|

صعود کروات‌ها با درخشش دروازه‌بان در ضربات پنالتی

پنجمین بازی مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های جام جهانی قطر بین تیم‌های ژاپن و کرواسی برگزار شد. نهایتا بازی دو تیم با نتیجه یک بر یک به ضربات پنالتی کشیده شد که لیواکویچ، دروازه‌بان کرواسی با درخشش خود توانست سه پنالتی سامورایی‌ها را مهار کند و تیمش را به مرحله بعدی جام بفرستد.

صعود کروات‌ها با درخشش دروازه‌بان در ضربات پنالتی

به گزارش شبکه شرق، تیم‌های ژاپن و کرواسی در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2022 قطر امشب  ساعت 18:30 در ورزشگاه الجنوب قطر برگزار شد.

شوئیچی گوندا (دروازه‌بان)، شوگو تانیگوچی، یوتو ناگاتومو، واتارو اندو، ریتسو دوان، هیدماسا موریتا، جونیا ایتو، دائیچی کامادا، تاکاهیرو تومیاسو، مایا یوشیدا و دایزن مائدا 11 نفر تیم ملی ژاپن هستند که هاجیمه موریاسو سرمربی این تیم، در ابتدای این بازی آن‌ها را به زمین فرستاد.

دومینیک لیواکویچ، برنا باریشیچ، ایوان پرشیچ، دیان لاورن، ماتئو کواچیچ، آندری کراماریچ، لوکا مودریچ، مارسلو بروزویچ، برونو پتکوویچ، یوشکو گواردیول و یوسیپ یورانووییچ ترکیب اصلی تیم ملی کرواسی است که مقابل ژاپن قرار گرفته‌اند.

تیم ملی ژاپن در مرحله گروهی در بازی نخست مقابل آلمان با کامبکی رویایی دو بر یک پیروز شد. در بازی دوم مقابل کاستاریکا یک بر صفر شکست خورد و نهایتا اسپانیا را دقیقا مانند آلمان غافلگیر کرد و با تکرار کامبک دو بر یک شکست داد تا با شش امتیاز صدرنشین گروه E شود و امشب مقابل کرواسی به عنوان تیم دوم گروه F قرار گیرد.

در مقابل تیم ملی کرواسی در بازی نخست مقابل مراکش به تساوی بدون گل رضایت داد. در بازی دوم کانادا را چهار بر یک شکست داد و در بازی پایانی برابر بلژیک به تساوی بدون گل دست یافت تا با پنج امتیاز تیم دوم گروه F باشد و امشب مقابل ژاپن صدرنشین قرار گیرد.

ژاپن و کرواسی

قضاوت این بازی بر عهده اسماعیل الفتح داور مراکشی تبار اهل ایالات متحده آمریکا است و با سوت او این دیدار آغاز شد.

 

آغاز بازی ژاپن و کرواسی

 

نیمه اول

اشتباه مدافعان ژاپن در دقیقه نهم بازی، باعث شد تا کراماریچ در فرصت مناسبی قرار بگیرد اما ضربه او را گوندا به زیبایی مهار کرد.

ژاپنی ها اولین خطر جدی را روی دروازه کرواسی با یک ضربه کرنر تمرین شده ایجاد کردند. ارسال کوتاه به بیرون و گوشه راست محوطه جریمه را ایتو با ارسال دقیق به نزدیکی‌های شش قدم دروازه کرواسی رساند و مدافع پیش تاخته ژاپن تانیگوچی ضربه به سرش را به سمت دروازه زد اما توپ با اختلاف کمی به بیرون رفت.

در دقیقه 9 اشتباه عجیب مدافع ژاپن باعث شد پریشیچ توپ را توپ را از تومیاسو برباید و از جناح چپ به سرعت وارد محوطه شود اما ضربه او توسط گوندا به خوبی دفع شد و در ادامه تجمع بازیکنان مقابل دروازه باعث شد تا گوندا توپ را مال خود کند.

ژاپن و کرواسی

موقعیت مناسب برای کرواسی در دقیقه 26 با بی‌دقتی از دست رفت. توپ از جناح چپ و خط دفاعی کرواسی به پتکوویچ رسید و او پا به توپ وارد محوطه ژاپن شد و سعی داشت از بین پاهای مدافع توپ را به پریشیچ برساند ولی موفق نبود و گوندا توپ را به راحتی در اختیار گرفت.

تا دقیقه 30 این کروات‌ها بودند که تیم برتر زمین بودند اما فرصت‌های نصفه و نیمه این تیم باعث نشد تا دروازه گوندا تا این دقیقه باز شود.

تا دقیقه 40 کار ترکیبی مائدا با پاس زیبای اندو به کامادا همراه شد که او با سر توپ مدافع مستقیمش را از پیش رو جا گذاشت اما ضربه‌ نهاییش جالب نبود و به بیرون رفت.

بازی ژاپن و کرواسی

در دقیقه ۴۲، کار ترکیبی ژاپنی‌ها روی کرنر با ارسال دوآن به یوشیدا رسید و اثرگذاری آن دروازه خالی را برابر مائدا قرار داد تا این بازیکن گل نخست بازی را به ثمر برساند.

بازی با همین نتیجه در نیمه نخست به پایان رسید تا سامورایی‌ها برای صعود به مرحله بعدی امیدوارتر شوند.

نیمه دوم

45 دقیقه دوم با سوت داور مراکشی‌تبار آغاز شد.

 

ژاپن و کرواسی

کرواسی بازی را هجومی آغاز کرد و در دقیقه 55 روی ارسال دژان لوورن و ضربه سر پریشیچ به گل تساوی رسید.

ایوان پریشیچ کرواسی

در دقیقه 57 شلیک زیبای اندو را لیواکوویچ به واکنشی استثنایی به کرنر فرستاد.

ضربه فوق‌العاده مودریچ در دقیقه 63 از پشت محوطه به سمت دروازه ژاپن زده شد. بار دیگر لوکا هنر خود را به نمایش گذاشت و با شوت سنگین و مورب دروازه ژاپن را هدف گرفت اما گوندا با جهش بلند توپ را به کرنر فرستاد.

کراماریچ هم در دقیقه 66 موقعیت داشت تا پاس گل دوم کرواسی را بدهد و آنها را پیش بیاندازد اما ضربه سر بودیمیر با اختلاف کمی از کنار تیر دروازه به بیرون رفت.

تقریبا ده دقیقه بعد توپ ربایی از بازیکنان کرواسی در میانه های میدان پریشیچ را راهی دروازه کرد و او به سرعت  از جناح چپ به محوطه ژاپن نزدیک شد ولی ضربه سرکش او با برخورد به پای بازیکن ژاپن به کرنر رفت.

در دقیقه 86 بازی، ارسال بلند پریشیچ از جناح چپ محوطه کره به ماریو پاسالیچ رسید ولی ضربه سر او از کنار دروازه به بیرون رفت.

بازی در نیم ساعت پایانی نیمه دوم با اشتباه متعدد هافبک های دو تیم، موقعیت جدی به خودش ندید تا بازی با تساوی یک بر یک به وقت اضافه برود.

وقت اضافه اول

بازی ژاپن و کرواسی

در آغاز وقت‌های اضافه این ژاپنی‌ها بودند که بازی را با سرعت و قدرت بیشتر پیش بردند تا بتوانند دروازه حریف را برای دومین بار باز کنند. هرچند مدافعان کرواسی هم کاملا هوشیار بودند.

در دقیقه 105 حرکت انفرادی میتوما از میانه زمین تا پشت محوطه جریمه کرواسی ادامه پیدا کرد و ضربه محکم او را لیواکوویچ دفع کرد.

وقت اضافه دوم

 

در وقت اضافه دوم هم اتفاق خاضی روی دروازه‌ها رخ نداد و هر دو تیم برای مشخص شدن نتیجه این دیدار تن به ضربات پنالتی دادند.

کرواسی

 

ضربات پنالتی

 

پنالتی اول ژاپن را مینامینو زد و دروازه‌بان کرواسی آن را گرفت.

پنالتی ژاپن

پنالتی اول کرواسی را برنا سوسا به گل تبدیل کرد.

پنالتی دوم ژاپن را هم کائورو میتوما زد و باز هم لیواکوویچ مهار کرد.

پنالتی دوم کرواسی را بروزوویچ به گل تبدیل کرد.

پنالتی سوم ژاپن را آسانو به گل تبدیل کرد.

پنالتی سوم کرواسی را لیوایا به تیر دروازه زد.

پنالتی چهارم ژاپن را هم یوشیدا زد و باز هم دروازه‌بان کرواسی مهار کرد.

پنالتی چهارم کرواسی به گل تبدیل شد.

کرواسی

به این ترتیب تیم ملی فوتبال کرواسی با نتیجه 4 بر 2 در مجموع وقت قانونی و ضربات پنالتی برابر ژاپن به برتری رسید و به یک چهارم نهایی جام جهانی صعود کرد. این تیم در مرحله بعد با برنده دیدار برزیل و کره‌جنوبی دیدار می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها