|

حواشی انتخابات پر از ابهام کمیسیون ورزشکاران

ابهامات اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک در حالی برطرف نشده که حالا شبهات آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران را هم باید به آن اضافه کرد.

حواشی انتخابات پر از ابهام کمیسیون ورزشکاران

ابهامات اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک در حالی برطرف نشده که حالا شبهات آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران را هم باید به آن اضافه کرد؛ کمیسیونی که اگرچه در داخل، آن را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند؛ اما از نگاه کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) بالاترین سطح اعتبار را دارد؛ چراکه در هیئت اجرائی از حق رأی برخوردار است. کمیسیون ورزشکاران ایرانی دو سال پیش در شرایطی تشکیل شد که از همان ابتدا با تنش و حاشیه روبه‌رو شد؛ در بدو تشکیل کمیسیون، حمید سوریان ریاست آن را بر‌عهده گرفت؛ اما به خاطر دلخوری‌هایی که بین او و آرش میراسماعیلی پیش آمد، کار را رها کرد و رفت تا میراسماعیلی به‌عنوان رئیس انتخاب شود. بعد از آن هم جلسات یا تشکیل نمی‌شد یا اگر هم می‌شد، نصفه‌و‌نیمه بود.

طبق حکمی که برای میراسماعیلی صادر شده بود، دو ماه دیگر از ریاست او باقی مانده بود؛ اما مسئولان کمیته با این استدلال که ریاست همه کمیسیون‌ها یک‌ساله است، اصرار به برگزاری انتخابات داشتند که درنهایت این موضوع در هیئت اجرائی مصوب شد. تا اینجای کار برگزاری انتخابات اشکالی نداشت؛ اما کمیته ملی المپیک در فاصله دو روز مانده به انتخابات، یکباره حمیده عباسعلی و بهداد سلیمی را هم به جمع اعضای کمیسیون اضافه کرد تا زمزمه انتخابات سؤال‌برانگیز دیگری بر سر زبان‌ها بیفتد.

صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، مدتی قبل برای بهداد سلیمی حکم مشاوره در امور ورزشکاران زد و به‌نوعی مسئولیت‌های مربوط به امور قهرمانان را به او سپرد. رئیس کمیته ملی المپیک با این حرکت نشان داد که خیلی اعتمادی به کمیسیون ورزشکاران ندارد و بیشتر به انتصاب علاقه دارد. صالحی‌امیری به کمک همکارانش در کمیته، آیین‌نامه تازه‌ای برای کمیسیون ورزشکاران نوشت که طبق این آیین‌نامه، می‌تواند دو نفر را به جمع 15نفره اضافه کند؛ دونفری که نیاز به حضور در انتخابات ندارند و به طور مستقیم از سوی رئیس انتخاب می‌شوند. البته این تصمیم یک الگوی بین‌المللی دارد و در کمیسیون ورزشکاران IOC هم این روال وجود دارد؛ با این تفاوت که رئیس تعداد بیشتری حق انتخاب دارد؛ اما مسئله اساسی این است که آیین‌نامه ارسالی به کمیته بین‌المللی المپیک تا روز انتخابات که دیروز بود، هنوز تأییدیه این نهاد بین‌المللی را نگرفته بود. انتخابات کمیسیون ورزشکاران روز گذشته در حالی برگزار شد که بیشتر اعضای 15نفره قبلی آن به ورود ناگهانی سلیمی و عباسعلی اعتراض کردند؛ نارضایتی بر سر این موضوع به قدری بالا گرفت که باعث شد بین حاضران درگیری لفظی به وجود آید و اعضا به یکدیگر متلک‌پرانی کردند. هادی ساعی به‌عنوان منتقد اصلی برگزاری این انتخابات گفت: «اگر این اساسنامه مورد تأیید قرار نگرفته باشد، الان این کار غیرقانونی است و دو قهرمان ما هستند که الان در نشست حضور دارند و ما باید بگوییم در انتخابات شرکت نکنید. این بی‌تدبیری کمیته ملی المپیک است. این روی روابط ورزشکاران تأثیر می‌گذارد. من نه با بهداد سلیمی مشکل دارم و نه با حمیده عباسعلی. با این بی‌تدبیری‌ها بچه‌های قهرمان را روبه‌روی هم قرار ندهید».

بعد از صحبت‌های او بود که پیمان فخری، مدیر مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک به‌عنوان ناظر انتخابات پاسخ صحبت‌های ساعی را داد و این انتخابات را بدون اشکال اعلام کرد. ساعی که از صحبت‌های فخری قانع نشده بود، در نهایت با کنایه به او گفت: «چند نفر از دوستانی هم که در این جلسه هستند، به کرونا مبتلا شده‌اند و ما نباید سلامتی افراد را به خطر بیندازیم». فخری چندی‌ پیش به بیماری کرونا مبتلا شده بود که دیروز بعد از دو هفته سر کارش حاضر شده بود. البته کیکاووس سعیدی، دبیر کل کمیته ملی المپیک نیز کرونا گرفته بود که او هم در انتخابات حضور داشت. نکته در‌خورتوجه و غیرقابل باور انتخابات کمیسیون ورزشکاران این بود که فرید فتاحیان، مسئول امور بین‌المللی کمیته ملی المپیک وسط مجمع یکباره اعلام کرد که از سوی IOC ایمیلی دریافت کرده که آیین‌نامه جدید مورد تأیید قرار گرفته، پس برگزاری انتخابات بلامانع است. در نهایت با رضایت اعضای حاضر در کمیسیون این انتخابات پرشبهه برگزار شد و هادی ساعی به‌عنوان رئیس و مجتبی عابدینی به‌عنوان نایب‌رئیس انتخاب شدند.

پیمان فخری، کیکاووس سعیدی و طاهره طاهریان، نایب‌رئیس کمیته، دیروز مسئولیت برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران را بر‌عهده داشتند. «شرق» تلاش کرد تا در رابطه با ابهامات موجود با این افراد گفت‌وگویی داشته باشد که هیچ‌کدام حاضر به پاسخ‌گویی نشدند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها