|

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان خبرداد:

در بخش آموزش صنایع‌دستی می‌توان ارتباط خوبی با دولت ارمنستان داشت

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان گفت: نمایشگاهی که شاهد افتتاح آن هستید دست‌ساخته‌های هنرمندان استان من همدان است و این آمادگی را داریم که در بخش آموزش صنایع‌دستی ارتباط خوبی با دولت ارمنستان داشته باشیم.

در بخش آموزش صنایع‌دستی می‌توان ارتباط خوبی با دولت ارمنستان داشت

به گزارش شرق، محمدرضا خلجی با این توصیف که از شهر حکیم هزاره‌ها شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا، از شهر عالم و شاعر بزرگ باباطاهر همدانی و پایتخت تاریخ و تمدن ایران، شهری با قدمت ۷هزار ساله آمده‌ام گفت: من از شهر تاریخ و تمدن و فرهنگ، از شهر کتیبه‌های گنجنامه و غار علیصدر و از شهر شیرسنگی نماد هخامنشیان آمده‌ام.

 

وی با این توضیح که در همدان بالغ بر ۲۵۰۰ جاذبه گردشگری وجود دارد که ۱۸۰۰ اثر آن ثبت ملی و جهانی شده، تصریح کرد: در سال جاری شاهد ثبت جهانی محور فرهنگی تاریخی هگمتانه تا همدان خواهیم بود و از بزرگان و نخبگان ارمنستان دعوت می‌کنم تا میزبان آنان در همدان باشیم و از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی همدان دیدن کنند.

 

خلجی استان همدان را پر از هنر و دست‌نگاره‌های هنری خارق‌العاده و منحصربه فرد توصیف کرد و افزود: در استان همدان دو شهر جهانی سفال و سرامیک لالجین و شهر مبل منبت ملایر شهره خاص و عام‌اند همچنین شهر جهانی انگور و شهر جهانی گردو در همدان است.

 

وی توضیح داد: نمایشگاهی که شاهد افتتاح آن هستید دست‌ساخته‌های هنرمندان استان من همدان است و این آمادگی را داریم که در بخش آموزش صنایع‌دستی ارتباط خوبی با دولت ارمنستان داشته باشیم.

 

 

 

معاون وزیر فرهنگ، علوم، آموزش و ورزش ارمنستان نیز در ادامه این مراسم با تقدیر از سفارت جمهوری اسلامی ایران و مسوولان همدان گفت: امروز جشن و عید فرهنگ و دوستی ایران و ارمنستان است.

 

دانیالیان با بیان اینکه امروز بسیار خوشحال شدم که شاهد جوانان ارمنی بودم که فارسی حرف می زدند، از اجرای اثرگذار نقال همدانی تقدیر کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه دوستی و همسایگی ما قدمتی هزاران ساله دارد و اجزای فرهنگی هر یک از ما در دیگری وجود دارد، گفت: گاهی برای کارشناسان دشوار است که تشخیص دهند، فرهنگی ایرانی است یا ارمنی و این به دلیل همسایگی و دوستی و میراث فرهنگی هزاران ساله این دو کشور است.

 

 

 

گفتنی است در این مراسم شاهد استقبال بی‌نظیر مردم ارمنستان از اجراهای نقالی و موسیقی سنتی بودیم و در انتها نمایشگاه صنایع‌دستی همدان در ایروان با حضور مقامات ارمنستان در مسجد کبود ایروان افتتاح شد.

 

 

 

لازم به ذکر است که روزهای فرهنگی همدان تا برگزاری جشن روز ملی ایران در ارمنستان یعنی ۲۰ بهمن‌ماه ادامه دارد و گروه موسیقی آیین و اجرای نقالی در دانشگاه هنر، دانشگاه اسلونی و کتابخانه ملی ایروان به اجرا خواهند پرداخت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها