|

معرفی استارتاپ Bloomscape:

مرکزی برای فروش آنلاین گل و گیاه

از نظر روانشناسی نگاه کردن به گل‌ها و گیاهان باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت در افراد می‌شود و غم و اندوه را از انسان دور می‌کند.

 مرکزی برای  فروش آنلاین گل و گیاه
خبرنگار: بهناز توحیدی

از نظر روانشناسی نگاه کردن به گل‌ها و گیاهان باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت در افراد می‌شود و غم و اندوه را از انسان دور می‌کند. حالا که به جبر زمانه مجبوریم در آپارتمان‌های کوچک زندگی کنیم، وجود گیاهان آپارتمانی می‌توانند آرامش‌بخش باشند و ما را از استرس‌های روزانه کمی دور کنند. برای ارسال این گل‌ها به صورت تازه و سرحال و خرید لوازم جانبی نگه‌داری گیاهان آپارتمانی حتی استارتاپ‌هایی ایجاد شدند. از نمونه این  استارتاپ‌ها می‌توان به  Bloomscape اشاره کرد.

Bloomscape یک فروشگاه آنلاین خرید گل و گیاه در آمریکاست. این استارتاپ گیاهان را به صورت مستقیم از گلخانه به درهای خانه مصرف‌کنندگان ارسال می‌کند. البته بلوم‌اسکیپ یک استارتاپ ساده نیست و به نوعی جداندر جد و جاستین ماست (بنیانگذاران) ید طولایی در حوزه گل و گیاه دارند و هدف ماست هم از راه‌اندازی این استارتاپ تحول در خرید گیاهان و ایجاد یک تجربه خوب در نگه‌داری گل و گیاه برای کسانی که عاشق گیاهان هستند، است.

چندنسل پشت یک استارتاپ

در داستان‌های استارتاپ‌ها معمولا یک نفر یا چند دوست و همکاری با هم تصمیم می‌گیرند کسب‌و کاری راه‌اندازی کنند. استارتاپ‌ این هفته فن‌بیز، استارتاپی‌ است که ۵ نسل پشت آن هستند. جاستین درمورد این کسب‌وکار خانوادگی می‌گوید: «۲ نسل از خانواده پدری و سه نسل از خانواده مادر من در کار پرورش گل و گیاه گلخانه‌ای در هلند بودند و به نوعی در این صنعت پیشگام هستند. خانواده من به سراسر ایالات متحده گل و گیاه تازه عرضه می‌کردند. آنها در زمینه زنجیره تامین باغبانی و نحوه سالم‌ نگه‌داشتن گیاهان در طول جابه‌جایی آنها فعالیت می‌کردند. من هم در کنار آنها نگه‌داری و پرورش گل و گیاه را آموختم.»

جاستین ماست سال ۲۰۱۸ دانش و تجربه‌ای که از این کسب‌وکار خانوادگی به دست آورده بود را با فناوری ترکیب کرد و استارتاپ «bloomscape» را ایجاد کرد. جاستین تصمیم گرفت این استارتاپ را در دیترویت، زادگاهش ایجاد کند. چون در این شهر شبکه و پشتیبانی قوی داشت. مزیت تیم bloomscape این است که نسبت به زنجیره تامین گل و گیاه دانش عمیقی دارند و می‌توانند براساس تجربیات خود گیاهان بزرگ‌تر را به سراسر کشور ارسال کنند. حتی گیاهان گرمسیری را در زمستان به در خانه‌ها تحویل می‌دهند. هم‌اکنون این استارتاپ ۱۵ نفر عضو دارد و دفتر مرکزی آن در دیترویت است. درحال حاضر هم ۱۰۰ هزار گیاه از گلخانه خود به سراسر آمریکا ارسال کرده است.

Bloomscape چه می‌کند؟

وقتی به سایت بلوم‌اسکیپ مراجعه کنید، متوجه می‌شوید خدمات مختلفی در زمینه گل و گیاه ارائه می‌دهد.

در سایت، گیاهان به چند بخش تقسیم شدند؛ پرفروش‌ها، گل‌‌های دسته‌ای، گیاهان با مراقبت کمتر، گیاهانی که به نور کم نیاز دارند و گیاهان دوستدار حیوانات خانگی. با انتخاب هرکدام از این گزینه‌ها، کاربران می‌توانند با فیلترهایی مثل قیمت، سایز گیاه، تصفیه‌کنندگان هوا، گیاه مورد نظر خود را پیدا کنند. بلوم‌اسکیپ عرضه‌کننده گیاهان روز مانند منسترا، snake plant و pilea peperomioides و همچنین گیاهان منحصربه فرد مانند نخل دم اسبی و پرنده بهشت است.

اگر کاربری بخواهد گل و گیاه را به عنوان هدیه خریداری کند، این استارتاپ بخش جداگانه‌ای به عنوان «هدیه» درسایت خود درنظر گرفته است. مشتریان می‌توانند به مناسبت‌های مختلف مثل تولد،عروسی و سالگرد ازدواج، گل و گیاه به عنوان هدیه ارسال کنند. همزمان با ارسال گیاه، کاربران می‌توانند کارت‌های هدیه الکترونیکی هم سفارش دهند. آنها کارت‌های هدیه الکترونیکی با قیمت ۵۰، ۱۰۰ یا ۲۰۰ دلار انتخاب می‌کنند. در حین پرداخت، کادر «این سفارش را به عنوان هدیه می‌فرستم» را علامت می‌زنند و پیام سفارشی خود را اضافه می‌کنند. بلوم‌اسکیپ هم این کارت را همان‌روز به آدرس ایمیل گیرنده تحویل می‌دهد.

 نکته جالب توجه در خرید گیاه این استارتاپ این است که کاربران می‌توانند همزمان با انتخاب گل و گیاه موردنظر خود، رنگ گلدان آن گیاه هم انتخاب کنند و استارتاپ هم سفارش شخصی‌سازی‌شده برای مشتری ارسال می‌کند.

قیمت گیاهان کوچک از ۳۹ دلار آغاز می‌شود و هزینه گیاهان بزرگتر نیز تا ۱۴۹ دلار است. البته امکان دارد این هزینه با توجه به نوع و اندازه گیاه خاص متفاوت باشد.

در کنار فروش گیاه، این استارتاپ اکسسوری و ابزارهای مراقبت از گل و گیاه هم می‌فروشد؛ مانند بیل، گلدان، خاک، آبپاش و انواع کود. بخش وبلاگ سایت این استارتاپ مختص تمام عاشقان گل و گیاه در سراسر دنیا است. چوم در وبلاگ در مقاله‌های گوناگون نکات مراقبت از گیاهان منتشر می‌شود. 

خرید از سایت هم بسیار آسان است، مشتریان پس از جست‌وجو در سایت، گیاه مورد نظر خود را انتخاب و به سبدخرید خود اضافه و از طریق کارت اعتباری هم هزینه را پرداخت می‌کنند. 

بلوم‌اسکیپ به صورت مستقیم سفارش را ازگلخانه خود در عرض ۲ تا ۶ روز به در خانه آنها ارسال می‌کند. گیاهان با دقت بسته‌بندی می‌شوند تا از آسیب در حین حمل‌ونقل جلوگیری شود. این بسته‌بندی به این صورت است که گیاهان در جعبه‌های قهوه‌ای، پیچیده‌شده در آستر پلاستیکی بسته‌بندی می‌شوند. کاغذهای خردشده هم دور و اطراف گیاه گذشته می‌شود تا از ضربه حفاظت شود.

شاید این سوال پیش بیاید اگر گیاهی آسیبی ببیند آیا بلوم‌اسکیپ آن گیاه را بازمی‌گرداند؟ که در حال حاضر براساس آنچه در سایت آنها آورده شده بلوم‌اسکیپ فقط محصولات بازنشده، آسیب‌نخورده و غیرگیاهی(یعنی لوازم جانبی گیاهان) در عرض ۱۴ روز پس از خرید، تعویض می‌کند و هزینه را هم بازمی‌گرداند.

آیا bloomscape به سرمایه نیاز دارد؟

این استارتاپ با اینکه یک کسب‌وکار خانگی است، اما به سرمایه‌ای برای گسترش کار و اجرایی‌کردن ایده‌های نوآورانه خود نیاز دارد. در این سال‌ها بلوم اسکیپ سرمایه‌های مختلف دریافت و اخیرا هم ۱۵ میلیون دلار از جنرال کاتالیست سرمایه جذب کرده است.

جنرال کاتالیست، سرمایه‌گذار خطرپذیر مستقر در ایالات متحده است که روی استارتاپ‌ها در مراحل اولیه و در بخش رشد سرمایه‌گذاری می‌کند.

بلوم‌اسکیپ با جذب این سرمایه، در جمع ۲۴ میلیون دلار سرمایه کسب کرده است. این سرمایه‌گذاری سبب شده تا برنامه‌های این استارتاپ اجرایی شود. این برنامه‌ها یا اخیرا اجرایی شده‌اند یا در سال جدید و ۲۰۲۴ عملی خواهند شد.

 یکی از این برنامه‌ها خرید اپلیکیشن Vera بود که اخیرا انجام شد. این برنامه در حوزه مراقبت از گیاهان فعالیت می‌کند و نکات و محتواهایی برای نگهداری از گیاهان به مشتریان ارائه می‌دهد. برنامه دیگر این استارتاپ گسترش تیم و استخدام کارمندان جدید است. چابکسازی بخش حمل‌ونقل از جمله دیگر اهداف بلوم‌اسکیپ است چون حمل‌و نقل سریع‌تر باعث رشد سریع این استارتاپ و جذب بیشتر مشتری می‌شود. بلوم‌اسکیپ همچنین در نظر دارد با جذب این سرمایه‌ها به سراغ فروش گیاهان در فضای باز و راه‌اندازی فروشگاه گیاهان خوراکی برود. البته بخشی از این فروشگاه راه‌اندازی شده است و گیاهان خوراکی مانند گوجه‌سبز، اسطوخودوس و فلفل عرضه می‌کنند.

مزایای بلوم‌اسکیپ نسبت به رقبا

فروش آنلاین گل و گیاه در سراسر دنیا موضوع تازه‌ای نیست و حتما رقبای بسیاری در این زمینه در کنار بلوم‌اسکیپ فعالیت می‌کنند. 

این رقبا شامل:

The sill: این استارتاپ مانند بلوم‌اسکیپ به صورت آنلاین گیاهان گلدانی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی به فروش می‌رساند و نکات مراقبتی را برای مبتدیان ارائه می‌دهد. 

پچ: پچ خدمات و لوازم جانبی باغبان‌ها را ارائه می‌دهد. در حالیکه بلوک‌اسکیپ روی تحویل گیاه متمرکز است. 

تمرکز بلوم‌اسکیپ روی ارسال گیاهان آماده و فضای سبز داخلی است. رقبای آن هم خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند و به اینصورت مشتریان می‌توانند براساس نیازهای خود، خدمات متنوع دریافت کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها