|

واردات یک میلیارد دلار آیفون در ۱۰ ماه

​در ۱۰ ما اخیر با وجود ممنوع بودن برخی مدل‌های آیفون به کشور، یک میلیارد دلار آیفون به ایران وارد شده است.

واردات یک میلیارد دلار آیفون در ۱۰ ماه

در ۱۰ ما اخیر با وجود ممنوع بودن برخی مدل‌های آیفون به کشور، یک میلیارد دلار آیفون به ایران وارد شده است. خبرگزاری تسنیم، در خبری این میزان را اعلام کرده و آن را «شوک ارزی قابل توجه» نامیده است.

به گزارش «فن‌زی» وارادات این حجم از آیفون به کشور در حالی رخ می‌دهد که امکان واردات رسمی گوشی‌های آیفون از مدل ۱۳ به بعد وجود ندارد و محصولات این برند از نسخه ۱۴ به بعد در ایران ریجستر نشده‌اند. از سوی دیگر افزایش حجم فروش آیفون در کشور در حالی رخ می‌دهد که ارائه خدمات پس از فروش آن در ایران فراهم نیست.

زمستان سال گذشته بود که بعد از یک کشمکش بی‌پایان خبر رسید که ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های بعدی آن نهایی شده است.

 ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ از ابتدای مهرماه  سال ۱۴۰۱ که این گوشی‌ها وارد بازار ایران شدند، شنیده می‌شد. این گوشی‌ها به دلیل قانونی که برای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار وضع شده بود امکان واردات رسمی و انبوه نداشتند، اما به صورت محدود همراه مسافر وارد کشور شدند. سرانجام در نامه‌ای که از سوی گمرک منتشر شد، بخشنامه «ممنوعیت ورود تلفن همراه با نشان تجاری اپل ۱۴ بصورت همراه مسافر و پستی» ابلاغ شد.

بر اساس نامه‌نگاری‌های انجام شده از سوی سازمان توسعه و تجارت، از ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۱ گوشی تلفن همراه با نشان تجاری اپل مدل ۱۴ و کلیه مدل‌های بعد از آن در لیست کالاهای مجاز همراه مسافر و پستی ورودی به کشور نیست.

در آن زمان تصمیم ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ با انتقاداتی نیز همراه بود. از جمله  جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس با انتقاد از تصمیمات سلیقه‌ای، ابهام‌آفرین که شائبه ایجاد فساد دارند از تبدیل موضوعات کم ارزش‌ به عوامل نارضایتی مردم گلایه کرد. برای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های بعدی آن نمی‌توان دلیل مشخصی اعلام کرد. آنچه در ظاهر دیده می‌شود نگرانی از هدررفت ذخایر ارزی کشور در شرایط تحریم است.

در همین زمینه مهر ماه امسال، مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و عضو شورای عالی راهبری فناوری و تولیدات دانش‌بنیان در شبکه اجتماعی ایکس از پیگیری رفع ممنوعیت واردات و رجیستری گوشی‌های ایفون ۱۴ و ۱۵ خبر داد و با اعلام پیگیری موضوع از سوی معاون اول رئیس جمهور نوشت: «چالش واردات تلفن‌همراه‌ آیفون با دستور سریع و‌ دغدغه‌مندانه  دکرت مخبر (دیروز صبح) به جریان افتاد. امیدوارم وزیرصمت نیز با توجه به معضلات بازار تلفن‌ همراه‌، سریعتر بموضوع رسیدگی و گزارش را به مجلس وفرمانده اقتصادی دولت اعلام نمایند. کمیته اقتصاددیجیتال مجلس تاحصول نتیجه و حل مشکل پیگیر است.» شش ماه از انتشار این نامه و پیگیری می‌گذرد، اما همچنان آیفون‌های مدل ۱۳ به بعد بدون ریجستری و زیرزمینی در بازار کشور به فروش می‌رسند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها