|

حسن یزدانی از تایلند تا نروژ

حسن یزدانی نان جنگندگی‌اش را می‌خورد؛ برای همین وقتی در فینال المپیک ۲۰۱۶ ریو موفق به شکست انور گدیوف روس شد، بوایسار سایتی‌اف کبیر که به‌عنوان بهترین کشتی‌گیر دوران از او یاد می‌شود، رو به دوربین‌های تلویزیونی گفت گدیوف کشتی را به برترین جنگنده کشتی دنیا واگذار کرد.

حسن یزدانی از  تایلند تا نروژ

حسن یزدانی نان جنگندگی‌اش را می‌خورد؛ برای همین وقتی در فینال المپیک ۲۰۱۶ ریو موفق به شکست انور گدیوف روس شد، بوایسار سایتی‌اف کبیر که به‌عنوان بهترین کشتی‌گیر دوران از او یاد می‌شود، رو به دوربین‌های تلویزیونی گفت گدیوف کشتی را به برترین جنگنده کشتی دنیا واگذار کرد. خیلی‌ها حسن یزدانی را از آنجا شناختند، اما شروع قصه یزدانی به سال‌ها قبل بازمی‌گردد؛ به روزهای کودکی و عشق کشتی که کامران قاسم‌پور، رقیب جدی و داخلی حسن، او را از آنجا به یاد می‌آورد که در مسابقات داخلی جویبار با دمپایی روی سکوی قهرمانی رفته بود. شروع موفقیت‌های بین‌المللی ستاره کشتی دنیا به دوران نوجوانی بازمی‌گردد؛ به دوره‌ای که به گواه کارشناسان و همراهان تیم‌های ملی رده پایه، حسن با تکیه بر توانایی‌های جسمی و ذهنی خود، قبل از آغاز هر مسابقه بلند می‌گفته که چگونه و با چه فنونی حریف را مغلوب خواهد کرد و وقتی راهی میدان می‌شده، با همان برنامه و فنون رقبا را شکست می‌داده است. در این اینفوگرافی نگاهی کرده‌ایم به آغاز موفقیت‌های بین‌المللی یزدانی تا به امروز. بیش باد.

یزدانی نخستین بار سال ۲۰۱۱ در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا در تایلند به میدان رفت و مدال برنز وزن ۵۰ کیلو را به سینه زد. او کمتر از ۲۰ روز بعد در زومباتلی مجارستان مدال نقره نوجوانان جهان را به نام خود کرد.

یزدانی سال ۲۰۱۴ در اولانباتار مغولستان به مدال طلای وزن ۶۶ کیلو جوانان آسیا دست یافت. او همان سال عنوان قهرمانی جوانان جهان را در زاگرب کرواسی به نام خود کرد.

آزادکار ایران سال ۲۰۱۵ در رده سنی بزرگ‌سالان راهی میدان شد. او به وزن ۷۰ کیلو صعود کرد و ابتدا در جایزه بزرگ فرانسه به مدال طلا رسید. هفته بعد در کرمانشاه قهرمان جام تختی شد. دو ماه بعد در لس‌آنجلس با تیم ایران قهرمان جام جهانی شد. حسن بعد از غلبه بر مهدی تقوی، دارنده مدال طلای جهان، در رقابت‌های انتخابی تیم ملی در مشهد، به‌عنوان نماینده وزن ۷۰ کیلوی ایران راهی رقابت‌های جهانی در لاس‌وگاس شد و در فینال مسابقات با قبول شکست از ماگومدرسول قاضی‌ماگمادوف به مدال نقره جهان دست یافت.

سال ۲۰۱۶ یزدانی در وزن بالاتر یعنی ۷۴ کیلو به میدان رفت. او در فینال جایزه بزرگ پاریس به علی شعبانوف از بلاروس باخت و دوم شد. کمتر از یک ماه بعد مبارزه فینال جام الکساندر مدوید را که به میزبانی شهر مینسک بلاروس برگزار می‌شد، به هتِیک کابولوف روس واگذار کرد. در ادامه و با غلبه بر آتساماز ساناکوئف روس، قهرمان جام تختی شد و دست آخر راهی المپیک ریو شد و در یک فینال مهیج و نفس‌گیر بر انور گدیوف روس غلبه کرد و بعد از ۱۶ سال کشتی آزاد ایران را به مدال طلای بازی‌های تابستانی رساند.

حسن یزدانی سال ۲۰۱۷ باز به‌ وزن بالاتر رفت و این بار در ۸۶ کیلو مبارزات خود را دنبال کرد. او ابتدا با تیم ایران قهرمان جام جهانی کرمانشاه شد، البته در مصاف انفرادی و در کمال ناباوری در حالی که سرما خورده بود، نتیجه را به دیوید تیلور آمریکایی واگذار کرد تا شوک بزرگی بر پیکره خانواده بزرگ کشتی وارد شود. سپس در بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو‌، با قدرت تمام رقبا را با ضربه‌فنی و اختلاف ۱۰ امتیاز شکست داد و قهرمان شد. در ادامه حسن با اقتدار قهرمان مسابقات جهانی پاریس شد؛ او‌ در دیدار ماقبل فینال، از ولادیسلاو والیف روس برد و در فینال بر بوریس ماکوئف از اسلواکی غلبه کرد.

حسن سال ۲۰۱۸ ابتدا قهرمان مسابقات آسیایی بیشکک شد و در ادامه مدال طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا را به گردن آویخت. یزدانی برای گرفتن انتقام از تیلور راهی مسابقات جهانی بوداپست در مجارستان شد، اما در همان کشتی اول و در حالی که در تایم نخست ۶ بر صفر از تیلور پیش بود، نتیجه را به آزادکار آمریکایی واگذار کرد تا همگان از تکرار این اتفاق بهت‌زده شوند؛ البته اشتباه داوران در یک صحنه نیز کمک بسیاری به پیروزی تیلور کرد. یزدانی بعد از این شکست خود را جمع‌و‌جور کرد و به مدال برنز جهان رسید.

آزادکار کشورمان سال ۲۰۱۹ را با حضور در جام دان‌کلوف و نیکولای پتروف بلغارستان آغاز کرد. او در فینال علی شعبانوف را برد و انتقام شکست سال ۲۰۱۶ جایزه بزرگ پاریس را از این آزادکار بلاروسی گرفت. در ادامه یزدانی با اقتدار و البته در غیاب تیلور آمریکایی -که آسیب دیده و جراحی کرده بود- قهرمان مسابقات جهانی نورسلطان شد. او در همان سال و به همراه تیم بازار بزرگ قهرمان جام باشگاه‌های جهان شد.

در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا مسابقه‌ای برگزار نشد. یزدانی در سال ۲۰۲۱ راهی مسابقات قهرمانی آسیا در شهر آلماتی قزاقستان شد و به عنوان قهرمانی رسید. او در ادامه به بازی‌های المپیک توکیو رفت و تا فینال نمایش قابل قبولی به اجرا گذاشت. حسن در فینال و در حالی که تا ثانیه‌های پایانی از دیوید تیلور پیش بود، در چند ثانیه پایانی یک بار دیگر مغلوب آزادکار آمریکایی شد. حسرت شکست یزدانی سه‌باره شد و همچون پتکی بر سر خانواده بزرگ کشتی و ورزش‌دوستان ایرانی فرود آمد. بااین‌حال، این پایان ماجرا نبود؛ چراکه حدود دو ماه بعد رقابت‌های جهانی در شهر اسلو نروژ برگزار شد و این بار حسن یزدانی باز با اجرای یک نمایش فوق‌العاده به فینال و تیلور رسید. او با یک روح بزرگ و یک جسم کاملا آماده و البته روانی آسوده‌تر از قبل در مصاف با جادوگر آمریکایی‌ها با اقتدار حریف قدرتمند خود را شکست داد تا ضمن گرفتن انتقام سه شکست قبلی، صاحب مدال طلای جهان شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها