|

درخواست مقامات عربستان از چین برای سرمایه‌گذاری بر پروژه «نئوم»

​ابرپروژه نئوم که در سال ۲۰۱۷ توسط عربستان سعودی رونمایی شد و بودجه هنگفتی به آن اختصاص یافت، اکنون به مشکلات مالی برخورده و به دنبال سرمایه‌گذار است.

درخواست مقامات عربستان از چین برای سرمایه‌گذاری بر پروژه «نئوم»
خبرنگار: مینا رضایی

عربستان سعودی از چین می‌خواهد تا به تأمین مالی پروژه بزرگ ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم کمک کند. این کشور درست در میانه بحث در مورد محدوده پروژه نئوم و مسائل مالی آن، می‌خواهد برخی امور پروژه نئوم را به چین بسپارد. مسئولان این پروژه، هفته گذشته از پکن، شانگهای و هنگ‌کنگ بازدید کردند تا درخواست خود را با سرمایه‌گذاران چینی در میان بگذارند و در مورد این شهر مرموز بیشتر به آنها توضیح دهند. با اینکه هیچ معامله قطعی انجام نشده؛ اما میزان مرموز بودن این پروژه از قبل هم بیشتر شده است.

 نئوم پروژه‌ای است که ولیعهد عربستان سعودی، در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۷ در کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده در ریاض اعلام کرد. نئوم، پروژه ساخت یک شهر در ساحل دریای سرخ و در استان تبوک عربستان است. در عربستان سعودی از نئوم به‌عنوان «آینده جدید» یاد می‌شود. در واقع می‌توان از نئوم به‌عنوان شهری یاد کرد که با کارآفرینی و نوآوری مسیری را برای آینده عربستان رقم می‌زند.

نئوم مانند یک نمایشگاه برای بازدیدکنندگان با سلایق و علایق متنوع است که به آنها تجربه‌های مختلف و متعددی می‌دهد. یک شهر به طول ۱۰۵ مایل که بازتعریفی از یک مدل صنعتی سنتی است. این پروژه از ده منطقه یا بخش تشکیل شده است. «تروجنا» یک تفرجگاه زمستانی است که در کوه‌های سروات در نزدیکی شمال منطقه نئوم برنامه‌ریزی شده است. «سنداله»، یک استراحتگاه جزیره‌ای ۸۴۰ هزار مترمربعی در دریای سرخ خواهد بود که یک اسکله تفریحی با ۸۶ لنگرگاه خواهد داشت. «لاین» یک شهر خطی ۱۷۰ کیلومتری است که از شرق تا غرب در منطقه نئوم کشیده می‌شود و از دو آسمان‌خراش خطی موازی به ارتفاع ۵۰۰ متر تشکیل خواهد شد که در فاصله ۲۰۰ متری از هم قرار دارند. به‌طورکلی نئوم یک شهر با بخش‌های متنوع و متفاوت است. مسئولان این پروژه به کاهش هزینه‌های ساخت این شهر در بیابان توجهی نکرده‌اند.

 لئونارد چان، رئیس انجمن توسعه فناوری نوآورانه هنگ‌کنگ در مورد این دیدارها گفت که مقامات عربستان صرفاً از آنها دعوت کرده‌اند. بااین‌حال چان ممکن است اولین نفری نباشد که مقامات عربستان از او برای سرمایه‌گذاری دعوت کرده‌اند. چان گفت: «من برای تفریح به نئوم می‌روم؛ اما برای زندگی نه. نئوم شبیه بازی ویدئویی اسلیم سیتی است.»

 اوایل این ماه گزارش شد که عربستان سعودی انتظارش را از تعداد افرادی که می‌خواهند در این شهر زندگی کنند، کاهش داده است. بر اساس این گزارش مقامات قبلاً تخمین می‌زدند که ۱.۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ در این شهر ساکن خواهند شد. اما در حال حاضر این عدد را به کمتر از سیصد هزار نفر کاهش داده‌اند. بااین‌حال، طارق قدومی، مدیر اجرایی نئوم، گفت که هدف جمعیتی ۹ میلیون‌نفری در نئوم به‌موقع محقق خواهد شد.

 اما گزارش‌ها حاکی از آن است که نگرانی‌های گسترده‌تری در مورد سرمایه‌گذاری تریلیون دلاری در پروژه چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان مطرح شده است. به گزارش بلومبرگ واقعیت‌های مالی این پروژه که می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، نگرانی‌هایی را در دولت عربستان ایجاد کرده است. هم چنین وال‌استریت ژورنال در ماه فوریه گزارش داد این کشور شروع به گرفتن وام برای کمک به تأمین مالی نئوم و سایر «مگاپروژه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰» کرده است.

 افزون بر این بلومبرگ گزارش داده پروژه نئوم در حال برنامه‌ریزی برای انتشار اوراق قرضه است. این نشریه به نقل از منابع ناشناس، این پروژه کلان‌شهر می‌تواند تا ۱.۳ میلیارد دلار از طریق فروش اوراق قرضه اسلامی یا صکوک سرمایه جمع‌آوری کند.

 مدیران پروژه نئوم همچنین از سئول، توکیو، سنگاپور، شهر نیویورک، بوستون، واشنگتن‌دی‌سی، میامی، لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو، پاریس، برلین و لندن بازدید کرده‌اند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها