|

کامران قاسم‌پور: حسن را از وقتی که با دمپایی روی سکوی قهرمانی رفتیم می‌شناسم

یزدانی بهترین کشتی‌گیر دنیاست

رقابت کامران با حسن یزدانی از جذاب‌ترین و داغ‌ترین رقابت‌های داخلی چند سال اخیر کشتی ایران بوده؛ رقابتی که منجر به پیشرفت هر دو شده تا جایی که یزدانی توانسته از دیوید تیلور آمریکایی انتقامی سخت بگیرد و قاسم‌پور در وزن بالاتر و با غلبه بر آزادکار قدرتمندی همچون جی دن کاکس آمریکایی، به مدال طلای وزن ۹۲ کیلوگرم جهان بوسه بزند

یزدانی بهترین کشتی‌گیر دنیاست

وحید جعفری: وقتی به اندازه کافی بزرگ باشی، زیر سایه نخواهی ماند، حتی سایه بزرگ‌ترین‌ها! کامران قاسم‌پور زیر سایه نماند و نخواهد ماند؛ چرا‌که به اندازه خودش بوده و هست و کسی نمی‌تواند منکر توانایی‌ها و بزرگی او در دنیای کشتی شود. رقابت کامران با حسن یزدانی از جذاب‌ترین و داغ‌ترین رقابت‌های داخلی چند سال اخیر کشتی ایران بوده؛ رقابتی که منجر به پیشرفت هر دو شده تا جایی که یزدانی توانسته از دیوید تیلور آمریکایی انتقامی سخت بگیرد و قاسم‌پور در وزن بالاتر و با غلبه بر آزادکار قدرتمندی همچون جی دن کاکس آمریکایی، به مدال طلای وزن ۹۲ کیلوگرم جهان بوسه بزند. اما این رقابت داخلی هیچ‌وقت باعث نشد این دو همشهری جویباری مقابل هم قرار بگیرند که هیچ، بلکه روز به روز رفاقت‌شان عمق بیشتری پیدا کرده تا تبدیل به دو رفیق صمیمی شوند. از همین رو است که قاسم‌پور، حسن را بهترین کشتی‌گیر دنیا می‌داند و یزدانی، کامران را کامل‌ترین آزادکار... . گپ‌زدن با کامران قاسم‌پور که از بهترین و باثبات‌ترین کشتی‌گیران چند سال اخیر دنیاست، بهانه نمی‌خواهد. از همین رو بی‌بهانه با او که آینده‌ای درخشان‌تر از دیروز و امروز در انتظارش است، به گفت‌وگو نشستیم.

 بسیاری از کارشناسان کامران قاسم‌پور را بهترین کشتی‌گیر ایران در جهانی نروژ می‌دانند؛ آیا خودتان هم بر این باور هستید؟

من که نمی‌توانم راجع به خودم نظر بدهم. همه بچه‌ها در نروژ خوب بودند و با‌‌این‌حال این لطف کارشناسان و دوستان را می‌رساند؛ اما واقعا تیم ما در جهانی نروژ خوب عمل کرد و حتی بچه‌هایی که باختند هم جنگیدند و کم نگذاشتند و عده‌ای از آنها حتی فراتر از توانشان ظاهر شدند.

 می‌خواهم یک نام را به زبان بیاورم و نظر شما را درباره این نام بدانم؛ حسن یزدانی.

رفیقی که باعث انگیزه می‌شود.

 بنده شاهد بوده و می‌دانم که شما و حسن یزدانی بیشتر از اینکه رقیب باشید، با هم رفیق هستید.

واقعیت را بخواهم بگویم، این است که ما چند سالی است که با هم رقیب شدیم؛ اما رفاقت من با حسن به سال‌ها دور و دوران نونهالی بازمی‌گردد؛ زمانی که در باشگاه با هم تمرین می‌کردیم. دست تقدیر حالا ما را به‌عنوان دو حریف در کنار هم قرار داده است. به اعتقاد من حسن از شاخص‌ترین کشتی‌گیران جهان و بهترین کشتی‌گیر دنیاست و امیدوارم رکوردی را هم که دوست دارد، بتواند بزند و به نام خود ثبت کند.

 اولین بار حسن را کجا دیدید؟ به هر حال شما از کودکی با هم آشنا هستید و اشاره کردید که از همان دوران کودکی در باشگاه با هم تمرین می‌کردید.

اولین بار در باشگاه حسن را دیدم. من در جویبار تمرین می‌کردم و حسن در بخشی دیگر که به‌عنوان گیل‌خوران شناخته می‌شود. یک روز حسن برای مسابقه به جویبار آمد. مسابقه‌ای که اگر اشتباه نکنم جام رمضان بود و ما در آن شرکت کردیم. عکس‌های آن مسابقه چند وقت پیش منتشر شده بود که ما بچه‌ها با دمپایی روی سکوی قهرمانی حاضر شده‌ایم. به هر حال نونهال بودیم و هفت، هشت ماه بود که تمرین می‌کردیم. آن عکس را ندیده‌اید شما؟

 نه متأسفانه ندیده‌ام. در اینستاگرام پخش شده؟

بله در اینستا پخش شده بود. جام رمضان بود و من اولین بار حسن را آنجا دیدم.

 هر دو شما در یک وزن حاضر شده بودید؟

نه، حسن یا در وزن ۳۵ کیلو حاضر شده بود یا ۴۲ کیلو. من در وزن ۳۸ کیلو کشتی گرفتم.

 حسن چه مقامی کسب کرد و شما چه مقامی؟

من دوم شدم و اگر اشتباه نکنم حسن سوم شده بود.

 کشتی‌های حسن در آن دوران یادتان هست؟

بله خیلی خوب. حسن لاغر بود و مثل حالا دست زیر کتف حریف می‌کرد و به رقبا می‌پیچید. حالا که در کار خود استاد است؛ اما از همان کودکی جنگنده بود.

 حسن نان همین جنگندگی را می‌خورد!

درست است، از اول هم همین‌طور جنگنده بود.

 رقابتی که بین شما و حسن یزدانی وجود دارد، چه اندازه در پیشرفت‌تان تأثیر داشته است؟

خیلی زیاد. وقتی آدم احساس می‌کند رقیب خوبی دارد، احساس خطر کرده و تلاشش را بیشتر می‌کند. انگیزه‌اش هم دو برابر می‌شود و مدام به این فکر می‌کند که چه کار باید بکنم که حریفم را ببرم و این بسیار به آدم کمک می‌کند تا پیشرفت کند. آدم از تمرینات غافل نمی‌شود و فکر و ذکرش موفقیت در مسابقه می‌شود.

 فکر می‌کنید اگر در رقابت‌های جهانی شما در ۸۶ و یزدانی در ۹۲ به میدان می‌رفتید، چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد؟

خدا به ما محبت داشت و هر دو ما در نروژ قهرمان شدیم. فکر کنم در صورتی که جایمان عوض می‌شد نیز همین نتیجه رقم می‌خورد.

 بسیاری از علاقه‌مندان به کشتی بر این باور هستند که با توجه به سبک مبارزات کامران قاسم‌پور، اگر شما به مصاف دیوید تیلور آمریکایی بروید، با حساسیت کمتری موفق به شکست این آزادکار آمریکایی شوید؛ چه‌بسا که در جهانی نیز دیدیم به چه شکل زیبایی موفق به شکست آزادکار قدرتمندی همچون جی دن کاکس شدید؟

من این روزها در ۹۲ کشتی می‌گیرم و تمرکزم روی این وزن است؛ اما اگر قرار باشد با تیلور مبارزه کنم، برنامه ویژه‌ای برای او خواهم داشت تا بهترین نمایش را مقابل او داشته باشم.

 این‌طور به نظر می‌رسد که قدرت بدنی کاکس بسیار بیشتر از تیلور باشد و شما با این وجود او را شکست دادید.

درست است، او بسیار قوی است. قدرتش حتی از ۹۷‌کیلویی‌ها هم بیشتر است، چه برسد به ۹۲ و ۸۶‌کیلویی‌ها. چند سال است که در وزن ۹۲ کیلو کشتی گرفته و در این وزن جا افتاده است. وزنش هم نزدیک ۹۷ کیلو است.

 برای همین است که می‌گویم می‌توانید تیلور را نیز خیلی خوب شکست دهید.

هر کشتی شرایط خاص خودش را دارد، نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ اما اگر با تیلور هم مواجه شوم، تلاش می‌کنم بهترین نمایشم را به اجرا بگذارم.

 به نظر کامران قاسم‌پور که جدی‌ترین رقیب حسن یزدانی به حساب می‌آید، یزدانی تا کجا می‌تواند با این صلابت به کار خود ادامه دهد؟

حسن جدا از بحث قهرمانی، یک کشتی‌گیر باانگیزه و منظم است. در باد قهرمانی و موفقیت نمی‌خوابد. فردای قهرمانی در المپیک، مثل قبل تمرینات را دنبال می‌کرد و این برای خود من بسیار جالب است که یک نفر دو مدال المپیک گرفته، ولی همچنان با آن انگیزه قبلی کارش را دنبال می‌کند. در‌حالی‌که بسیاری از افراد فردای قهرمانی انگیزه‌شان کم می‌شود، حسن به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست.

 من شاهد بوده و هستم که خود شما هم همین‌طور بوده‌اید و همواره تمرینات را با انگیزه و نظم دنبال می‌کنید.

این به همان حس رقابت و داشتن رقیب باز‌می‌گردد. همان احساس خطر که من نباید کم‌کاری کنم که اگر این‌طور شود از رقیب‌ خود عقب خواهم افتاد. وقتی شما می‌بینید رقیبتان خوب تمرین می‌کند، شما هم تلاش می‌کنید از برنامه‌تان خارج نشده و خوب تمرین کنید.

 اگر خدای نکرده مصدومیتی برای یزدانی ایجاد شود، آماده هستید جای او را پر کنید؟

خدا کند که حسن هیچ‌وقت آسیب نبیند.

 احتمال می‌دهیم، وگرنه امیدوارم نه حسن، نه شما و نه هیچ‌یک از ورزشکاران آسیب نبینید.

اگر خدایی نکرده چنین اتفاق ناگواری رخ دهد، نه من بلکه هر ورزشکار دیگری هم باشد، تلاش می‌کند جای خالی قهرمان بزرگی همچون حسن یزدانی را به‌خوبی پر کند.

 برنامه‌تان برای المپیک چیست؟

بعد از جهانی نروژ، تمرکزم برای مسابقات جهانی پیش‌رو است. سال قبل از المپیک باید درخصوص این بازی‌ها تصمیم بگیرم. از حالا خیلی زود است که بخواهم در‌این‌باره حرف بزنم.

 بازی‌های آسیایی سال آینده برگزار می‌شود. با توجه به اینکه این مسابقات در اوزان المپیکی برگزار می‌شود و حسن یزدانی هم طلای این رقابت‌ها را در کارنامه دارد، شاید بد نباشد شما در وزن ۸۶ کیلوگرم به بازی‌های آسیایی اعزام شوید که حسن هم کمی استراحت کند.

من دوست دارم در بازی‌های آسیایی کشتی بگیرم؛ با‌این‌حال باید دید نظر کادر فنی چیست و چه صلاح می‌دانند.

 اگر قرار باشد بین دو میدان جهانی و بازی‌های آسیایی یکی را انتخاب کنید، ترجیح شما کدام است؟

ارزش مدال جهانی بالاتر از بازی‌های آسیایی است؛ اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که جوایز بازی‌های آسیایی تا چه اندازه می‌تواند از نظر مالی به یک ورزشکار کمک کند.

 به هر حال برای وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک اولویت مدال بازی‌های آسیایی است و این نشان می‌دهد اهمیت بیشتری برایشان دارد.

درست است؛ اما عیار یک کشتی‌گیر در رقابت‌های جهانی است که مشخص می‌شود و این رقابت‌ها برای خانواده کشتی ارزشمندتر است.

 وزن طبیعی شما چقدر است؟

۹۰ کیلو.

 با توجه به وزنی که دارید و البته با توجه به فاصله کمی که بین جهانی و بازی‌های آسیایی است، می‌توانید در صورت صلاحدید کادر فنی در بازی‌های آسیایی در ۸۶ کیلو و در جهانی در ۹۲ راهی میدان شوید.

من که خیلی دوست دارم و به نوعی این در برنامه‌ام هست تا حداقل یک مدال بازی‌های آسیایی هم در کارنامه‌ام داشته باشم و اگر خدا بخواهد در ادامه مدال المپیک را هم به این کارنامه اضافه کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها