ۲۵

۱۶ فروردین ۱۳۴۷ نخستین تقابل پرسپولیس و استقلال شکل گرفت. از آن تاریخ تاکنون دو تیم ۹۹ بار برابر هم به میدان رفته‌اند که سهم استقلال ۲۶ و سهم پرسپولیس ۲۵ برد بوده‌ و ۴۸ بازی نیز مساوی شده است. در این بازی‌ها مجموعا ۱۸۹ گل به ثمر رسیده‌ که ۹۷ گل سهم سرخپوشان و ۹۲ گل سهم آبی‌پوشان بوده است. در میان این دیدارها، نتیجه یک بازی (سوپرجام) بدون برگزاری، ۳-۰ به سود پرسپولیس اعلام شد. ۳ بازی نیز نیمه‌تمام ماند که با حکم کمیته انضباطی ۳-۰ به سود استقلال ثبت شد.

 

 پیام حیدری و دومین تجربه دربی

دربی ۱۰۰ ساعت ۱۶ فردا (یکشنبه ۳ اردیبهشت) با سوت پیام حیدری آغاز می‌شود. او پیش از این یکبار در جام‌حذفی سوت شهرآورد را در اختیار داشته که با نتیجه تساوی در وقت‌های قانونی و برتری استقلال در ضربات پنالتی همراه شد. پیام حیدری جوان‌ترین داور دربی محسوب می‌شود؛ او ۳ سال پیش در ۳۳ سالگی بازی استقلال - پرسپولیس را قضاوت کرد. محسن ترکی و علیرضا فغانی (هر کدام ۷ بار) رکورددار قضاوت دربی هستند.

 

 برابری استقلال و پرسپولیس در اردیبهشت

استقلال و پرسپولیس در تاریخ بازی‌های‌شان 5 بار در اردیبهشت‌ماه به مصاف هم رفته‌اند. نخستین دربی اردیبهشتی در سال ۵۴ بود که آبی‌پوشان ۳-۱ پیروز شدند. دومین تقابل ۱۸ اردیبهشت ۵۶ بود که آبی‌پوشان با ۳ گل حریف خود را شکست دادند. دو تیم در ۱۹ اردیبهشت ۸۱ به تساوی بدون گل رضایت دادند. چهارمین دربی در این ماه از بهار در سال ۹۴ برگزار و با پیروزی ۱-۰ سرخپوشان همراه شد. ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ آخرین تقابل دو تیم در این ماه بوده که پرسپولیس با تک گل عیسی آل‌کثیر به برتری رسید.

 

 گلزنان خارجی دربی

در ۹۹ دربی گذشته، بازیکنان خارجی پرسپولیس موفق به ثبت ۹ گل شده‌اند. ایمون زاید با زدن ۳ گل در صدر قرار دارد. بشار رسن و گئورگی گولسیانی هرکدام با ۲ گل و عیسی ترائوره و جری‌ بنگسون هرکدام با یک گل، نام خود را در این بازی بزرگ ثبت کرده‌اند. در سمت مقابل، رودی ژستد با گلزنی در دربی ۹۸ به نخستین گلزن خارجی استقلال در تاریخ دربی‌ها تبدیل شد. برای دربی پیش‌رو، سیلوا و یامگا در جمع آبی‌ها و گولسیانی، حنانوف، پریرا و دیاباته در جمع سرخ‌ها حضور دارند.

 

 طلسم ۶۱ ماهه آبی‌ها

استقلال در سال‌های گذشته توانسته ۲ بار پرسپولیس را در جام‌حذفی از گردونه رقابت‌ها کنار بزند و به مرحله بعدی صعود کند که هر ۲ پیروزی آبی‌پوشان در ضربات پنالتی به‌دست آمده. در واقع آبی‌ها در ۱۲ دربی اخیر، در وقت قانونی به ۸ تساوی رضایت داده و در ۴ مسابقه هم در قامت تیم بازنده از میدان خارج شده‌اند. آخرین برد استقلال در دربی با هدایت وینفرد شفر به‌دست آمده که با گل وریا غفوری، پیروزی در دربی را جشن گرفتند. از آن مسابقه که دهم اسفند ۹۶ برگزار شد، حدود ۶۱ ماه می‌گذرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها