|

Classplus، استارتاپی که آموزش دیجیتال در هند را دگرگون کرد

پلتفرم آموزشی مختص معلم‌ها

کلاس‌پلاس یک پلتفرم آموزشی مختص معلم‌هاست. بیش از ۸۰ هزار معلم برنامه‌های درسی و ویدیوهای آموزشی خود را به صورت کاملا آنلاین براین بستر ارائه می‌دهند. روی این پلتفرم، معلم‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند، به بچه‌ها تکلیف دهند.

پلتفرم آموزشی مختص معلم‌ها
خبرنگار: بهناز توحیدی

هند در سال‌های اخیر به یکی از بهترین کشورها برای راه‌اندازی استارتاپ تبدیل شده است.  مشوق‌های دولت و رشد کسب‌وکارها در این سال‌ها در هند سبب شد این کشور به سومین اکوسیستم بزرگ برای سرمایه‌گذاری در سطح جهان تبدیل شود. معرفی استارتاپ این هفته «فن‌بیز» هم به این سرزمین هفتاد و دو ملت اختصاص دارد. استارتاپ «Classplus» می‌خواهد در حوزه آموزش دیجیتال و ایجاد عدالت آموزشی تحولی ایجاد کند.

کلاس‌پلاس یک پلتفرم آموزشی مختص معلم‌هاست. بیش از ۸۰ هزار معلم برنامه‌های درسی و ویدیوهای آموزشی خود را به صورت کاملا آنلاین براین بستر ارائه می‌دهند. روی این پلتفرم، معلم‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند، به بچه‌ها تکلیف دهند و تکالیفشان را بررسی کنند، آزمون‌های آنلاین بگیرند. در کلاس‌پلاس معلم و دانش‌آموز و والدین مدام در ارتباط هستند و کاربران در یک بستر امن، پرداخت خود را انجام می‌دهند.

داستان کلاس‌پلاس از کجا شروع شد؟

درسال ۲۰۱۸ ماکال راستاگی، وستال راستاگی، بیکاش داش، بیهاسوات آگاروال و نیخیل گوئل استارتاپ  «Classplus»  را با هدف تحول در آموزش آنلاین در هند راه‌اندازی کردند.

ماکال راستاگی درمورد انگیزه آنها برای راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید: «این کسب‌وکار را راه اندازی کردم تا به معلمان کمک کنم کسب‌وکار خود را توسعه دهند. بزرگترین چالشی که در روزهای اول با آن مواجه شدم، ایجاد محصولی بود که بتواند نیازهای معلمان را در حوزه‌های مختلف برآورده کند. قبل از رسیدن به راه‌حلی که کارساز باشد، مجبور شدیم چندین بار آزمون و خطا کنیم و ایده خود را تغییر دهیم.»

او ادامه داد: «از دیگر مشکلاتی که متوجه آن شدیم این بود که دانش‌آموزان نمی‌توانستند به صورت آنلاین معلمان خوب یا دوره‌های آموزشی مناسبی پیدا کنند. به همین دلیل در تلاش بودیم تا این مشکلات را هم حل کنیم.»

کلاس‌پلاس یک پلتفرم جامع است که به معلم‌ها امکان می‌دهد کلاس‌های درس آنلاین خود را ایجاد کنند، مطالب دوره را آپلود و به اشتراک بگذارند، کلاس‌های آنلاین برگزار کنند و با دانش‌آموزان تعامل داشته باشند. این شرکت همچنین ابزارهایی را برای معلمان فراهم می‌کند تا پیشرفت دانش‌آموزان خود را ردیابی و عملکرد آنها را از طریق تکالیف و آزمون‌ها ارزیابی کنند. موسسات آموزشی هم می‌توانند از این پلتفرم برای برگزاری کلاس‌های آنلاین خود بهره ببرند.

راستاگی درپاسخ به این سوال که ارزشمندترین وجه این کسب‌وکار چیست؟ می‌گوید: «ارزش این کسب‌وکار این است که یک سیستم آموزشی عادلانه و دسترس‌پذیر ایجاد کردیم. من از اینکه می‌بینم Classplus بر زندگی معلم‌ها و دانش‌آموزان تاثیر بسیاری گذاشته است، فوق العاده خوشحال می‌شوم.»

شیوع کرونا هم باعث بیشتر دیده‌شدن این استارتاپ شد به شکلی که تقاضا برای عضویت در پلتفرم calssplus افزایش پیدا کرد: «شیوع ویروس کرونا تغییر به سمت آموزش آنلاین را تسریع کرد و استقبال قابل توجهی از محصول ما شد. این استقبال خیلی بالا بود به شکلی که مجبور شدیم برای انطباق با شرایط جدید تغییراتی ایجاد کنیم؛ از جمله گسترش تیم، بهبود محصولمان و ارائه پشتیبانی شخصی برای کمک به مربیان برای عبور از چالش‌های آموزش از راه دور.»

کلاس‌پلاس علاوه بر فعالیت اصلی خود، خدمات ارزش افزوده‌ای مانند پشتیبانی از بازاریابی و برندسازی را نیز به معلم‌ها ارائه می‌دهد. به این‌صورت آنها می‌توانند دامنه فعالیت خود را گسترش دهند و دانش‌آموزان بیشتری جذب کنند. این شرکت همچنین پلتفرم محتوایی خود را به نام "Class Plus Studio" راه‌اندازی کرده است که دوره‌های آموزشی در موضوعات مختلف را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.

کلاس‌پلاس همچنین راه‌های مختلفی را برای دانشجویان فراهم کرده است تا هزینه دوره‌های خود را پرداخت کنند. چند روش در این مورد وجود دارد: ماهانه، دوماهه، هفتگی یا ساعتی.

اگر شما بخواهید از کشوری دیگر از این پلتفرم استفاده کنید، می‌توانید هزینه ثبت‌نام خود را با ارزهای بین‌المللی مانند دلار یا یورو هم پرداخت کنید.

اگر شما معلم هستید، می‌توانید دوره‌های ضبط‌شده خود را در پلتفرم بارگذاری کنید. دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در دوره شما هزینه‌ پرداخت می‌کنند. پس از اینکه کلاس‌پلاس سهم خود را برداشت، مابقی هزینه را برای شما واریز می‌کند.

تفاوت کلاس‌پلاس با دیگر پلتفرم‌های آموزشی

در سال‌های اخیر به خصوص با شیوع ویروس کرونا، آموزش بربستر آنلاین بسیار فراگیر و پلتفرم‌های بسیاری در این زمینه راه‌اندازی شد. هم‌اکنون در بازار آموزش آنلاین، کلاس‌پلاس رقبایی مثل Canvas LMS، Blackboard learn،kahoot و spring suite دارد که همه آنها بر جنبه‌های مختلف آموزش آنلاین مانند سهولت استفاده، مقیاس‌پذیری و یادگیری تعاملی تمرکز کردند. هر پلتفرم نیازهای مختلف آموزشی را برآورده می‌کند و کاربران می‌توانند براساس نیاز خود، پلتفرمی را انتخاب کنند.

راستاگی درمورد اینکه چه تفاوتی با دیگر پلتفرم‌های آموزشی دارند، می‌گوید: «کلاس‌پلاس پلتفرمی است که فقط برای معلم‌ها طراحی شده است. ما مجموعه‌ای جامع از ابزارها را ارائه می‌کنیم که به معلم‌ها کمک می‌کند کلاس‌های خود را مدیریت کنند. پلتفرم ما بصری و کاربرپسند است و ما پشتیبانی شخصی را برای کمک به معلم‌ها ارائه می دهیم تا بیشترین بهره را از محصول ما ببرند.»

به دلیل رابط کاربری ساده، ویژگی‌های گسترده و قیمت مقرون به صرفه، این استارتاپ به سرعت در بین معلم‌ها در هند محبوبیت پیدا کرد. هم‌اکنون بیش از ۸۰ هزار معلم در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از ۵ میلیون دانش‌آموز از امکانات پلتفرم بهره‌مند می‌شوند.

جذب سرمایه برای گسترش فعالیت

استارتاپ «کلاس‌پلاس» سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و یک‌سال بعد از آن ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و این استارتاپ برای گسترش فعالیت خود نیاز به سرمایه‌های بیشمار داشت. حدود ۷ سال از فعالیت کلاس‌پلاس می‌گذرد و در این راه سرمایه‌گذاران بزرگی همراه این تیم بودند.

یکی از سرمایه‌گذاران کلاس‌‌پلاس، Alpha wave ventures است که ۷۰ میلیون دلار روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. بعدی Tiger Global management  است که در ۲ دور روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری و به رشد آن کمک کردند.

Surge sequoia capital ، Blume ventures و GSV venture و اینترنت تایمز از جمله سرمایه‌گذارانی بودند که در تامین مالی این شرکت کمک کردند.  در آخرین دور سرمایه‌گذاری، کلاس‌پلاس به ارزش بیش از ۵۷۰ میلیون دلار دست پیدا کرد.

چشم‌انداز تیم کلاس‌پلاس برای آینده

تیم کلاس‌پلاس برای روزهای پیش‌روی خود چشم‌اندازهایی در نظر گرفته است: «یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی صنعت آموزش مجازی، تولید محصولاتی است که برای دانش‌آموزان و دانشجویان در دسترس و مقرون به‌صرفه باشند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که فناوری، شکاف آموزشی موجود را گسترش نمی‌دهد، بلکه به کم‌کردن این شکاف کمک می‌کند.»

این تیم برای کاهش شکاف آموزشی در سال ۲۰۲۴ هم اقدامات و فعالیت‌هایی را در نظر گرفته است. تیم کلاس‌پلاس قرار است ابزارها و منابع دیجیتال قوی را به معلم‌ها ارائه دهد تا آنها با ابزارهای پیشرفته بتوانند خدمات بهتری به دانش‌آموزان ارائه دهند.

کلاس‌پلاس متعهد به ارائه آموزش باکیفیت است به همین دلیل این استارتاپ در سال جدید قصد دارد روی رفع نیازهای در حال تغییر دانش‌آموزان و معلمان تمرکز کند.

راستاگی درمورد چشم‌انداز بلندمدت برای آینده این استارتاپ می‌گوید: «چشم‌انداز بلندمدت ما تبدیل شدن به پلتفرمی برای معلم‌ها در سراسر جهان است. ما قصد داریم با ادامه نوآوری و بهبود محصول خود، به گستره وسیع و جامعه قوی‌ای از معلم‌ها دست پیدا کنیم.»

این استارتات هرسال ۴ تا ۵ برابر رشد می‌کند و در ماه‌های اخیر از آلفا ویوگلوبال و تایگر گلوبال ۷۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. این استارتاپ قصد دارد با جذب این سرمایه‌‌ها، در بازار بین‌المللی فعالیت خود را گسترش دهد. هدف کلاس‌پلاس تمرکز بر مشارکت‌های استراتژیک و بهره‌برداری از بازار رو به رشد تولیدکنندگان محتوا است. کلاس‌پلاس در کل قصد دارد به معلمان کمک کند تا به حداکثر تعداد دانش‌آموزان دست پیدا کنند.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها